استقبال ۳۷ هزار بنگاه اقتصادی از طرح آموزش در محیط کار واقعی

کسب و کار نوجوانان وندا

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

ئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از استقبال ۳۷هزار واحد صنفی و بنگاه اقتصادی در کشور از طرح آموزش در محیط کار واقعی خبر داد.

به نقل از تسنیم،  مهم‌ترین ماموریت هدفگذاری شده سازمان فنی حرفه‌ای در راستای ارائه آموزش‌های فنی و تخصصی استاندارد و موردنیاز بازار کار و تدوین استانداردهای روز آموزش مهارت تعریف شده است، اجرای طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی کار در راستای یادگیری عملی و کاربردی مهارت های شغلی نیز در این مسیر تهیه و تدوین شده است که مبنای آموزش مهارت در محیط کار همزمان با اشتغال و تولید را هدف قرار داده است.

بر اساس ویژگیهای هدفگذاری شده در ارتباط با طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی کار، یاد گیری عملی و کاربردی مهارت‌های آموزشی، آشنایی با محیط کسب و کار واقعی، افزایش خودباروری مهارت‌آموزان، حفظ مشاغل فعلی و سنتی، جذب نیروی کار مهار برای تولیدها و بنگاه‌های اقتصادی و کاهش هزینه‌های آموزش برای دولت و متقاضیان از جمله بازرترین اهداف مهم این طرح برشمرده است.

غلامحسین حسینی نیا, معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به فعالیت سه میلیون واحد صنفی در کشور، گفت: از این تعداد یک میلیون و 400هزار صنف، قابلیت اجرای این طرح یا همان طرح استاد، شاگردی نوین را دارند. 

وی با بیان اینکه اجرای این طرح از سه ماه پیش آغاز شده است، افزود: با اجرای این طرح 80درصد در واحد صنفی یا بنگاه اقتصادی و 20درصد به صورت نظری در آموزشگاه‌ها به صورت حضوری یا مجازی آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، صدور 13هزار و 750مجوز جدید الکترونیکی (سه روزه) و ایجاد دو هزار و 700جوار کارگاهی و بین کارگاهی در کارخانه‌های کشور را از جمله برنامه‌های اجرا شده در دولت سیزدهم عنوان کرد. 

وی خاطرنشان ساخت: تلاش براین است که نظیر چنین کارگاه‌هایی را در همه کارخانه‌های کشور که دست کم 50کارگر دارند، اجرایی کنیم تا هم‌کارگران از آموزش‌ها مهارتی استفاده کنند و  هم نوآموزان جویای کار، آموزش‌های مهارتی را در محیط واقعی کار فرا بگیرند. 

حسینی نیا، «سرمایه‌های انسانی» را یکی از مهمترین ارکان اصلی پیشرفت کشور برشمرد و بیان داشت: به منظور تربیت نیروی انسانی ماهر و بر اساس توسعه نهضت توسعه مهارت آموزی در گام دوم انقلاب، استاندارد جهانی و جمعیت کشور، ارائه آموزش های مهارتی (شامل مهارت‌های نوآموزی و به آموزی) دست کم برای 4میلیون نفر ضروری است. 

معاون وزیر، تصریح کرد: در راستای توسعه نهضت مهارت آموزی در گام دوم انقلاب، برای 19گروه هدف مانند جوانان جویای کار، دانشجویان، دانش آموختگان، بانوان سرپرست خانوار، معلولان سربازان و زندانیان و … برنامه‌های ویژه مهارتی در کشور تعریف شده و درحال اجراست. 

وی اجرای طرح‌های مهارت‌افزایی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی (کهاد و نخلستان) با تأکید بر آموزش مشاغل دانش‌بنیان و نوظهور، را از جمله این طرح ها عنوان کرد و افزود: بیش از 830 هزار نفر شامل 430هزار نفر دوره در آموزشگاه‌های آزاد و 400هزار نفر دوره در پنج هزار و 400کارگاه مراکز دولتی در 9ماهه امسال در کشور آموزش داشته ایم. 

شایان ذکر است سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور،640مرکز دولتی و حدود 12هزار آموزشگاه آزاد و 6هزار و 500استاندارد آموزشی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *