تربیت دانش آموختگان کارآفرین،هدف دانشگاه آزاد در گام دوم/1500دانشجوی اصفهانی در طرح پویش شرکت کرده اند

تربیت دانش اموختگان

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

رئیس دانشگاه ازاد اسلامی استان اصفهان ادامه روند صرفا آموزشی را به ضرر دانشگاه دانست و گفت: هدف ما تربیت یک دانش‌آموخته کارآفرین است که به فعال‌شدن شرکت‌های دانش‌بنیان و گسترش دامنه کسب وکار کمک می‌کند

دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین سال‌های انقلاب اسلامی، در ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۶۱، با هدف گسترش دسترسی آسان به تحصیلات تکمیلی در تمام نقاط نزدیک و دور کشور و با تاسیس واحد تهران شکل گرفت. این دانشگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه غیرحضوری دنیا شناخته‌می‌شود. در سال‌های اخیر دانشگاه با تغییر ریل، تحول کمی و کیفی در تمامی عرصه‌های فعالیت خود را آغاز کرده‌است. از اقدامات قابل توجه در این حوزه، تدوین و رونمایی از سند تحول ۵ ساله دانشگاه و برگزاری رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی در آستانه چهلمین سالگرد تاسیس خود است. چرخش از دانشگاه آموزش محور به یک مرکز کارآفرین و فن‌آور از مهم‌ترین دغدغه‌های مطرح در سند مذکور است.

پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در رابطه با عملکرد چهل ساله دانشگاه آزاد گفت: در سال‌های اول انقلاب اسلامی ظرفیت دانشگاه‌های داخلی کافی و پاسخ‌گوی نیازهای آن روز جامعه نبود؛ لذا  ایده اولیه تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی برای جلوگیری از خروج استعدادهای موجود در کشور، مطرح شد و با حمایت و تلاش سران قوا شکل گرفت. مردم، به‌ویژه خیرین و ائمه جمعه و جماعات در شهرهای مختلف کشور در مسیر رشد دانشگاه و شکل گیری واحدهای متعدد نقش پررنگی ایفا کردند. گسترش دانشگاه آزاد در نقاط دور و نزدیک کشور موجب افزایش برابر سطح تحصیلی در نقاط مختلف شد؛ بنابراین دانشگاه به اهداف ترسیم‌شده اولیه خود رسید.

وی افزود: ادامه روند صرفا آموزشی برای جامعه و دانشگاه مفید نیست و توجیه ندارد؛ زیرا جامعه نیازمند نقش آفرینی دانشگاه در حوزه‌های اقتصادی، اشتغال، فناوری و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است و همین سبب شد تا ماموریت دانشگاه تغییر کند. در ریل‌گذاری جدید دانشگاه، هدف ما تنها تربیت کارشناس و دکتر نیست بلکه تربیت یک دانش‌آموخته کارآفرین است که به فعال‌شدن شرکت‌های دانش‌بنیان و گسترش دامنه کسب وکار کمک می‌کند؛ لذا توجه به صنایع و نوآوری‌های خلاق و ثروت‌آفرینی که مهارت‌آموزی را توسعه می‌دهد، خیلی سریع در میان سیاست‌های اصلی دانشگاه جا گرفت تا فرصتی در این زمینه از دست نرود.

به گفته نجفی، چابک‌سازی سیستم متناسب با اهداف، تمرکز زدایی در عین نظارت متمرکز و توجه به شاخصه‌های بومی هر استان می‌تواند دانشگاه را در این مسیر جدید یاری دهد.

او بیان کرد: توسعه سراهای نوآوری واحدهای مختلف متناسب با ظرفیت‌های هر استان، تدوین آیین‌نامه‌های شرکت‌های دانش بنیان مثل آیین‌نامه بازار نوآوری و فناوری، تعریف دانشکده‌های مهارتی، طرح پایش و پویش، حمایت دانشگاه از استارتاپ‌ها در رویداد ملی گام دوم و تعاملی که دانشگاه با صنایع مختلف در هر استان برقرار می‌کند، از جمله اقداماتی است که می‌تواند به عملی‌شدن آموزش‌های مهارت‌محور کمک شایانی کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان اظهار کرد: طرح پویش را برای مدتی به‌صورت آزمایشی و پس از آن به صورت عملیاتی در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان اجرا کردیم و امروز تعداد خوبی از دانشجویان ما، حدود ۱۵۰۰ نفر در این طرح اشتغال همزمان با تحصیل در صنایع مرتبط با رشته های مختلف اعم از حوزه علوم انسانی و فنی مهندسی دارند. به‌طوری که این طرح با استفاده از احساس نیاز این صنایع به نیرو، شرایط مناسب کسب تجربه و تامین شهریه را برای دانشجویان ما فراهم ساخته است.

وی ادامه داد: برای مثال، اخیرا شرکت‌های بزرگی در زمینه‌های بازاریابی و گردشگری برای جذب دانشجو به دانشگاه مراجعه داشته‌اند و من معتقدم با توجه به حرکت بهتر چرخ اقتصاد کشور و نیاز به نیروی کار متخصص، سال ۱۴۰۱، سالی بسیار درخشان در رابطه با طرح پویش خواهد بود.

پیام نجفی عنوان کرد: امروز مخاطب دانشگاه، بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی است. اگر در رویکرد جدید دانشگاه، از ظرفیت این مخاطبین استفاده لازم نشود و دانشگاه در لاک خود باقی بماند، بقای آن به خطر می‌افتد. بنابراین برقراری ارتباط با همه ارگان‌ها و بخش‌های گوناگون صنعتی هر شهر و ‌منطقه‌ای برای موفقیت در اجرای طرح پویش ضروری است. ما حتی با آموزش و پرورش اصفهان و مدارس غیرانتفاعی نیز تعامل داریم و سعی می کنیم فرصتی را برای مهارت‌آموزی و کارآفرینی دانشجویان خود از دست ندهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در پایان تاکید کرد: مزیتی که مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به سایر دانشگاه های کشور دارد، شبکه عظیمی به وسعت کشور است که ظرفیت بزرگی را در جهت هم افزایی با واحدهای مختلف ایجاد کرده است. البته این ویژگی تا زمانی امتیاز محسوب می‌شود که به دنبال اجرای رویکرد تحولی و استفاده هدفمند از آن باشیم. متاسفانه هنوز در همه استان ها، بخشی از بدنه دانشگاه آزاد، خود را به جریان تحولی نرسانده‌اند. باید  توجه داشت که اداره دانشگاه با الگوهای سنتی دیگر جوابگو نیست و اگر پدر تمامی واحدهای ما، پوست اندازی جدی در این حوزه صورت نگیرد، گذران امور به سختی ممکن خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *