محمدسعید شریفان: نوع فعالیت مراکز نوآوری حمایت از استارت‌آپ‌ها است

استارتاپ ها

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب وکارهای نوین جوانان وندا:

رئیس مرکز نوآوری بانک رفاه گفت: نوع کار مراکز نوآوری و حمایتی که انجام می‌دهند، از مجموعه‌هایی است که در حوزه‌های استارت‌آپی و فناوری‌های نو و فناوری‌های همگرا حضور پیدا می‌کنند.

محمدسعید شریفان با اشاره به برگزاری نمایشگاه متاراد اظهار کرد: از طرف مرکز نوآوری بانک رفاه با نام اختصاری «رفاتک»؛ در نمایشگاه شرکت کردیم.

وی افزود: در حقیقت نوع کار مراکز نوآوری و حمایتی که انجام می‌دهند، از مجموعه‌هایی است که در حوزه‌های استارت‌آپی و فناوری‌های نو و فناوری‌های همگرا حضور پیدا می‌کنند و نمایشگاه متاراد نخستین نمایشگاهی است که در حوزه رمزارزها و صرافی‌های دیجیتال در ایران برگزار می‌شود.

رئیس مرکز نوآوری بانک رفاه ادامه داد: بنابراین پس از یک مدت وقفه برگزاری در حوزه نمایشگاهی، به ویژه نمایشگاهی در حوزه فناوری اطلاعات، این نمایشگاه یک برجستگی خاصی دارد و با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی استارت‌آپ و شرکت فناور در حوزه رمزارز و فناوری‌های مرتبط با حوزه ارزهای دیجیتال وارد شده‌اند، همانطور که خودتان هم شاهد بودید، شرکت‌های واقعاً برجسته و فعالی هستند و عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند و نقش بسیار برجسته‌ای در اقتصاد دیجیتال ایفا می‌کنند.

شریفان اضافه کرد: البته یکسری ناهماهنگی‌ها و نقاط ضعف وجود دارد که خود دولت و حاکمیت و قوه مقننه درصدد رفع آن هستند و در حوزه رگولاتوری درصدد تدوین آیین‌نامه‌ها و قوانین مرتبطی هستند که فعالیت بازیگران حوزه ارز دیجیتال خیلی خوب رگوله و منضبط و قاعده‌مند انجام شود و خوشبختانه این کار در شرف انجام است و هم مجلس و هم دولت آیین‌نامه‌های مقدماتی بسیار خوبی را تدوین کرده‌اند و ان‌شاءالله در ماه‌های آینده این مورد تدوین می‌شود.

وی متذکر شد: شاهد رونمایی از یکسری کسب و کارهایی هستیم که به‌صورت فناورانه و دارای مجوز در این عرصه وارد فعالیت شده‌اند و بانک رفاه هم به‌عنوان یک نهاد مالی اقتصادی و ارگانی که قرار است به رسالت خودش بپردازد و در حقیقت نگهداری بحث پولی مردم را برعهده داشته باشد و یا در حوزه نظام پرداخت بتواند مبادلات پولی را انجام دهد، همچنان در خدمت واحدهای کسب و کاری که بتوانند بعداً مجوز کسب و کارهای مربوطه را اخذ کنند، خواهد بود و ان‌شاءالله ما هم به ایفای تعهدات خودمان عمل خواهیم کرد.

رئیس مرکز نوآوری بانک رفاه در پاسخ به این پرسش که این تعهدات و حمایت‌ها به چه شکلی است؟ و آیا در قالب ارائه تسهیلات و وام خواهد بود؟ تشریح کرد: اگر منظورتان در حوزه مرکز نوآوری بانک رفاه است، ما هم شبیه سایر مراکز نوآوری که در کشور وجود دارند و خیلی سازمان‌ها اکنون مشابه آن را ایجاد کرده‌اند، وظیفه و رسالت‌مان حمایت از استارت‌آپ‌هایی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند.

شریفان توضیح داد: با توجه به اینکه حوزه بانکی هستیم، بیشتر وارد حوزه‌های فین‌تک‌های ملی می‌شویم و از طرفی به دلیل اینکه بانک رفاه یک بانک سلامت‌محور محسوب می‌شود، اوضلع فین‌تک سلامت هم دربر می‌گیرد؛ ولی نافی این نیست که ما وارد حوزه‌های دیگری از استارت‌آپ‌ها نشویم، می‌توانیم حوزه‌های سرمایه‌گذاری را برای این عزیزان فعال کنیم و اگر امکان‌پذیر نباشد، سرمایه‌گذارانی در واحدهای دیگر داریم که می‌توانیم طرح آنها را بگیریم و پس از داوری مقدماتی، اجرای طرح استارت‌آپی را به سایر دوستان و عزیزان در واحدهای دیگر ارائه بدهیم.

وی با اشاره به برگزاری رویداد عصر امید از هشتم تا یازدهم خرداد ماه که مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی است، یادآور شد: هزار استارت‌آپ برگزیده از سراسر کشور در نمایشگاه بزرگ مصلای امام خمینی حضور پیدا می‌کنند و بانک رفاه هم به‌عنوان یک نهاد مالی و سرمایه‌گذار در بین نهادهای مالی حضور دارد و شاهد این هستیم که واقعاً مجموعه‌های دانش‌بنیان به چه صورتی از سمت یک واحد یا مرکز دانشگاه آزاد اسلامی چه حمایت‌هایی انجام می‌دهند و واقعاً نهادهای مالی هم در این زمینه چه کمک‌های دیگری می‌توانند انجام دهند؛ این کمکها هم می‌تواند به‌صورت حمایت‌های مادی و معنوی باشد.

بیشتر فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها نیاز به یک بازار مصرف دارند

رئیس مرکز نوآوری بانک رفاه ادامه داد: بیشتر این فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها نیاز به یک بازار مصرف دارند و ما در بانک رفاه با توجه به اینکه بیش از ۲۰ میلیون مشتری از سراسر کشور داریم که از خدمات ریالی و ارزی بانک رفاه استفاده می‌کنند و در باشگاه مشتریان ایران حضور دارند، بخشی از خدمات و محصولات فناورانه این شرکت‌ها قابل عرضه در باشگاه مشتریان، اپلیکیشن‌ها و سوپراپلیکیشن بانک است و این استارت‌آپ‌ها می‌توانند یک همکاری بسیار سودمند و با درآمد کارمزدی و با تقسیم درآمد کارمزدی با بانک داشته باشند و آن را به مشارکت بگذارند.

بحث قانونی شدن رمزارزها در جریان کار است

شریفان در پاسخ به این سؤال که بازار رمزارزها نوپاست و بحث آموزش مهم است و علاقه‌مندان تخصص و آموزش نیاز دارند، چه‌قدر دغدغه در این مورد دارید و آینده رمزارزها و بحث قانونی شدن آنها را چه‌طور می‌بینید؟ گفت: بحث قانونی شدن رمزارزها در جریان کار است و مسلماً با توجه به حساسیتی که وجود دارد و حمایت‌هایی که دولت دارد و رغبت زیادی بین مردم دارد، دولت و حاکمیت ورود کرده‌اند و مسلماً همانطور که یکی از حامیان اصلی این رویداد هم یکی از واحدهای خود قوه قضائیه است، حتماً حمایت‌های قانونی در حال انجام است و انجام هم می‌شود.

وی افزود: در مورد آموزش، خانه بلاک‌چین که در نمایشگاه هم حضور دارد و خیلی از مجموعه‌های دیگر آموزشی که در موبایل هم مراجعه می‌کنید، به‌صورت اپلیکیشن موبایلی ظهور می‌یابند، در مورد آموزش رمزارز و ترید آن علاقه‌مند هستند و فرصت‌های خوبی را پیش روی علاقه‌مندان گذاشته‌اند؛ حتی به‌صورت رایگان انجام می‌دهند.

ورود دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به موضوع آموزش رمزارزها

رئیس مرکز نوآوری بانک رفاه یادآوری کرد: همچنین دانشگاه‌ها ورود پیدا کرده‌اند و یکی از مباحث آموزشی که هم در سطح کارشناسی ارشد و دکترا در قالب دوره‌های ام‌بی‌اِی (MBA) و دی‌بی‌اِی (DBA) برگزار می‌شود و دوره‌های دیجیتال سازمان است، برگزار می‌شود.

معرفی ۱۰ کارگاه در نمایشگاه عصر امید

شریفان اظهار کرد: این دوره‌ها بخشی به آموزش‌هایی که می‌تواند در حوزه رمزارز باشد، بازمی‌گردد و ما هم به صورت شخصی و هم به صورت سازمانی آمادگی داریم که موارد آموزشی را برگزار کنیم که در همین فضای نمایشگاهی هم فضای بسیار خوبی برای بحث آموزشی متاورس که موضوع جدیدتر از رمزارز است، در حال انجام است و در نمایشگاه گام دوم (عصر امید) هم ۱۰ کارگاه معرفی کردیم که برخی مربوط به حوزه‌های نوآورانه بود و برخی هم به بحث آموزش رمزارز می‌پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *