نبود اجرا در قوانین حمایتی از کارآفرینان مهم‌ترین مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان است

مشکل شرکت های دانش بنیان

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

این بار به سراغ یکی از جوانانی رفتیم که عبارت «ما می توانیم» را صرف کرده و در عمل اثبات کردند.

جوانی که با ثبت شرکت در مرکز رشد جهرم تاکنون موفق به معرفی و ثبت چهار محصول دانش‌بنیان در بخش کشاورزی و کسب عنوان ایده برتر کشوری نمایند.

خودتان را معرفی بفرمایید.

فاضل مکاریان هستم متولد ۱۳۶۶ در شهر جهرم و فارغ التحصیل رشته کنترل و ابزار دقیق از دانشگاه شیراز.

با فعالیت شرکتمان در شش سال گذشته، موفق شدیم سبدی از محصولات دانش بنیان مورد تایید معاونت فناوری ریاست جمهوری که همگی به صورت مکمل در سیستم های آبیاری هوشمند کاربرد دارند مورد بهره برداری قرار دهیم. همچنین  طرح ما به عنوان یکی از طرح های منتخب کشوری در جشنواره‌ ایده آب در دانشگاه امیرکبیر که بصورت ملی برگزار شد؛ موفق به کسب عنوان ایده برتر در آن جشنواره شد  و همچنین  محصولات تولیدی دارای ثبت اختراع و مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان قرار دارد.

از نحوه شکل گیری شرکتتان و درخصوص تیم پژوهشی و اجرایی خود توضیحاتی را بفرمایید.

 زمینه فعالیت شرکت ما بر اساس نیاز بازار در مدیریت آب در بخش کشاورزی می باشد که با بهره برداری از طرح در محیط های اجرایی می توان بهینه ترین حالت آبیاری بر اساس میزان، زمان و مکان برای آبیاری  هر نوع محصول استفاده نمود.

تیم تحقیقاتی شرکت ما متشکل از واحدهای الکترونیک، مکانیک و برنامه نویسی تشکیل شده که در کنار تیم اداری، فرایندهای تحقیق و توسعه محصول را انجام داده و به کمک واحد تولید و فروش، محصولات را برای ارائه به بازار آماده می کند.

  اهداف و زمینه کاری شرکت دانش بنیان شما تاچه حد با نیازهای جامعه پیوند و نزدیکی دارد؟

 از آنجا که نیاز مبرم به مدیریت حیطه آب به عنوان عامل اصلی رشد و شکوفایی اقتصادی و پایه اصلی امنیت غذایی مطرح می شود تمامی محصولات تولیدی شرکت و اهداف پیشرفت آن در راستای این مهم در نظر گرفته شده است.

 اصلی ترین امتیازات تاسیس شرکت در مراکز فناوری نسبت به تاسیس مستقل چه مواردی هستند؟

از اساسی‌ترین حمایت های انجام گرفته شده در ساختار مرکز رشد فناوری را می توان به تجمیع شرکتهای فناور و دانش بنیان در یک مجموعه در نظر گرفت، که این شرکت‌ها از سایر مالیات‌ها به جز مالیات ارزش افزوده معاف هستند و قابلیت وام‌های ارزان‌قیمت و البته نه با میزان زیاد در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌گیرد.

محدودیت ها و خطرهای حقوقی که یک شرکت دانش بنیان را تهدید می کند، شامل چه مواردی است؟

از جمله محدودیت های حقوقی که ممکن است در فرایند اجرایی، شرکت‌ها را دچار مشکل کند به خصوص در زمینه هزینه تحقیق و توسعه این است که شرکت هزینه کردهایی را بابت تحقیق و توسعه و باز طراحی  پرداخت کند و اداره امور مالیاتی برخی از این هزینه کردها را تایید نکند. در کل در مورد اداره امور مالیاتی و اداره تامین اجتماعی به عنوان اهرم های محدود کننده شرکت های کوچک دانش بنیان هستند که می‌ طلبد قانونگذار در مورد حمایت ها از این شرکت ها اقدام اجرایی را انجام دهد.

چه مشاوره هایی در این مراکز  اعم از حقوقی، اقتصادی و… به شرکت های مستقر در مرکز رشد فناوری داده می شود؟

به شرکت های مستقر در مرکز رشد، مشاوره های حقوقی و بعضاً مالیاتی و حضور در نمایشگاه ها ارائه می شود.

درمورد موفقیت ها و دستاوردهای شرکت توضیح بدید.

یکی از طرح های ما در جشنواره‌ ایده آب در دانشگاه امیرکبیر که بصورت ملی برگزار شد؛ به عنوان یکی از طرح  منتخب کشوری  موفق به کسب عنوان ایده برتر در آن جشنواره شد.  همچنین  محصولات تولیدی دارای ثبت اختراع و مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان قرار دارد. چهار محصول دانش بنیان شامل شیر آب هوشمند کشاورزی، کنترل کننده شیرآلات دستی، سنسور های اندازه گیری کمیت های خاک و سرورهای ارتباطی مرکزی را تولید و به عنوان خدمات پایه هوشمندسازی آبیاری در بخش  کشاورزی و صنعت معرفی نموده ایم.

نوآوری های دیگری نیز داشته اید؟

از جمله نوآوری های استفاده شده در فرایند اصلی محصولات ما که کامل کننده فرایند هوشمند سازی کشاورزی می باشد می توان به حسگر های اندازه گیری رطوبت خاک، حسگرهای دزدگیر، سیستم های کنترل چاه آب، سیستم های کنترل سمپاش مرکزی، سیستم های کنترل تهویه سرمایش گرمایش و روشنایی را نام برد که در کنار فرآیند کنترل آبیاری قابلیت کنترل کوددهی و سمپاشی نیز در کنار سایر کنترل کننده های محیطی به صورت هوشمند طراحی و تولید شده اند.

  برای تاسیس شرکت دانش ­بنیان (از لحاظ علمی، سنی و …)  به چه شرایطی نیاز می باشد؟

اصولا شرکت دانش بنیان وجود ندارد بلکه این محصول است که دانش بنیان می شود. ممکن است شرکت چند محصول داشته باشد ولی فقط یک محصول مجوز دانش بنیان را داشته باشد. قوانین ثبت شرکت ها برای تمامی شرکت های فعال در بازار کاملا برابر بوده و مجوز دانش بنیان و محصول به صورت مجزا توسط معاون فناوری ریاست جمهوری ارائه می گردد.

  برای شروع کار یک شرکت دانش بنیان، چقدر به روابط بین افراد نیاز داریم و چقدر اهمیت دارد که زیرمجموعه یک ارگان جامع باشیم؟ آیا حتما به این حمایت نیاز می باشد؟

 برای شروع کار نیاز وجود ندارد که حتماً از خدمات حمایتی ارگان هایی مانند پارک‌های فناوری استفاده نمود، بلکه وجود تیم متخصص و یا هسته فناورانه که بتوانند نمونه اولیه از محصول و یا خدمات را ایجاد کند ملاک شروع کار به صورت تخصصی می باشد.

برای تاسیس این شرکت چقدر سرمایه نیاز داریم؟ میزان تسهیلات مالی در چه حد هست؟

 وجود سرمایه گذاری در کار اجرایی شرکت بسته به میزان پیچیدگی محصول یا خدمت متفاوت است اما نکته اصلی که وجود دارد حداقل هزینه های مورد نیاز برای ثبت شرکت باید ملاک راه انداز شرکت قرار گیرد در کنار ساخت نمونه اولیه محصول – تسهیلات مراکز رشد شامل وام های خدماتی ، ایده محوری و تولیدی می باشد.

نحوه بازاریابی به چه صورت می باشد؟ آیا در بازاریابی و پیدا کردن مشتری برای محصول از شرکت ها پشتیبانی می شود؟

بازاریابی محصولات بر عهده خود شرکت ها می باشد. اما برای حضور در نمایشگاه ها تخصصی و حضوری حمایت هایی توسط پارک های فناوری و مراکز رشد انجام می پذیرد.

راز موفقیت و پیشرفت خود را در چه می دانید؟

راز موفقیت و پیشرفت خود را در ارائه سبد محصولات مورد نیاز بازار،  شناخت همکاران، تحلیل بازار مصرف،  شناخت مراکز تامین قطعات مورد نیاز و خدمات پس از فروش به مصرف کنندگان می دانم.

حاضرید دست چند نفر را بگیرید؟

در مورد بهره گیری از جوانان که تمایل به همکاری دارند باید بگویم که در طی فعالیت خود موفق به جذب و همکاری با ۳۵ نفر از جوانان متخصص شده‌ام و در صورت حمایت دستگاه های اجرایی و سایر سطوح مردم قابلیت افزایش جذب نیرو تا ۱۱۵ نفر را دارا می باشم.

الان نیاز شما چیست و چگونه می توانید کارتان را گسترش دهید؟

 در حال حاضر نیاز ما در فاز اول ارائه مجوز تاییدیه حضور محصولات تولیدی در لیست مرکز مکانیزاسیون جهاد کشاورزی برای حمایت از بهره برداران و کشاورزان به صورت کمک بلاعوض می باشد و در ادامه نیاز به جذب وام های ارزان قیمت و یا جذب سرمایه گذار با دید ریسک‌پذیری در محصولات تولیدی برای افزایش سطح تولید می باشم.

از چه زمانی مشغول فعالیت شدید؟

 من از زمان تحصیل در دانشگاه به صورت پاره وقت مشغول کار در سایر شرکت های فعال در بازار بوده ام؛ بعد از اتمام تحصیل به صورت تخصصی در حیطه خود فعالیت می کنم.

چقدر در معرفی کارتان موفق بودید؟

 با توجه به سطح معرفی محصولات و فعالیت خود در بازارهای منطقه ای، محلی و یا کشوری امتیاز پایین را به خود می دهیم؛ علت آن است که ما زمان کمی برای تبلیغات قرار داده‌ایم و اینکه هزینه تبلیغات در کشور ما برای شرکت های کوچک بسیار گران قیمت تمام می شود.

چه راهکارهایی برای انتقال تجربیات خود به دیگران درنظر دارید تا آنها شکست های احتمالی شما را تجربه نکنند؟

 از جمله فعالیت های انتقال تجربیات خواندن کتاب های کارافرینی موجود در بازار و یا حضور در جلسه های مشاوره و معرفی کارآفرین ها در دانشگاه ها و مراکز رشد را می توان نام برد؛ تا  احتمال شکست در راه اندازی کار را کاهش داد. هرچند که سیاست‌های بالادستی در شکست و یا موفق بودن شرکت ها نیز به شدت تاثیر می گذارد.

چه روش هایی برای رفع خستگی و ناامیدی روحیه تان استفاده می نمایید؟

 در مورد روش های رفع خستگی و ناامیدی روحیه از آنجایی که فعالیت انجام گرفته در کار خود را نه به عنوان کار بلکه به عنوان تفریح می دانم هر بار که با مشکلات جدید و بزرگتر در ادامه کار مواجه باشم، گوشه ای برای خود خلوت کرده و یا بازه زمانی را برای استراحت مشخص می‌کنم و دوباره بر اساس چیدمان مهره های جدید و فرآیند جدید بر روی هدف از پیش تعیین شده فعالیت خود را آغاز می نماینم.

چه راهکارهایی برای ایجاد و توسعه کارآفرینی و موفقیت وجود دارد؟

راهکارهای افزایش کارآفرینی و موفقیت های کارآفرین ها در ادامه جامعه کنونی ما نیاز مبرم به بازبینی در قوانین بالادستی حمایتی و همچنین قوانین سختگیرانه که موجب از بین رفتن زمان و هزینه شرکت‌ها می باشد را باید قانونگذار مدیریت نماید تا شرکت‌های شخصی بتوانند در اجرا حضور داشته باشند در غیر این صورت نه تنها موفقیتی در انتظار کارآفرینانی نباشد بلکه با افزایش هزینه کردها به احتمال خرید کمتر محصولات تولیدی شرکت ها عملاً در اجرا موجب ورشکستگی این دسته از شرکت ها می‌شوند.

به نظر شما بزرگ ترین مشکل در حوزه کارآفرینی چیست؟

بزرگترین مشکل در حیطه کار آفرینی نبود اجرا در قوانین حمایتی از کارآفرینان، افزایش هزینه‌های طراحی تحقیق و تولید برای بازار، هزینه مواد اولیه ، هزینه نیروی انسانی و در نهایت تمام شدن قیمت محصولات تولیدی در قبال رقبای موجود در بازار مانند رقبای چینی و سایر کشورها را می توان نام برد؛ که این مشکل برای تمامی حوزه‌های کارآفرینی می باشد و دولت در صورتی که بخواهد حمایت کند باید تمامی این قوانین را مجدد باز ویرایش کند تا  قوانین را نه به نفع دولت بلکه قوانین را به نفع حوزه کارآفرینی کشور تغییر دهد تا در ادامه این قوانین به نفع دولت و کشور تمام شود.

و حرف آخر.

اگر مسئولی در کنار من بود از او خواهش می کردم؛ در ابتدا به  محصولات تولید شده توسط جوانان اطمینان ایجاد کنند و از سختیهای فرآیند کسب مجوزهای دولتی بکاهند و محصولات جوان های ایرانی را مورد بهره برداری قرار دهند. جوانان زیادی هستند که باید دست آنان را گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *