درباره جزئیات باشگاه کارآفرینان نوجوان

باشگاه کارافرینی

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار درباره جزئیات باشگاه کارآفرینان نوجوان در سراسر کشور گفت: از سال ۹۷حدود ۵۰هزار نفر ساعت آموزش مهارت های نرم را به دو هزار دانش آموز داشتیم.

به نقل از کارافرینی پرس شرایط بازار کار به گونه ای است که این روزها اکثر فارغ التحصیلان دانشگاهی با معضل کار روبرو هستند. اما  در این میان هستند جوانانی که با ذهن پویا و خلاق خود به دنبال طرحی نو و کسب و کاری جدید می روند و علاوه بر اینکه با تکیه بر کارآفرینی دارای شغل هستند برای عده ای اشتغال ایجاد می کنند. یکی از ضعف های فارغ التحصیلان در یافتن شغل نداشتن مهارت نرم و سخت است. مهارت فنی یا سخت را می توانند با مراجعه به مراکز فنی و حرفه ای کسب کنند. اما برخی مهارت ها مانند مهارت های نرم، غیرفنی هستند و بر چگونگی کار فرد تأثیر دارد و شامل نحوه تعامل  با همکاران، چگونگی حل مسائل و روش مدیریت کارها می‌شود.

کریمی بیرانوند،معاون اشتغال وزارت کار خبر از راه اندازی باشگاه کارآفرینان نوجوان در سراسر کشور می دهد و در بیان جزئیات می گوید:در این طرح ابتدا مربیانی تحت عنوان “رهیار” آموزش داده می‌شوند و سپس دانش آموزان و نوجوانان، توسط رهیاران مذکور تحت آموزش و پرورش قرار می‌گیرند. این آموزش‌ها در قالب بسته‌های محتوایی تهیه شده بر اساس استانداردهای جهانی اعم از نوشتاری، صوتی و ویدئویی است.

معاون وزیر کار، هدف نهایی اجرای طرح “باشگاه کارآفرینان نوجوان” را تغییر روش تدریس با هدف افزایش توانایی‌های کارآفرینانه نوجوانان، پرورش مهارت‌های نرم کارآفرینی و تقویت نگرش کارآفرینانه، افزایش خلاقیت و نوآوری، عزت نفس و میل به موفقیت در نوجوانان عنوان کرد.

جزئیات باشگاه کارآفرینان نوجوان در سراسر کشور

زند وکیلی, مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگویی با اشاره به تشکیل باشگاه کارآفرینان نوجوان در استان‌ها گفت : این طرح کار آفرینی در شهریور امسال طی دو دوره به طور آزمایشی به ۱۶۱معلم از ۳۱ استان کشور آموزش داده شد.

وی بیان کرد:  امروز دیگر مهارت‌های نرم جایگاه بالاتر و والاتری نسبت به مهارت‌های سخت و آموزش‌های عمومی که اتفاق می‌افتد در دنیا پیدا کرده است . در باشگاه کارآفرینان نوجوان که یکی از محتواها و نهادهای زیر مجموعه دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است از سال ۹۷حدود ۵۰هزار نفر ساعت آموزش مهارت های نرم را به دو هزار دانش آموز داشتیم تعداد زیادی از مربی‌ها و دستیارها تربیت شدند و مهارت‌های مختلفی در این باشگاه دارند به عنوان مهارت‌های نرم ، آموزش می‌دهند در سطح کشور، استان‌های متعدد این کار را انجام می‌دهند.

زند وکیلی گفت: امسال طی یک تفاهمی که با وزارت آموزش و پرورش، معاونت متوسطه و دفتر کل متوسطه اول داشتیم قرار بر این شد که تعدادی از معلم‌ها بیایند و به عنوان مربیان باشگاه کارآفرینان نوجوان آموزش دهند و در مدارس سراسر کشور این بستر را پوشش دهند و بتوانند آموزش دهند .

وی با بیان اینکه در این باشگاه نگاه ما آموزش مهارت یا حرفه نیست گفت: نگاه ما تغییر نگرش دانش‌آموزان است. یعنی یک نگاه و نگرش خلاقانه و پرسشگرانه و کارآفرینانه نسبت به مسائل داشته باشند. چون بر این باور هستیم که با توجه به رشد فزاینده تکنولوژی چون ما هم مهارتی را که به دانش آموزان آموزش دهیم، الان آماری که می دهند در حوزه فناوری های نرم افزاری بعد از یکسال تمام تکنولوژی‌ها منقضی می‌شود و به همین دلیل در حال حاضر شاید مهارت آموزی خیلی  فایده نداشته باشد و ما باید بیشتر نگرش و بینش را به دانش‌آموزان بدهیم به همین خاطر به سمت آموزش حرف و مشاغل نمی رویم.

 وی توضیح داد:به همین دلیل در باشگاه یکسری مهارت اساسی را آموزش میدهیم مانند پرسشگری و آزمایش گری و مشاهده گری، تفکر پیوندی، توانایی کار تیمی، حل مسئله، نت ورکینگ و شبکه سازی که مخاطب اصلی ما دانش آموزان رنج ۱۲تا ۱۸سال هستند.

مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بعد از ۱۸سال مطالعات نشان می‌دهد ایجاد تفکر و نگرش کارآفرینانه در بین اشخاص بسیار دشوار خواهد بود و حتماً باید قبل از آن سن که خمیر مایه نرم است و آماده انعطاف و شکلی است باید این آموزش ها داده شود و تلاش ما روی مهارت‌های نرم است و اصلا بر روی آموزش و مهارت‌های مشاغل و حرف ورود نمی‌‌کنیم.

 زند وکیلی مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره جزئیات اجرای این طرح گفت: به طور آزمایشی با ۱۶۱معلم از ۳۱استان کشور طی دو دوره یک ۸۰نفر از نوزدهم تا بیست و یکم شهریور ماه و ۸۰نفر دیگر از بیست و یکم تا بیست و ششم شهریور ماه کاملا آموزش دادیم و معلم ها از رشته‌هایی مانند ریاضی، تجربی ،کارآفرینی و نوآوری و علوم و فناوری و از پژوهش سراهای دانش آموزی بودند، کسانی که بیشتر با مهارت های بچه ها و ایجاد تفکر و خلاقیت و تفکر خلاقانه درگیر هستند به آنها به طور آزمایشی، آموزش دادیم و قرار بر این است که هر کدام در مدرسه ای که هستند بین ۵تا ۸دانش آموز را تحت این دوره آموزش دهند و بازخوردها را بتوانیم طی فرایند چند ماهه بگیریم و بعد اصلاح کنیم و ایشالا به سطح کل کشور گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه از سال ۹۷ این باشگاه  در مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی آغاز به کار کرده است گتف:تا کنون هزار و ۱۰۰ مجوز مرکز مشاوره اعطا کرده ایم که این باشگاه‌ها در آن مراکز مشغول فعالیت هستند.سی و پنج دوره باشگاه به طور خصوصی برگزار شده است.  اشخاصی که خودشان تمایل داشتند در قالب کلاسهای فوق برنامه ثبت نام کردند و این کار را انجام دادند. ما برای اجرایی سازی این کار هم در سطح هر استان، کار گروهی را تشکیل دادیم متشکل از معاون کارآفرینی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان ، معاون متوسطه استان و رئیس انجمن صنفی مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی و رئیس کانون کارآفرینان هر استان که اینها برنامه‌ریزی بومی برای آنجا انجام دهند و اجرای آن را هم در پی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *