ارائه یک واحد درسی جدید در دانشگاه شریف

واحد درسی جدید

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف با هدف آشنایی دانشجویان با کسب‌وکارهای خطرپذیر و توانمند کردن آنها در حوزه کارآفرینی اقدام به ارائه درسی با عنوان «مبانی کارآفرین و تاسیس استارتاپ» کرد.

به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی شریف، درس «مبانی کارآفرینی و تاسیس استارتاپ» برای اولین بار ویژه دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف ارائه می‌شود، با ارائه این درس به دانشجویان کمک خواهد شد تا بدانند کسب وکار خطرپذیر چیست، نحوه کار این سازمان‌ها چگونه است و چه نقشی در اقتصاد ایفا می‌کنند.

سیدمحمدرضا فرحی استاد مدعو دانشگاه صنعتی شریف و مدرس این دوره در این خصوص گفت: کارآفرینی و کسب‌وکارهای استارتاپی نقش مهمی در رشد اقتصاد و حمایت از نوآوری دارند. با این حال، به طور معمول بنیان‌گذاران این کسب و کارها پیش از تأسیس شرکت اطلاعات کمی در مورد چالش‌های پیش روی مؤسسین استارتاپ‌ها، نحوه‌ی تیم‌سازی و ارزیابی عملکرد پرسنل، روش مناسب مدیریت کردن و حتی ادبیات کارآفرینی دارند.

هدف ارائه درس مبانی کارآفرینی و تاسیس استارتاپ این است که چالش‌های مختلف از شروع یک ایده تا تبدیل آن به یک شرکت بالغ را مرور و با تمرکز بر نمونه‌های داخلی و خارجی مسیرهای مناسب برای کسب موفقیت را شناسایی کنیم.

وی افزود: این دوره دانشجویان را با کارآفرینی و ایجاد استارتاپ از نقطه شروع یعنی شکل‌گیری ایده و تشکیل تیم تا جذب سرمایه در دوره‌های‌مختلف بلوغ و چالش‌های این مسیر آشنا می‌کند و به‌طور ویژه بر فعالیت‌های مالی و عملیاتی اصلی کارآفرینان تمرکز دارد.

فرحی در ادامه به سرفصل‌های این درس اشاره کرد و گفت: در این دوره «تاریخچه کارآفرینی و کسب‌وکار خطرپذیر»، «تاسیس یک استارتاپ: بررسی و صحت سنجی ایده، تیم‌سازی، مبانی جذب سرمایه»، «انواع سرمایه‌گذاران و نحوه مذاکره با آنها»، «روش‌های ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها»، «طراحی سیستم اندازه‌گیری عملکرد»، «نحوه طراحی برنامه هک رشد و ایجاد مدل درآمدی پایدار» تدریس می‌شود.

وی با اشاره به توانمندی‌هایی که با گذراندن این درس در دانشجویان ایجاد می‌شود، گفت: در این درس با ارئه کیس‌های واقعی، احتمال اشتباه و ریسک دانشجویان در کسب‌وکار کاهش خواهد یافت و در صورت تاسیس کسب‌وکار شخصی خود، می‌توانند چالش‌ها و ریسک‌های پیش روی خود را شفاف‌تر بشناسند و واکنش‌های بهتری داشته باشند.

همچنین دانشجویان ضمن آشنایی با روش‌های ارزش‌گذاری، می‌توانند روش مناسب ارزش‌گذاری هر کسب وکار متناسب با ماهیت و عمر آن را انتخاب کرده و با استفاده از شاخص‌های کلیدی عملکرد، نبض کسب‌وکاری که در آن شاغل هستند را در دست داشته باشند؛ و با شناخت انواع مدل‌های درآمدی و قیمت‌گذاری امکان تحلیل پایداری جریان درآمدی کسب‌وکارها را به دست خواهند آورد.

فرحی یادآور شد: این درس برای اولین بار در کشور به‌صورت اختیاری، ویژه دانشجویان سال آخر کارشناسی در دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف ارائه می‌شود و در صورت استقبال دانشجویان و گرفتن نتایج رضایت‌بخش قابل ارائه در سایر دانشکده‌ها نیز خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *