درباره تدوین استانداردهای فناوری‌های نوظهور با همکاری دانش‌بنیان‌ها

تدوین استاندارد ها

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: تدوین استاندارد برای صنایع و فناوری‌های نوظهور به کمک کارشناسان دانش‌بنیان نیاز دارد و در این زمینه اعلام آمادگی کرده ایم.

به گزار مهدی اسلام پناه، در خصوص ارایه استاندارد به محصولات دانش‌بنیان افزود:‌ سازمان ملی استاندارد در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و در مجموع زنجیره ایده تا تجاری سازی در خدمت مجموعه دانش‌بنیان کشور و جامعه نخبگی است. .

وی بیان کرد:‌ این سازمان از ماه های گذشته کمیته های تخصصی را شکل داده است، بسته ویژه ای نیز برای تسهیل شرایط این شرکت‌ها در اخذ استانداردها به کمک خود دانش‌بنیان فراهم شده است.

اسلام پناه اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان در کمیته های متناظر و فنی استاندارد هم باید به عنوان دبیران کمیته و صاحبان ایده نقش داشته باشند، چرا که این شرکت‌ها در لبه دانش فعالیت می کنند. ما با کمک دانش‌بنیان‌ها اطلاعات لازم را در زمینه استاندارد در قالب زنجیره که شامل واردات تا تولید و صادرات است جمع آوری می کنیم؛ چرا که واردات باید در خدمت تولید قرار گیرد.

وی گفت:‌ اطلاعات جدید در حوزه استاندارد هم در حوزه منطقه ای و هم بین الملل جمع آوری می شود تا دانش‌بنیان‌ها بتوانند در حوزه صادرات پیش دستانه عمل کنند. باید دست برتر را در زمینه کسب استانداردهای منطقه ای در اختیار بگیریم تا بتوانیم روابط بین المللی خود را در تجارت تقویت کنیم و این دست برتر، علم و فناوری است. لذا این کار را در دستور کار قرار دادیم و جزو برنامه های اصلی سازمان استاندارد است.

اسلام پناه ادامه داد: در حال حاضر تیم های کارشناسی در اقصی نقاط کشور در زمینه رصد نیاز دانش بنیان ها در حال فعالیت هستند، چون این جامعه قلمرو وسیعی دارند.

رییس سازمان ملی استاندارد در خصوص صدور گواهی انطباق برای دانش بنیان ها گفت: به طور لحظه ای این گواهی نامه ها به نسبت محصولات و خدمات «های تک» که تولید شده است، برای دانش‌بنیان‌ها صادر می شود، تا کنون عدد قابل توجهی از اعطای گواهی انطباق صورت گرفته است و ما از این زنجیره عقب نیستیم.

وی در خصوص ارایه استاندارد به محصولات با فناوری های نوظهورو روند اعطای استاندارد گفت: برای تدوین استاندارد برای صنایع و علوم نوظهور به کمک کارشناسان دانش‌بنیان نیاز داریم و اعلام آمادگی کردیم. در این خصوص نیز فراخوان هایی برای کسب ایده ها و نگاه بومی فعالان، شرکت‌های فناور این حوزه در زمینه تدوین های استانداردهای نوظهور منتشر شده است و این کار تداوم دارد.

بر اساس تفاهم نامه ای که بین معاونت علمی و فناوری با سازمان ملی استاندارد صورت گرفته، شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر اخذ گواهی های استاندارد مرسوم، می توانند برای محصولات دانش بنیان خود گواهی انطباق (تطبیق مشخصه  ­های عملکردی محصول بر اساس یک استاندارد ملی یا بین‌المللی) یا گواهی محصول (تطبیق مشخصه­‌های عملکردی اظهار شده با نتایج آزمون) دریافت کنند.  اعتبار گواهی‌های صادره معادل با اعتبار پروانه استاندارد ملی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *