تأثیر هوش مصنوعی بر اقتصاد شهرها تا سال ۲۰۳۰

هوش مصنوعی

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا به نقل از ایمنا، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که هوش مصنوعی شهرهای جهان را تا سال ۲۰۳۰ تغییر خواهد داد. فناوری می‌تواند بحران انرژی را حل کند، تریلیون‌ها دلار به اقتصاد جهانی بیفزاید یا نسل بشر را از بین ببرد. هوش مصنوعی همچنین پتانسیل متحول کردن بخش آموزشی و تخصیص برنامه‌های درسی را به کلاس‌های درس دارد، می‌تواند به‌عنوان معلم شخصی در اختیار فراگیران علم و دانش قرار گیرد، به تدریس مجازی مشغول شود و حتی نادیده گرفتن آن در کلاس‌های درس با کاهش کارایی و کیفیت آن‌ها همراه باشد.

افزایش ارزش اقتصاد جهانی از مهم‌ترین پیش‌بینی‌های موجود از تأثیرگذاری هوش مصنوعی بر جهان تا سال ۲۰۳۰ به‌شمار می‌رود. کارشناسان جهان معتقدند که تا سال ۲۰۳۰ هوش مصنوعی می‌تواند ارزش اقتصاد جهانی را به میزان ۱۵.۷ تریلیون دلار یا بیشتر از ارزش اقتصاد هند و چین در مجموع افزایش دهد، یعنی در مقایسه با سطوح فعلی یک‌پنجم افزایش پیدا کند که این امر با توسعه محصولات پیشرفته‌تر و شخصی‌تر همراه خواهد بود که باعث رشد و پیشرفت مصرف‌کننده خواهد شد.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که ۴۵ درصد از کل سود اقتصادی جهان تا سال ۲۰۳۰ از بهبود محصولات حاصل می‌شود که به‌عنوان محرکی برای تقاضای مصرف‌کننده عمل می‌کند، چراکه هوش مصنوعی با افزایش شخصی‌سازی، جذابیت و مقرون‌به‌صرفه بودن در طول زمان، تنوع محصول را افزایش می‌دهد.

پیش‌بینی‌هایی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد هوش مصنوعی قابلیت حل بحران انرژی شهرها را تا سال ۲۰۳۰ دارد. جدیدترین بحران انرژی دنیای حاضر با مسدود شدن واردات سوخت فسیلی از روسیه و افزایش ناگهانی تقاضا برای آن در طول بازگشت اقتصادی پس از همه‌گیری کووید -۱۹ رخ داد. از سوی دیگر یک بحران انرژی جداگانه و مداوم وجود دارد که به‌دنبال تبدیل تدریجی تولید انرژی به منابع تجدیدپذیر به‌منظور محدود کردن گرمایش جهانی در حال وقوع است.

پیش‌بینی می‌شود هوش مصنوعی این بحران را تا سال ۲۰۳۰ حل کند و آینده آن‌قدر خوب باشد که تصور آن برای بشر امروز دشوار به‌نظر برسد. با این حال گفته می‌شود بشر تا پایان دهه جاری با در اختیار داشتن هوش مصنوعی و انرژی نامحدود، به مقابله با مشکلات خود خواهد پرداخت که این امر با کمک هوش مصنوعی به توسعه هم‌جوشی هسته‌ای و یافتن راهی برای باز کردن قفل بهره‌گیری از انرژی اتم‌ها بدون تولید زباله‌های هسته‌ای با عمر طولانی انجام خواهد گرفت. طبق این پیش‌بینی‌ها فروپاشی در این تأسیسات نیز در عمل غیرممکن است.

با این وجود پیش‌بینی می‌شود توسعه این فناوری جهان را با خطر مواجه می‌کند و با گرفتن جای بشر در بسیاری از مشاغل آینده وی را تهدید کند. همچنین برخی کارشناسان معتقدند توسعه بیش‌از حد هوش مصنوعی مقدمه‌ای بر انقراض انسان و سایر گونه‌های حیات‌وحش خواهد بود. اما اکثر آن‌ها باور دارند که این فناوری با بهبود کیفیت زندگی و نظارت بر وضعیت پایدار جهانی، روند زندگی را به‌میزان چشمگیری تسهیل خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *