علی اسدی: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران قطب شبکه‌سازی سرمایه‌گذاران می‌شود

تسهیلات

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از راه اندازی شبکه سرمایه‌گذاری در این پارک خبر داد و گفت: این پارک با راه اندازی این شبکه، قطب پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور برای برقراری ارتباط و شبکه‌سازی سرمایه‌گذاران می‌شود.

نقل از ایرنا، علی اسدی، با تشریح برنامه‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در نشست خبری با خبرنگاران افزود: پارک علم و فناوری دانشگاه، همکاری خوبی با معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه دارد و تلاش می‌کنیم ارتباط بین معاونت پژوهش و فناوری و پارک علم و فناوری برقرار شود.

وی ادامه داد: صرفا تدوین پایان‌نامه کفایت نمی‌کند بلکه باید تلاش کنیم یافته‌های پژوهشی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به سمت فناوری سوق پیدا کند. در این راستا با هیات رئیسه دانشکده‌ها و دانشکدگان مختلف دانشگاه تهران جلسه داشته‌ایم تا در قالب هسته‌های نوآور و تیم‌های فناور تلاش کنیم پایان‌نامه‌ها به سمت تجاری سازی حرکت کنند.

اسدی درباره شعار محوری جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسؤولیت اجتماعی و شعار سال اظهار داشت: برای تحقق این برنامه‌ها، همه دستگاه‌ها، نهادها و دانشگاه‌های کشور باید اقدامات و گام های مثبتی بردارند و پارک علم و فناوری دانشگاه‌ تهران به عنوان یکی از ارکان اصلی دانشگاه در راستای حمایت از فعالیت‌های دانش بنیان باید تلاش کند.

وی در ادامه یکی از اقدامات پارک را توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری عنوان کرد و گفت: از اردیبهشت‌ماه که مسئولیت پارک را به عهده گرفتمف با همکاری سایر همکاران و مدیران پارک تلاش کردیم برای تحقق شعار سال ریل‌گذاری مناسب را انجام دهیم.

اسدی از ایجاد دو پردیس‌ علم و فناوری در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: پردیس علم و فناوری شهید چمران دانشگاه که در استان البرز و اشتهارد قرار داد و در کنار شهرک های صنعتی مستقر هستند، آماده استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان است. پردیس علم و فناوری شهید علی محمدی جنب فرهنگسرای بهمن نیز برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و توسعه زیست بوم فناوری راه‌اندازی شده است.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: یکی از سیاست‌های دانشگاه حمایت از ایده‌ها و هسته‌های نوآور و استارتاپ های دانشجویی است. دانشجویی که دانش آموخته می شود نباید به حال خود رها شود و دستاورد و یافته پایان نامه اش باید به سمت فناوری و تبدیل به علم و ثروت برود. حمایت پارک علم و فناوری می تواند به این کار کمک کند. بر همین این اساس تا پایان سال ۱۴۰۰، ۹ شعبه پارک را در سطح دانشکده‌ها و پردیس دانشگاه تهران داشتیم که در این مدت به ۱۵ شعبه ارتقا یافته است تا امکانات و فضاهایی را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان، واحدهای فناور و هسته‌های نوآور که شاکله اصلی آنها توسط خود دانشجویان و استادان شکل می‌گیرد، بگذارد.

وی در ادامه درباره اقدامات پارک برای توسعه فضای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: با همکاری سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای فضای این شرکت‌ها در پارک دانشگاه تهران از سال ۱۴۰۱ دو برابر شده است.

اسدی ادامه داد: دانشگاه تهران، املاک مجاور این دانشگاه را از میدان انقلاب تا بلوار کشاورز خریداری کرده است و بنا بر دستور رییس دانشگاه، این اراضی برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان در اختیار پارک قرار می گیرد؛ که البته بخشی از این اراضی برای مستقر شدن شرکت‌ها آماده شده است.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از برنامه‌ریزی برای راه اندازی شبکه سرمایه‌گذاری در این پارک خبر داد و گفت: برای این منظور نشست‌هایی برای پیوند سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران برگزار کرده‌ایم. این گونه نیست که کسی که شرکت دانش بنیان داشته باشد، توانمندی لازم برای تولید محصولات دانش‌بنیان و تجاری سازی محصولات خود را داشته باشد؛ یا اطلاعات آن را ندارد یا توان مالی ندارد.

وی با بیان این که اداره تجاری‌سازی برای ارایه خدمات تجاری‌سازی راه‌اندازی شده است و شبکه سرمایه‌گذاری به شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری روی توسعه محصول کمک می کند، گفت: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با راه اندازی شبکه سرمایه گذاری، قطب پارک های علم و فناوری سراسر کشور برای برقراری ارتباط و شبکه سازی سرمایه‌گذاران می شود.

اسدی ادامه داد: ما به دنبال عقد تفاهم نامه بین معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری، شهرداری تهران، وزارت علوم و دانشگاه تهران برای ایجاد ناحیه نوآوری هستیم که اگر تصویب شود ناحیه نوآوری از بزرگراه همت تا میدان بهمن امتداد دارد.

بدنبال دیپلماسی دانش‌بنیان هستیم

اسدی گفت: به دنبال دیپلماسی دانش بنیان هستیم که بتوانیم فعالیت‌های پارک را بین المللی کنیم. شرکت‌های دانش‌بنیان توان تولید محصولات فناورانه را که با سایر محصولات خارجی رقابت کنند، دارند. برهمین اساس با کشورهای منطقه در تعامل هستیم و استقبال خوبی داشتند.

وی افزود: هفته آینده میزبان سفیر ونزوئلا در پارک هستیم تا هماهنگی لازم را برای ایجاد پارک مشترک دانشگاه تهران و ونزوئلا انجام دهیم. همچنین دو تن از روسای دانشگاه های عراق با حضور در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، آمادگی خود را برای ایجاد شعبه ای از پارک دانشگاه تهران در دانشگاه های عراق یا راه اندازی پارک مشترک بین دانشگاه های عراق و دانشگاه تهران اعلام کردند. از طرف دیگر با دانشگاه مسکو در حال رایزنی هستیم تا دیپلماسی فناورانه را توسعه دهیم.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در ادامه همکاری با مناطق آزاد را مهم عنوان کرد و گفت: مناطق آزاد خیلی می توانند به شرکت‌های دانش‌بنیان برای صادرات و واردات مواد خام برای تولید محصولات دانش بنیانی که مورد نیاز است، کمک کنند. بر همین اساس با مناطق آزاد این همکاری را آغاز کرده ایم.

اسدی با بیان این که فرهنگ ترویج فناوری، نوآوری و کارآفرینی بسیار مهم است گفت: برای تحقق این فرهنگ هفته گذشته مرکز ترویج و توسعه کسب و کار را در پارک راه اندازی کرده‌ایم که به توسعه فضای فناوری و نوآوری کمک می کند.

اهدای اولین جایزه علم، فناوری و نوآوری یونسکو در سال آینده

وی در ادامه افزود: دبیرخانه جایزه فناوری و نوآوری یونسکو تابستان امسال با همکاری دانشگاه تهران، وزارت علوم و کمیسیون ملی یونسکو در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران راه‌اندازی شد که پیشرفت کار خوب بوده است. در حال صدور احکام شورای سیاست‌گذاری جایزه فناوری و نوآوری توسط وزیر علوم هستیم که امید است آذر ماه سال آینده شاهد اهدای اولین جایزه علم و فناوری و نوآوری یونسکو در ایران باشیم و سال های آینده آن را به صورت بین المللی برگزار کنیم. جایزه علم و فناوری و نوآوری برای سال اول ملی خواهد بود و از سال‌های بعد هر دو سال یک بار اعطا خواهد شد.

اسدی در ادامه درباره یارانه تجاری سازی گفت: یارانه تجاری سازی با همکاری و حمایت وزارت علوم تحقیقات و فناوری و پارک دانشگاه علم و فناوری دانشگاه تهران که قطب پارک های علم و فناوری کشور خواهد بود، در اختیار هم سرمایه‌گذار و هم سرمایه پذیر که شرکت دانش بنیان است، قرار می گیرد.

وی ادامه داد: برای پرداخت یارانه تجاری سازی این کمک از طریق حمایت وزارت علوم است، اما کارگزاری آن با پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است. برای تشویق سرمایه گذار ۵۰ درصد این یارانه در اختیار سرمایه‌گذار و ۵۰ درصد به شرکت دانش‌بنیانی که متقاضی جذب سرمایه است، قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران تضمین کننده تعهدات شرکت‌های دانش‌بنیان است.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران افزود: صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران به عنوان تسهیلات دهنده و تضمین کننده تعهدات شرکت‌های دانش‌بنیان، تاکنون قریب به هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تضامین را برای حمایت از شرکت دانش بنیان داشته است.

وی درباره حمایت شرکت ها گفت: خیلی از شرکت‌ها برای استقرار خود مشکل جا دارند که در حال آماده سازی فضاهایی برای استقرار آنها هستیم. در فراخوانی که اعلام شد حدود ۴۵۰ شرکت برای عضویت در پارک اعلام آمادگی کردند. از تابستان امسال تا کنون پرونده ۱۵۰ شرکت را بررسی کردیم. جلسات ارزیابی و پذیرش به صورت فوق العاده برگزار شد. همچنین تسهیلات مالی که از طریق صندوق پژوهش و فناوری در اختیار آنها قرار می گیرد. توانمند سازی شرکت‌ها و ارایه مشاوره از طریق کلینیک تخصصی پارک از دیگر برنامه‌های حمایتی ما است.

اسدی یادآور شد: شرکت‌های متوسط تا صد میلیون تومان و شرکت‌های بزرگ تا ۴۰۰ میلیون تومان می توانند تسهیلات کم بهره دریافت کنند. همچنین صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران تضامین لازم را برای حمایت از پروژه‌های این شرکت ها بر عهده می‌گیرد.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران درباره اجاره بهای شرکت‌ها در فضای پارک گفت: رییس پارک و هیچ کس دیگر نمی تواند اجاره بها را تعیین کند. کارشناس رسمی دادگستری قیمت پایه را تعیین می کند و براساس آیین نامه و براساس میزان تورم اجاره بها تعیین می شود. میانگین افزایش اجاره بها در پارک ۲۰ درصد است. از طرف دیگر با همان نگاه حمایتی قیمت اولیه و پایه تعیین شده است. اگر بخواهیم این فضا را غیر از شرکت های دانش بنیان قرار دهیم، قطعا به مراتب بالاتر خواهد بود. بنابراین افزایش بها بین ۲۰ تا ۲۵ درصد معقول است.

وی درباره انصراف شرکت‌هایی به علت اجاره بها، گفت: در مدتی که مسوولیت پارک را برعهده گرفتم تقریبا با تمام شرکت‌ها به صورت حضوری جلسه داشته ام و اعلام کردم اگر مراجعه کردید و مشکلی بود، اول از طریق معاونان پارک و اگر مشکل حل نشد از طریق بنده و اگر حل نشد از طریق ریاست دانشگاه و بعد از آن از طریق وزارت علوم پیگیر باشند. تاکنون شرکتی که به خاطر اجاره بها بخواهد انصراف دهد، به بنده مراجعه نکرده است.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران درباره برنامه‌های پارک برای حمایت شرکت های ایرانی دانش بنیان خارج از کشور گفت: برای ایرانیان خارج از کشور دو کار انجام می‌دهیم. یا خودشان متخصص و کارآفرین و فناور هستند که در قالب مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری با آنها ارتباط برقرار می کنیم. حدود ۴۰ نفر از متخصصان خارج از کشور با پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ارتباط دارند و از حمایت پارک هم از نظر مالی برخوردار هستند. سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور می توانند از طریق شبکه سرمایه‌گذاران ارتباط داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *