جزئیات سیاست گذاری اشتغال در کشور/ ایجاد بیش ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفر اشتغال خانگی

تسهیلات مشاغل خانگی

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

دبیرخانه شورای عالی اشتغال جزئیات سیاست گذاری اشتغال در کشور را اعلام کرد و گفت:مطابق با آخرین آمار سامانه ملی رصد اشتغال کشور ، بیش از ۹۰۰هزار نفر خدمات اشتغال، تا پایان آذرماه ثبت شده است.

به نقل از تسنیم، طی چند ماه گذشته صولت مرتضوی, وزیرکار چندین بار به انجام تعهد 60 درصدی برنامه اشتغالزایی دولت اشاره کرد و گفت که تا پایان سال تعهد دولت برای ایجاد یک میلیون شغل عملیاتی می شود.

ازسوی دیگر گزارش های مرکز آمار از تابستان 1401 بیانگر این بود که نرخ بیکاری طی 18سال اخیر کمترین نرخ بیکاری در فصل تابستان بوده است.

کریمی بیرانوند, معاون اشتغال وزارت کار نیزاواخر آبان ماه گفت: مطابق آمار ارائه شده از سوی معاون اشتغال وزارت کار در راستای برنامه زیست بوم اشتغال دولت سیزدهم سالانه ایجاد یک میلیون و 212هزار شغل در نظر گرفته شده است که در نیمه دوم سال گذشته 650هزار شغل و از ابتدای امسال تا کنون 700هزار شغل در سامانه رصد اشتغال به ثبت رسیده است.به عبارتی بیش از 50درصد از تعهد دولت در حوزه اشتغال در سال جاری عملیاتی شده است.

حالا دفتر دبیرخانه شورای عالی اشتغال به عنوان نهادی که مسئولیت برنامه های اشتغال را دنبال می کند در توضیحاتی درباره ثبت رکورد کاهش بیکاری در دولت سیزدهم به اعلام آمار ثبتی مبنا در حوزه خدمات اشتغال پرداخته است.

 در این یادداشت آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه دارد با استفاده از فناوری های نرم بومی، ارائه خدمات اشتغال آفرین را مردمی سازی و کار مردم را به مردم بسپارد و خود در جایگاه راهبری جریان قرار گیرد.

  همانگونه که بارها اعلام شده رویکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم اشتغالزایی کلیه دستگاه های اجرایی، نهادها و سازمان ها و بازیگران دیگر با همکاری بخش خصوصی است تا با پشتیبانی و مانع زدایی از امر تولید شرایط اشتغال را که حق بدیهی جوانان و سایر اقشار کشور است فراهم نماید و برنامه زیست بوم ملی اشتغال این هدف را دنبال می کند و مطابق آن، برنامه­ های اشتغال زایی کلیه دستگاه های اجرایی کشور تا سطح بین المللی، ملی، منطقه ای، استانی و محلی اجرا، رصد و گزارش خواهد شد.

پس از تقسیم کار نظام ثبت و پایش اطلاعات اشتغال کشور دارای اهمیت است که برای گردآوری و بهسازی تجمیعی تعهدات کمّی اشتغال استان ها مبتنی بر سازگاری درونی با ظرفیت های موجود، ویژگی های بازار کار و منابع انسانی در اختیار و قابلیت های توسعه پذیری ذیل زیست بوم ملی اشتغال با روزآمدسازی «سامانه ملی رصد اشتغال» انجام شده است و دستگاه های مسئول این تعهدات را در سامانه هوشمند رصد ملی اشتغال کشور ثبت می کنند.

طبق آمار رسمی شش ماهه اول سال 1401 که توسط مرکز آمار ایران برای تابستان 1401، اعلام کرد نرخ بیکاری جمعیت 15ساله و بیشتر 8.9 درصد بوده است و بررسی تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این نرخ کمترین نرخ بیکاری تابستان در 18 سال اخیر است و یک رکورد مهم در دولت سیزدهم است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی 18تا 35ساله نیز نشان می‌دهد که در تابستان 1401، 16.2درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به تابستان 1400، به میزان 1.4 درصد کاهش یافته است. این آمار از نتایج بهبود فضای کسب و کار و تسهیل صدور مجوز و رشد اقتصادی و پایان یافتن کرونا حاصل شده است.

در راستای اجرای برنامه دولت مردمی سیزدهم برای ایجاد سالانه یک میلیون شغل توسط استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در سال 1401 که در سامانه ملی رصد اشتغال ثبت می‌گردد،  مطابق با آخرین آمار دریافتی از داشبورد تمام شماری سامانه ملی رصد اشتغال کشور ، بیش از 900هزار نفر خدمات اشتغال، به تفکیک استان‌های کشور تا پایان آذرماه ثبت شده است. بیشترین درصد پیشرفت فرصت اشتغال استانی مربوط به استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان و سمنان است.  این آمار مبتنی بر کد ملی و ثبتی مبنا بوده و قابل راستی آزمایی است.

 در سامانه ملی رصد اشتغال کشور بیش از بیش از 16 هزار و 500کاربری تعریف شده است که برای ثبت خدمات اشتغال و دسترسی به اطلاعات سامانه ایجاد شده است و رسانه ها می توانند از اطلاعات و داده های خدمات اشتغال ثبت شده در این سامانه را استفاده کنند.

مطابق با داشبورد عملکرد دستگاهی اشتغال کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، کمیته امداد امام خمینی(ره) و جهادکشاورزی بیشترین ثبت اشتغال کشوری را داشته‌اند.

 با توجه به رویکرد جدید در تسهیل صدور مجوزهای فعالیت کسب و کار خانگی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تاکنون بیش از 110 هزار مجوز در بخش مشاغل خانگی صادر و برای بیش از 34هزار و 800 نفر اشتغال ایجاد شده است.

«برنامه نظام پایش اشتغال کشور» مبتنی بر صحت سنجی داده های ثبتی مبنا سامانه ملی رصد اشتغال در راستای عمل به تعهدات اشتغال بخشی و استانی، در حال اجرا است تا آمار اشتغال واقعی و پایدار به دست آید؛ پس از بررسی تلفنی مرکز تماس پایش اشتغال کشور (باشماره 09200006373) تاکنون حدود 70 درصد طرح های بررسی شده از جانب متقاضی نسبت به دریافت خدمات اشتغال و ایجاد شغل جدید تایید شده است و میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری، کمیته امداد امام خمینی (ره) و جهاد کشاورزی بیشترین درصد اشتغال‌های تأیید شده را کسب کرده اند.  طبق آمار سازمان تامین اجتماعی، میزان مقرری بگیران بیمه بیکاری نسبت به سال گذشته بیش از 30 درصد کاهش یافته و نشان دهنده کاهش بیکاری و بهبود شرایط اشتغال کشور است. همچنین طبق آمار سازمان تأمین اجتماعی طی شش ماهه ابتدایی سال 1401 بیش از 150 هزار نفر تعداد بیمه شدگان اجباری افزایش یافته است. همچنین بیمه بیکاری کاهش یافته و هم آمار بیمه شدگان اجباری افزایش یافته که هر دو نشان از بهبود اوضاع بازار کار کشور است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با رویکرد تحولی راه اندازی پایگاه‌های مردمی اشتغال آفرین با استفاده از ظرفیت مساجد، پایگاه‌های بسیج، گروه های جهادی، هیات و سازمان‌های مردم نهاد در قالب تعاونی‌های خدمات اشتغال، برنامه ریزی کرده است که خروجی این جریان بر اساس طرح ریزی انجام شده تولید انبوه و گسترده پایگاه‌های مردمی اشتغال آفرینی است که بر اساس زیست بوم اشتغال سازمان یافته و ارائه خدمات می‌نمایند وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه دارد با استفاده از این فناوری نرم بومی، ارائه خدمات اشتغال آفرین را مردمی سازی و کار مردم را به مردم بسپارد و خود در جایگاه راهبری جریان قرار گیرد چراکه اشتغال امری تک بعدی و تنها تسهیلات محور نیست و باید با تقسیم کار در یک منظومه منسجم چرخ تولید بچرخد و اشتغال ایجاد گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *