محمدعلی داستان: ۱۴۳۰ نفر در شرکت‌های پارک علم و فناوری استان مرکزی شاغل هستند

پارک-علم-وفناوری

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کار های نوین جوانان وندا:

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی گفت: ۱۴۳۰ نفر در شرکت‌های مستقر در پارک شاغل هستند که اکثرا از قشر ارشد و دکترا هستند.

 به نقل از ایسنا، «محمدعلی داستان» رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی، سه شنبه ۱۳ دی ماه در ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استان مرکزی اظهار کرد: وظیفه‌ای که پارک انجام می‌دهد این است که مشکلات موجود در مسیر دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها را حل کند.

وی با بیان اینکه خیلی از مزایا مانند معافیت‌های مالیاتی مربوط به شرکت‌هایی است که در پارک مستقر هستند، تصریح کرد: تاکنون ۱۴۰ محصول در پارک تجاری‌سازی شده و ۲۱۴ میلیارد تومان فروش سال گذشته شرکت‌ها بوده است، بیش از دو میلیون دلار صادرات داشته‌ایم. همچنین ۱۴۳۰ نفر در شرکت‌های مستقر در پارک شاغل هستند که اکثرا از قشر ارشد و دکتری هستند.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی اضافه کرد: متاسفانه مراکز رشد شهرستانی ما کم هستند ولی با صحبت‌هایی که با رؤسای دانشگاه‌های پیام نور شهرستان‌ها شده، قرار است مراکز رشد شهرستانی بیشتر شوند.

داستان با اشاره به اینکه ما به عنوان دهمین پارک در کشور عضو انجمن بین‌المللی پارک های علم و فناوری (ISAP) شدیم، گفت: تا آخر آذرماه ۱۱۹ شرکت دانش‌بنیان در استان ثبت شده است ولی با صحبت هایی که با شرکت‌ها شده بنا داریم تا پایان سال به ۱۴۰ شرکت دانش‌بنیان برسیم.

وی با تاکید بر اینکه در پارک فقط یک کارگاه وجود دارد که پاسخگوی همه‌ شرکت‌ها نیست، افزود: باید سعی کنیم تکنولوژی تولید را افزایش دهیم تا تعداد تولیدی‌های نوع یک در استان افزایش یابد.

داستان در رابطه با مشکلات پارک علم و فناوری استان مرکزی گفت: از جمله مشکلات موجود، مسیر دسترسی به پارک علم و فناوری و همچنین کم بودن مساحت پارک است، طوری‌ که کل مساحت پارک علم و فناوری اراک ۱۲ هکتار است که در مقایسه با سایر پارک‌های علم و فناوری کشور بسیار کمتر است.

وی با اشاره به نبود فضای کافی برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان اگر از استان بروند، ضرر سنگینی می کنیم و امیدواریم مسئولین استانی، زمین‌هایی با مساحت و موقعیت دسترسی خوب را به ما واگذار کنند تا شرکت‌های جدیدی را به پارک اضافه کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری افزود: با صحبت‌هایی که انجام شده، امیدواریم در آینده قطب کشاورزی دانش‌بنیان کشور را در نزدیکی ساوه داشته باشیم.

 داستان با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، صندوق پژوهش و فناوری در استان است تصریح کرد: این صندوق سال گذشته فقط ۲۰۰ میلیون تومان کمک مالی کرده است در حالیکه می توانست ۲۲ میلیارد به شرکت های استان ما کمک کند. علت آن، تصاحب ۵۱ درصد سهام این صندوق توسط دو شرکت تهرانی است که تمایلی ندارند به شرکت های استان مرکزی کمک کنند. ما در این رابطه پیگیری کردیم و قرار بر این شد که این صندوق در استان مستقر شود ولی متاسفانه تاکنون هنوز مستقر نشده‌ است.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی افزود: خوشبختانه توسط صندوق نوآوری و شکوفایی ۴۰ میلیارد تومان به استان تزریق شد که از کل کمک‌هایی که در طول ۲۰ سال به پارک شده، بیشتر بوده است.

داستان با تاکید بر اینکه در بسیاری از استان‌ها پارک بازوی اجرایی و مشورتی اداره مالیات است، اظهار کرد: امیدواریم این مهم، در استان مرکزی نیز اتفاق بیفتد تا بتوانیم به شرکت‌ها کمک‌هایی در زمینه معافیت‌های مالیاتی داشته باشیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی گفت: از دانشگاه علوم پزشکی نیز خواستاریم به شرکت‌های دارویی دانش‌بنیان سختگیری کمتری داشته باشند و آن‌ها را با شرکت‌های بزرگ به یک چشم نگاه نکنند.

مجتبی ذوالفقاری رئیس دانشگاه اراک نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه حل مشکلات دانش بنیان از ضروریات است، اظهار کرد: حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان به پارک علم و فناوری و حوزه فرآیندها به دانشگاه اراک واگذار شده است. از ماه مرداد گزارش‌ها به استانداری ارائه می‌شود که در این مدت ۲۴۸ دستگاه گزارش عملکرد خود را ارائه داده‌اند .

رئیس دانشگاه اراک تصریح کرد: در سال جاری ۲۰ اصلاحیه در قوانین ایجاد شده است که خیلی از معضلات‌ سازمان‌ها و شرکت‌ها را در بحث دانش‌بنیان حل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *