طرح «روستای نوفن» در راستای رونق اشتغال در استان ها

روستای نو فن

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

هرمزگان به عنوان ششمین استان کشور، طرح «روستای نوفن» را اجرا می‌کند تا با استفاده از محصولات فناورانه شرکت‌های دانش بنیان و انتقال فناوری به روستاها و رونق اشتغال، راندمان آن‌ها بالا رفته و تولید افزایش پیدا کند.

به تقل از تسنیم،یکی از بزرگترین مشکلات اقتصادی بخش کشاورزی ایران از قدیم الایام پائین بودن میانگین درآمد و نبود شغل کافی روستائیان بوده است. کسب درآمد پایین، دلیل بسیاری از نابسامانی‌ها از جمله گسترش فقر، نابرابری، مهاجرت و… است. پائین بودن درآمد روستائیان دارای دلایل زیادی است، که یکی از مهمترین آن‌ها بیکاری پنهان و آشکار موجود در بخش کشاورزی است که علت آن نیز عدم قابلیت اشتغال‌زایی در این بخش می‌باشد.

بخش کشاورزی از لحاظ به کارگیری نیروی انسانی با مشکلات فراوانی روبروست و هرچه زمان می‌گذرد، به تعداد این مشکلات افزوده خواهد شد. ناتوانی بخش کشاورزی در جذب نیروی انسانی و رشد جمعیت جویای کار، افزایش تقاضای کار از سوی زنان، کم و کوچک بودن واحدهای زراعی و باغی در روستاها باعث فشار بیش از حد بر زمین شده است.

زیاد بودن افراد شاغل در این بخش باعث کاهش بهره‌وری نیروی کار شده و بیکاری در روستاها را گسترش داده است. این امر و بیکاری‌های فصلی باعث کاهش درآمد روستائیان و ایجاد انگیزه مهاجرت به شهرها گردیده است.

 در همین راستا برنامه های مختلفی برای اشتغال روستاییان دنبال میشود. صندوق کارآفرینی امید به عنوان حامی اشتغال روستایی طرحی با عنوان”روستای نوفن”را دنبال می کند که هرمزگان به عنوان ششمین استان کشور، طرح «روستای نوفن» را اجرا می‌کند تا با استفاده از محصولات فناورانه شرکت‌های دانش بنیان و انتقال فناوری به روستاها و رونق اشتغال، راندمان آن‌ها بالا رفته و تولید افزایش پیدا کند.

نعمت الله رضایی؛مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید چند روز گذشته  به اجرای طرح «نوفن» برای افزایش بهره وری فعالیت اقتصادی در روستا اشاره کرد و گفت: امسال استفاده از منابع تبصره 18در دستور کار دولت قرار دارد و لذا تفاهم نامه همکاری با وزارت جهاد کشاورزی و وزارت میراث فرهنگی را به امضا رساندیم تا پرداخت تسهیلات در راستای اهداف دستگاهی باشد.

چند روز گذشته مراسمی با حضور مسئولان صندوق کارآفرینی امید و مسئولان استانی و شرکت های دانش بنیان هرمزگان برگزار شد.

در این مراسم احسان کامرانی, معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان نیز با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در زمینه امیدآفرینی و فعالیت‌های جهادی در این بخش تاکید بسیار زیادی دارند و اینکه امیدآفرینی باید واقعی باشد، گفت: صندوق کارآفرینی امید تاکنون نیز در این زمینه فعالیت‌های امیدوارکننده‌ای در کشور انجام داده است.

احسان کامرانی افزود: استان هرمزگان دارای ظرفیت‌های متنوع و بی نظیری است که مهم‌ترین ظرفیت آن، دریا و اقتصاد دریامحور است.

وی بیان کرد: موضوعات مختلفی در روستاهای استان هرمزگان وجود دارد که می توان در زمینه اشتغال در آن‌ها فعالیت کرد که از مهم‌ترین آن‌ها می توان به کشاورزی، گردشگری دریایی، حمل و نقل و انرژی اشاره کرد.

معاون سیاسی استاندار هرمزگان با اشاره به این مهم که؛ هرمزگان استانی با ساختار روستایی است و بیش از 40درصد استان در روستاها قرار دارد، گفت: باید تلاش شود که مهاجرت معکوس به سمت روستاها انجام شود، به همین دلیل انتقال سرمایه به روستاها باید محقق شود.

کامرانی همچنین به موضوع اقتصاد و گردشگری دریا اشاره و ابراز کرد: در موضوع دریا، کارهای زیادی می توان انجام داد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها گردشگری دریایی است که با کمترین هزینه می توان اشتغال زیادی ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه بیش‌ترین جزایر خلیج فارس در استان هرمزگان وجود دارد، اظهار کرد: توجه به جزایر و ایجاد اشتغال در آنها می‌توان موجب امیدآفرینی در این جزیره‌ها شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان بیان کرد: برخی مشاغل نیازمند انتقال تکنولوژی به آنها بوده که باید پشتیبانی های مورد نیاز انجام شود و اشتغال آفرینی و امیدآفرینی در روستاها شکل بگیرد.

*اختصاص 7 درصد تسهیلات پرداختی هرمزگان دریامحور است/«نوفَن» طرحی برای استفاده از محصولات فناورانه در هرمزگان

محمدصادق حسنی، مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید در این مراسم گفت: بیش از 30سال است که صندوق کارآفرینی امید تاسیس شده و بیش‌ترین تمرکز آن بر کسب و کارها و اشتغال های خرد در کشور بوده است.

 حسنی افزود: در برهه‌ای از زمان ایجاد اشتغال مشاغل خانگی، پرداخت تسهیلات ازدواج مدنظر صندوق کارآفرینی امید بوده و از سال 96توسعه روستاها مدنظر قرار گرفته‌است.

وی اظهار کرد: برای نخستین بار از سال 96، در صندوق کارآفرینی امید 18هزار میلیارد تومان برای توسعه روستایی و عشایری در کشور تخصیص یافت و در 2سال گذشته نگاه ها به سمت کشاورزی بوده است.

مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید بیان کرد: در صندوق کارآفرینی امید استان هرمزگان از سال 96تا سال 1400، بیش از 45درصد اعتبارات به صنایع کشاورزی اختصاص یافته است.

حسنی خاطرنشان کرد: از سال 96تا شهریور امسال نیز صنایع کشاورزی، تولید دام سبک و سنگین، پوشاک، شیلات و آبزیان، صنایع دستی، کشت نهال و بذر، تجهیزات کشاورزی، بوم‌گردی و گردشگری بیشترین تسهیلات پرداختی در استان هرمزگان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: با توجه به اینکه هرمزگان یک استان ساحلی است، توجه زیادی به این بخش نشده و تنها هفت درصد تسهیلات پرداختی استان به موضوعات دریامحور اختصاص دارد که این عدد اندک بوده و باید افزایش یابد.وی گفت: با توجه به اینکه هرمزگان یک استان ساحلی است، توجه زیادی به این بخش نشده و تنها هفت درصد تسهیلات پرداختی استان به موضوعات دریامحور اختصاص دارد که این عدد اندک بوده و باید افزایش یابد.

حسنی عنوان کرد: در بحث شیلات، فناوری‌های نانویی وجود دارد که می‌تواند تولید در هکتار را از چهار تن به 12تن افزایش دهد؛ به همین دلیل باید از تجربه شرکت های دانش بنیان در این زمینه استفاده کرد تا بتوانیم این محصولات و کسب و کارها را رونق دهیم.

وی اظهارکرذ: در روستاها باید از محصولات فناورانه شرکت های دانش بنیان استفاده شود و راندمان آن‌ها بالا رفته و تولید افزایش پیدا کند. هرمزگان دارای ظرفیت‌های متنوع و بی نظیر است.

«نوفَن» طرحی برای استفاده از محصولات فناورانه در هرمزگان

مهدی خورگویی،مدیر صندوق کارآفرینی امید هرمزگان نیز در این مراسم گزارشی از عملکرد صندوق استان در اجرای طرح «روستای بدون بیکار»، «صندوق‌های خرد محلی» و «هر روستا یک محصول» و معرفی سه روستای بدون بیکار در سطح استان و همچنین اقدامات صورت گرفته در خصوص همکاری صندوق با شرکت های دانش بنیان ارائه کرد.

مهدی خورگویی ادامه داد: در بحث پرداخت تسهیلات روستایی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی از سال 97تاکنون حدود 160میلیارد تومان تسهیلات در حوزه روستایی از منابع تلفیقی صندوق توسعه ملی پرداخت شد که این حوزه ها بیشتر تولیدی و کشاورزی بوده است.از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی از سال 97تاکنون حدود 160میلیاردتومان تسهیلات در حوزه روستایی از منابع تلفیقی صندوق توسعه ملی پرداخت شد.

وی با اشاره به این اینکه از محل اعتبارات تبصره 18در ماه‌های پایانی 1400و ابتدای سال 1401افزون بر 123میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است، افزود: طبق دستور مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید از همه شرکت های دانش بنیان از مراکز رشد دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری که ایده های نو دارند، به این رویداد دعوت شدند که ایده ها را ارائه دهند که بتوانیم فعالیت های روستایی را به سمت دانش بنیان پیش ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *