محمدعلی زلفی گل: پارک علم و فناوری بین المللی در تهران ایجاد می‌شود

پارک علم و فناوری

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کار های نوین جوانان وندا:

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای ارتقاء دیپلماسی علمی پارک علم و فناوری بین المللی ایران با وسعت هزار متر زمین برای ایجاد شرکت‌های فناور و دانش بنیان با مشارکت بین المللی در تهران ایجاد می‌شود.

دکتر محمدعلی زلفی گل عصر روز شنبه در مورد نقش پارک های علم و فناوری و همکاری های بین المللی در پیشبرد اهداف دیپلماسی علمی افزود: همچنین با برخی از کشورهای همسایه مانند ازبکستان و ارمنستان مذاکراتی برای انجام همکاری های علمی در پارک علم و فناوری صورت گرفته است.

وی با اشاره به وضعیت آموزش عالی در سطح استان خراسان رضوی اظهار کرد :این استان با دارا بودن مراکز دانشگاهی و همچنین تنوع رشته‌ها وضعیت خوبی در مقایسه با سایر استانهای کشور دارد و جزو استان‌های پیشرو محسوب می‌شود که وجود بارگاه منور رضوی در این امر بی تاثیر نیست.

عضو کابینه سیزدهم با اشاره به اهمیت موضوع آمایش دانشگاه بیان کرد: آمایش آموزش عالی در قسمت‌هایی که موجب ارتقای کیفیت آموزش عالی می‌شود در اولویت قرار دارد ولی اینکه بخواهیم دانشگاه‌ها را محدود و یا حذف کنیم در دستور کار این وزارتخانه قرار ندارد.

او ادامه داد: موضوع آمایش آموزش عالی ۹ بند شامل مأموریت گرایی، توجه به استانداردها و توجه به بهره وری است. دانشگاه‌ها ظرفیتی برای رشد دانایی در کشور هستند. از سوی دیگر در مورد پارک‌های علم و فناوری نیز محدودیتی قائل نیستیم و هر پارکی که هسته فناوری را شکل دهد و شرکتی را به مرحله ای برسانند تا تولیدات مورد نیاز کشور را راه اندازی کنند مورد حمایت ما قرار خواهند داشت.

 افزایش تعرفه‌ برای غذا و خوابگاه نخواهیم داشت

زلفی گل با اشاره به اینکه دولت یک جراحی بزرگ اقتصادی را در دست اقدام دارد گفت: این اقدام تاثیراتی را بر دانشگاه های کشور نیز داشته است ولی با کمک دولت، افزایش تعرفه‌ نسبت به غذا و خوابگاه های دانشجویی نخواهیم داشت.

وی همچنین در خصوص تغییر در نحوه پذیرش دانشجویان ارشد و دکترای افزود: سامانه‌ای تحت عنوان نظام ایده‌ها و نیازها راه اندازی شده است تا تمام نیازهای صنایع خصوصی و دولتی در آن نمایه ‌شود و از سال آینده استادان دانشگاهی که در راستای نیازهای مطرح شده بخواهند دانشجو پذیرش کنند مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

او در پاسخ به اینکه برای کنکور، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی می‌شود یا مصوبات مجلس، بیان کرد: سعی شده تا نسبت به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی تناقضی نباشد، بنابراین سازمان سنجش موظف است هر دو مصوبات را مد نظر قرار دهد.

وزیر علوم در خصوص تغییر و تالیف کتابهای دانشگاهی گفت: بیشتر محتوای کتابهای دانشگاهی از منابع لاتین و یا ترجمه سایر منابع تهیه شده است و بر همین اساس یکی از برنامه های آغازین خود در وزارت علوم را واگذاری طرح شیوه‌نامه تالیف کتب درسی در دانشگاه‌ها به موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی بود و از آنها خواسته شد تا در قالب یک طرح پژوهشی مطالعات ملی و فراملی ویژگی های تالیف کتاب بومی  را مشخص کند.

کتاب تالیفی بومی تهیه می شود

وزیرعلوم ادامه داد: کتاب تالیفی بومی باید مهارت و کارهای پژوهشی و تیمی را با هدف فرهنگی و هویت‌سازی در بر داشته باشد و دانشمندانی که در یک موضوع خاص در ابعاد ملی و فراملی صاحب نظر هستند در کنار اسطوره‌های بین المللی مورد استفاده قرار دهند.

وی در پاسخ به سیاست آموزش عالی در دولت سیزدهم مبنی بر افزایش و یا کاهش دانشجو اظهار کرد: در نظام جمهوری اسلامی، دانشگاه‌ها دارای استقلال هستند و به بلوغ رسیده اند، تعیین ظرفیت دانشجو بر عهده خود دانشگاه‌ها است، با این حال برای ایجاد رشته‌های جدید و تأسیس دانشکده و گروههای جدید، وزارت علوم، استاندارد هایی همچون نسبت دانشجو به استاد، نسبت استاد به دانشجو، سرانه رفاهی، ورزشی، خوابگاهی را در نظر گرفته است که دانشگاه ها با رعایت آن می‌توانند رشته های جدید و یا جذب دانشجوی جدید داشته باشند.

زلفی گل در خصوص حمایت از دانشجویان مناطق محروم گفت: امسال ۲۰ درصد پذیرش دانشجویان پزشکی برای مناطق محروم افزایش پیدا کرده است. همچنین  دانشگاه‌هایی که در مناطق محروم قرار دارند مورد توجه ویژه قرار خواهند گرفت.

او در پاسخ به اینکه درآمدزایی وزارت علوم بیشتر از وزارت نفت است یا خیر، بیان کرد: درآمدزایی این وزاتخانه از وزارت نفت بیشتر است زیرا دستاوردهایی که در کشور حاصل شده است مربوط به دانش‌آموختگان دانشگاهی است.

وزیر علوم ادامه داد: اگر فرضاً قانون اساسی تغییر کند و دانشگاه‌های ما همانند دانشگاه‌های غیرانتفاعی مجاز به دریافت هزینه در قبال آموزش و خدمات باشند، ثروت هنگفتی نصیب وزارت علوم می‌شود.

وی در خصوص مهارت ورزی دانشجویان نیز گفت: با توجه به اینکه بیمارستان‌ها در اختیار وزارت بهداشت قرار دارند، آموزش پزشکی نسبت به آموزش عالی مهارت‌محورتر است و بر همین اساس بستر کسب تجربه بیشتر در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد.

زلفی گل بیان کرد: اگر وزارتخانه‌های نفت، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی، در اختیار وزارت علوم قرار گیرند، باید دانشجویان ما را پذیرش کنند ولی اکنون ابزار مهارت‌محوری در اختیار وزارت علوم قرار ندارد و به همین دلیل دانش‌آموختگان دانشگاه‌های ما نسبت به دانشگاه‌های وزارت بهداشت عملکرد ضعیف‌تری در بخش مهارت‌محوری دارند.  

دیوارهای دانشگاه‌ها برداشته شود

او در پاسخ به اینکه دیوارهای دانشگاه فردوسی حذف خواهد شد؟ عنوان کرد: امیدوارم روزی تمام دیوارهای دانشگاه برداشته شود زیرا این مجموعه جزیی از جامعه  است. زمانی که دیوار پارک‌ها برداشته شد، مردم متوجه آن بودند که پارک بخشی از زندگی آنهاست و در حفظ آن ایفای نقش کردند. این در حالی است که محیط دانشگاه، کلاس و استاد دارای حرمت است که باید حفظ شود و این موضوع با تغییر نوع نگاه صورت خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *