بررسی مقاطع تحصیلی که بیشترین نرخ بیکاری را در سال ۱۴۰۱ داشتند

بیکاری

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کار های نوین جوانان وندا:

ررسی وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران نشان می‌دهد که بالاترین نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۱ مربوط به مقاطع کارشناسی و دکتری است.

 به نقل از ایسکا نیوز، اشتغال فارغ‌التحصیلان یکی از مهم‌ترین معیارها ارزیابی عملکرد آموزش عالی در کشورهاست. آموزش عالی کارآمد نیازهای بازار کار را درنظر گرفته و دانشجویان را برای حضور موثر در جامعه آماده می‌کند. ایسکانیوز پیش‌تر هم در گزارش‌هایی به معرفی برنامه‌های کشورهای موفق در حوزه اشتغال فارغ‌التحصیلان پرداخته است. 

وزارت علوم در سال ۱۴۰۱ وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان ۴ سال قبل یعنی دانش‌آموختگان مهر سال ۱۳۹۶ تا شهریور ۱۳۹۷ را رصد کرد. ۷۴ دانشگاه کشور در این طرح پایش مشارکت کردند. نمودار زیر نشان‌دهنده مقایسه میانگین وزنی درصد اشتغال به تفکیک مقطع تحصیلی در کل کشور بر اساس نتایج طرح پایش در سال‌های اخیر است؛

بر اساس این نمودار، بالاترین نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۱ مربوط به مقاطع کارشناسی و دکتری است و پایین‌ترین نرخ بیکاری هم مربوط به مقاطع کاردانی و کارشناسی ارشد است. نتایج آماری نشان‌دهنده آن است که اکثریت دانش‌آموختگان به ترتیب از مقاطع کارشناسی، کاردانی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند.

شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر اشتغال فارغ‌التحصیلان داشته است؟

بر همین اساس، درصدهای متغیر اشتغال در مقاطع مربوط به تحصیلات تکمیلی، می‌تواند به جهت جمعیت کم دانش‌آموخته در این ۲ مقطع باشد. همچنین این آمار در مقایسه با سال قبل در همه مقاطع به غیر از دکتری تا حدود قابل توجهی افزایش یافته است که یکی از دلایل آن می‌تواند به صدمات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا باشد.

به طوری کلی توجه بیشتر به برنامه‌ریزی و سیاستگذاری پایدار و اثربخش همه نهادهای مرتبط به مسئله اشتغال می‌تواند در افزایش آمار اشتغال دانش‌آموختگان در مقاطع مختلف تحصیلی تاثیرگذار باشد. همچنین نهاد آموزش عالی هم باید هماهنگ با سایر نهادها، نسبت به توانمندسازی و مهارت‌افزایی دانش‌آموختگان متناسب با نیاز بازار کار و حجم جمعیت دانش‌آموختگان در هر مقطع اقدام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *