مهلت ۶ماهه به کاریابی‌ها برای تطبیق با آیین‌نامه جدید/سن متقاضیان صدور مجوز کاریابی کاهش یافت

موسسات کاریابی

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کار های نوین جوانان وندا:

مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی ها درباره آیین نامه جدید کاریابی ها گفت: این آیین نامه در چند روز گذشته تصویب شد و اقدامات مهمی در جهت کارآیی بهتر کاریابی ها انجام شد.

امید ملک، مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اصلاح آیین نامه کاریابی ها گفت: آخرین آیین نامه ای که در هیات دولت تصویب شده بود به سال 1387 بر می گردد یعنی ملاک و معیار نظارت بر عملکرد دفاتر کاریابی به حساب می آمد.

ملک افزود: اولین اقدام در سال گذشته اصلاح آیین نامه در کاریابی ها بود کهبا تلاش و کوشش های انجام شده، “آیین نامه اجرایی قانون مجازات اشتغال به حرفه کاریابی و مشاوره شغلی بدون داشتن پروانه کار “در چند روز گذشته به تصویب هیأت وزیران رسید.

وی گفت: بر اساس قانون مجازات اشتغال به حرفه کاریابی و مشاوره شغلی بدون داشتن پروانه کار مصوب سال 80 مجلس شورای اسلامی، افرادی می توانند در حوزه کاریابی فعالیت کنند که از وزارت کار مجوز کاریابی یا پروانه کار دریافت کنند. متناسب با این قانون و در آیین نامه جدید، فرآیند صدور پروانه کاریابی, نحوه رسیدگی به فعالیت ها و بحث نظارتی که در آیین نامه قبلی بود را مورد بازنگری قرار دادیم.

ملک اظهار داشت: در این آیین نامه وظایفی که در قالب امور اجرایی بود را به استان ها محول کردیم. مثلًا صدور مجوز کاریابی های خارجی را به استان ها محول شد. ترکیب هیأت استانی را برای افزایش بحث نظارت ها، در استان ها تغییر دادیم. در هیأت مرکزی که در ستاد تشکیل می شود بر لزوم حضور نماینده کارگران تاکید شد تا بتوانند از منافع قشر کارگر و بیکار هم دفاع کنند.

وی بیان کرد: تعارض ها و تناقض هایی در آیین نامه قبلی کاریابی ها بود که فرآیند رسیدگی به تخلفات کاریابی ها را با چالش مواجه می کرد و در این ارتباط پرونده های متعددی در دیوان عدالت علیه وزارت کار باز شده بود که تمام این موارد را در آیین نامه جدید شفاف کردیم.

ملک بیان کرد: درباره بهبود فضای کسب و کار و تسهیل صدور مجوز، سن متقاضیان برای ایجاد کاریابی را از30 سال به 25 سال کاهش دادیم. درباره کاریابی خارجی هم شرایط و ضوابط را قانون مند کردیم تا حساسیت ها و دغدغه های موجود در حوزه اعزام نیروی کار و مهاجرت کاهش یابد.

مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی ها وزارت کار گفت: هیچ کاریابی خارجی حق فعالیت در زمینه اخذ ویزای تحصیلی, سرمایه گذاری, تجاری و استارت آپ و گردشگری را ندارند. ضمانت هایی را برای فردی که می خواهند در حوزه کاریابی خارجی فعالیت کند پیش بینی کرده ایم. از جمله ضمانت بانکی را در نظر گرفته ایم که تمام این موارد در جهت منافع کارجویی است که میخواهد در یک کاریابی ثبت نام کند. زمان اعتبار مجوز کاریابی ها را از 5 سال به 2سال کاهش دادیم. در صورتی که عملکرد در این مدت قابل دفاع باشد می تواند مجوز 5ساله دریافت کند. لازم به ذکر است کاریابی ها باید در مدت 6ماه، خودشان را با آیین نامه جدید تطبیق دهند.

به نقل از تسنیم وی گفت: در زمینه کاریابی داخلی اقدامات خوبی انجام شد تا فعالیت کاریابی ها که در سنوات اخیر از رسالت خود دور شده بود بر محور تطبیق شغلی و ارائه خدمات سنجش شایستگی های نیروی کار متمرکز شود .

ملک افزود: برخی از موارد برجسته آیین نامه جدید کاریابی ها در مقایسه با نسخه قبلی را می توان به تمرکز زدایی و تفویض اختیار کلیه امور اجرایی مربوط به کاریابی ها به ادارات کل اجرایی از جمله صدور مجوز کاریابی خارجی، تخصصی نمودن و گسترش دامنه فعالیت دفاتر کاریابی غیردولتی و تدقیق در چارچوب فعالیت دفاتر کاریابی خارجی، اعمال تغییرات در ترکیب جدید اعضای هیات مرکزی و هیات استانی در راستای بهبود تصمیمات متخذه و تکریم ارباب رجوع و حمایت و پشتیبانی حقوق معنوی و مادی از کارجویان و کاریابی ها اشاره نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *