وبینار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با کارآفرینان با موضوع کارآفرینی، تولید و اشتغال پایدار

وزیر کار

به مناسبت فرا رسیدن هفته جهانی کارآفرینی وبینار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با کارآفرینان استانی با موضوع کارآفرینی، تولید و اشتغال پایدار برگزار شد.
حجت‌الله عبدالملکی، در این وبینار با بیان اینکه بار اقتصاد بر دوش کارآفرینان است و این افراد، زمینه را برای تولید و اشتغال فراهم می‌کنند، تصریح کرد: برخی از مفاهیم، ارزش جهانی داشته و ارزشمند و مفید هستند که یکی از آن ها مفهوم کارآفرینی است.
وی با بیان اینکه، کارآفرینی در ادبیات دینی ما جایگاه مهمی دارد افزود: اختلاف نظر هایی درباره مفهوم آن وجود دارد اما کارآفرینی به معنای توانایی ایجاد یک کسب و کار سودآور و پایدار است.
عبدالملکی ادامه داد: همه نمی توانند کارآفرین باشند چرا که بخشی از این توانایی ذاتی و بخشی هم اکتسابی است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: بدون کارآفرینی، تولید شکل نمی‌گیرد و اشتغال اتفاق نمی‌افتد زیرا کسب‌وکار سودآور، فرصت شغلی را ایجاد می‌کند.
عبدالملکی ادامه داد: در حال حاضر با یک معیار عمومی، حدود ۴۰۰ هزار کارآفرین در کشور داریم که اقتصاد ۸۵ میلیون نفر بر شانه‌های این افراد استوار است.
وی افزود: برای حل مسئله بیکاری و مشکلات تولید، باید بر تعداد این ۴۰۰ هزار نفر افزوده شود. عبدالملکی ادامه داد: اقتصاد ایران، برای اینکه بتواند بر اساس ظرفیت‌های خود به حد مطلوب برسد، به دو میلیون نفر کارآفرین نیاز دارد.
وی تاکید کرد: در اینجا به کمک نظام آموزشی و فرهنگی نیاز داریم تا به لحاظ تولید، درآمد سرانه و اشتغال در تراز خوبی از گام دوم انقلاب قرار بگیریم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه، کارآفرین کسی است که عوامل اصلی تولید را کنار هم قرار می‌دهد تا شرایط کسب و کار را فراهم کند، گفت: ما در یکی از پرظرفیت‌ترین اقتصادهای دنیا، با نیروی کار فراوان، منابع طبیعی زیاد، فناوری‌های نو و … زندگی می کنیم.
وی با طرح این سوال که چرا ظرفیت تولیدی ما به فعلیت نمی‌رسد، گفت: علت اصلی آن است که فضا و شرایط کارآفرینی برای فعالیت مساعد نیست.
عبدالملکی ادامه داد: افزایش تعداد کارآفرینان به دو میلیون نفر، یک برنامه میان‌مدت است اما در کوتاه‌مدت باید شرایط را برای ایفای نقش مؤثر کارآفرینان فراهم کنیم و مهمترین کمک ما این است که مانع کارآفرینان نشویم.
وی تصریح کرد: متأسفانه نظام بوروکراتیک کشور، به شدت ضد کارآفرینی است و همواره یکی از گلایه‌های اصلی کارآفرینان، همین نظام دست و پاگیر اداری است؛ این نظام ضد کارآفرین از همان پایه و از دهه ۲۰ و ۳۰ شکل گرفت و پس از انقلاب نیز ساختارهای معیوب آن شکسته نشد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تصویب قانون تسهیل نظام مجوزدهی و کسب‌ وکارها توسط مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: ما در وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، پیش از تصویب این قانون، در بحث صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای، این کار را انجام دادیم که نتیجه فوق‌العاده‌ای داشت به گونه‌ای که قبلاً مجوز آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای، طی ۸ ماه صادر می‌شد اما در حال حاضر این بازه زمانی به سه روز کاهش یافته و طی یک ماه و نیم، ۵۰۰ هزار مجوز جدید صادر شد.
وی تاکید کرد : ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان دبیرخانه شورای عالی اشتغال کشور، تمام سعی و تلاش مان این است که بستر را برای فعالیت کارآفرینان مهیا کنیم.
عبدالملکی افزود: موظف هستیم علاوه بر مانع زدایی و پشتیبانی کارآفرینان، مصوباتی را در حوزه زیست بوم کارآفرینی کشور برای حمایت بیشترآنان تهیه کنیم.
وی با اشاره به اینکه در تاریخ شورای عالی اشتغال کشور، سابقه نداشته است که این شورا در ماه دوبار جلسه تشکیل دهد، افزود: در دولت سیزدهم، کارآفرینان، جایگاه خوب و مهمی دارند و تلاش می کنیم این جایگاه حفظ شود .
عبدالملکی در ادامه با بیان اینکه در دولت سیزدهم و در گام دوم انقلاب، جایگاه کارآفرینان متفاوت از گذشته خواهد بود، اظهار داشت: در مصوبات شورای عالی اشتغال که اخیرا برگزار شد برای تثبیت و ایجاد یک میلیون و ۸۰۰ هزار فرصت شغلی، در گام اول توافقنامه‌هایی را با دستگاه‌های مختلف تنظیم کردیم.
وی افزود: از ما سوال می‌پرسند که آیا قرار است دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها این حجم از اشتغال را ایجاد کنند که در پاسخ گفته ایم «دستگاه اجرایی صرفاً یک نهاد حاکمیتی، ناظر و تسهیل گر فرآیندها است و قرار است کارآفرینان این تعداد اشتغال را رقم بزنند.»
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: د رواقع نهاد اجرایی بستر را فراهم می‌کند تا کارآفرینان جذب سرمایه کنند یا با استفاده از سرمایه خود، تولید را توسعه دهند و اشتغال ایجاد کنند.
عبدالملکی اظهار کرد: ما در شورای عالی اشتغال به نیابت از رئیس‌جمهور، از دستگاه‌های مختلف درخواست داریم که به کارآفرینان حوزه خود بها دهند و ارتباط وسیعی ایجاد کنند.
وی گفت: ما پیگیری می‌کنیم تا تعامل بین حاکمیت با کارآفرینان در حوزه‌های تخصصی بیشتر شود، در چنین شرایطی شاهد خواهیم بود که مسائل و موانع کارآفرینان حل و فصل خواهد شد.

این وبینار در اصفهان با حضور مدیرکل، مدیر اشتغال و کارآفرینی و رئیس کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و اعضای هیأت مدیره کانون کارآفرینی استان برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *