وضعیت کارآفرینی ایران در شرایط قرمز جهانی + جدول شاخص نگرش‌های کارآفرینی، توانایی‌های کارآفرینی و آرمان‌های کارآفرینی

کارافرینی

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

آمارهای جهانی حاکی است که ایران در بیشتر مولفه‌های کارآفرینی در وضعیت قرمز قرار دارد و همچنین در مقایسه با کشورهای همسایه خود از شرایط مطلوبی برخوردار نیست.

کارآفرینی در سده اخیر به عنوان یکی از روش‌های موثر درآمدزایی و رشد اقتصاد کشورها معرفی شد. به طوری که دانشگاه‌ها موظف شدند آموزش‌های خود را به سوی اشتغال و کارآفرینی سوق دهند. به تدریج دانشکده‌های کارآفرینی تاسیس شدند و به صورت تخصصی به پرورش کارآفرین در رشته‌های مختلف پرداختند. 

موسسه GEDI هم با ارائه داده‌های توسعه کارآفرینی بین‌المللی،  آمار کارآفرینی و کسب و کار را در اکوسیستم کارآفرینی کشورهای مختلف جمع‌آوری و ارائه می‌کند. بررسی نتایج به دست آمده از داده‌های توسعه کارآفرینی نشان می‌دهد که کشورهای دیگر در سراسر جهان چگونه منابع خود را برای ترویج کارآفرینی تخصیص می‌دهند. 

 کارآفرینی ایران در وضعیت قرمز جهانی

در جدول زیر وضعیت ایران در همه زیر شاخص‌های کارآفرینی آورده شده است:

جدول بالا وضعیت ایران را در شاخص نگرش‌های کارآفرینی، توانایی‌های کارآفرینی و آرمان‌های کارآفرینی نشان می‌دهد. بر اساس این داده‌ها، امتیاز ایران در شاخص کارآفرینی جهانی ۲۲.۲۰ است که یک چهارم امتیاز کشورهای برتر جهان مانند آمریکا و سوئیس است. 

کارشناسان برای تعریف کارآفرینی معمولا از اکوسیستم کارآفرینی یاد می‌کنند. منظور از اکوسیستم مجموعه‌ای است که همه اجزای آن باید در جایگاه خود به درستی کار کنند. به همین دلیل، کارآفرینی تنها به افراد متکی نیست و لازم است که جامعه شرایط را برای کارآفرینی افراد مهیا کند. آزادی اقتصادی، حرکت به سمت بین‌المللی شدن و آموزش‌های متناسب دانشگاهی از جمله مواردی هستند که متناسب‌سازی آن‌ها بر عهده حاکمیت است. 

وضعیت ایران در ۲۰ شاخص از کارآفرینی قرمز، در ۱۵ شاخص زرد و در ۶ شاخص طوسی است که این شرایط نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب کشور ماست. همانطور که داده‌های جدول نشان می‌دهد خطرپذیری کمترین امتیاز را در بین شاخص‌های کارآفرینی ایران دارد. زیرشاخص‌ها هم بیانگر این است که خطر راه‌اندازی کسب و کار به لحاظ سازمانی در ایران بالاست.

در پایان توجه به این نکته ضروری است که سیاستگذاران با بررسی جایگاه ایران در این شاخص‌ها می‌توانند نقاط قوت و ضعف کشور را به صورت دقیق شناسایی کرده و برای بهبود آن برنامه‌ریزی کنند.  

ایران چه رتبه‌ای در شاخص کارآفرینی جهانی دارد؟

شاخص کارآفرین جهانی معیاری برای ارزیابی سلامت اکوسیستم کارآفرینی در حوزه‌های داخلی و بین‌المللی کشورهاست. بر اساس این شاخص، ایران رتبه ۷۲ جهانی را در بین ۱۳۷ کشور دارد.

 GEDI موسسه‌ای است که از طریق ارائه شاخصی تحت عنوان «شاخص جهانی کارآفرینی (GEI)» آمار کارآفرینی و کسب و کار را در اکوسیستم کارآفرینی کشورهای مختلف جمع‌آوری و ارائه می‌کند.

نخستین هدف این موسسه از ارائه شاخص جهانی کارآفرینی، تحریک جریان‌های سیاستی پیرامون برنامه‌ها و رویدادهای کارآفرینی و کمک به گزینش و توسعه الگوهای موفق و طرح‌های پایدار در این زمینه است. درون مایه این شاخص آن است که کارآفرینی عاملی حیاتی در توسعه اقتصادی است و اطلاعات کلیدی برای توانبخشی اکوسیستم کارآفرینی کشورها برای سیاست‌گذاران فراهم می‌کند. به عبارت دیگر، بنگاه‌های اقتصادی موتور حیاتی رشد اقتصادی هستند. نبود شرکت‌ها و کارآفرینان سبب کاهش نوآوری، بهره‌وری و مانع شکل‌گیری مشاغل جدید می‌شود.

نکته قابل توجه این است که موفقیت کارآفرینی در خلاء اتفاق نمی‌افتد. کارآفرینان در چارچوب جغرافیای خاص خود شکل می‌گیرند و این چارچوب می‌تواند وابسته به اقتصاد، جامعه محلی، ملی یا فراملی باشد.

اکوسیستم کارآفرینی ترکیبی از نگرش‌ها، منابع و زیرساخت‌هاست. GEI شاخصی سالانه است که سلامت اکوسیستم‌های کارآفرینی را در ۱۳۷ کشور می‌سنجد و سپس عملکرد آن‌ها را در مقابل یکدیگر رتبه‌بندی می‌کند. در نتیجه، تصویری از عملکرد هر کشور در حوزه داخلی و بین‌المللی ارائه می‌دهد. این نظام برای رتبه‌بندی کشورها از سه بعد اندازه‌گیری کمک می‌گیرد؛ گرایش‌های کارآفرینی (پنج شاخص)، توانایی‌های کارآفرینی (چهار شاخص) و اشتیاق کارآفرینی (پنج شاخص).

 روش موسسه GEDI برای بررسی شاخص کارآفرینی این است که داده‌ها را در مورد نگرش‌ها، توانایی‌ها و آرزوهای کارآفرینانه جمعیت محلی جمع‌آوری کند و سپس آن‌ها را در برابر زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی مانند پهنای باند و اتصال حمل‌ونقل به بازارهای خارجی ارزیابی کند. این فرآیند ۱۴ ستون ایجاد می‌کند که GEDI از آن‌ها برای اندازه‌گیری سلامت اکوسیستم منطقه‌ای استفاده می‌کند.

جایگاه ایران در شاخص کارآفرینی جهانی

در جدول زیر کشورها با برترین رتبه جهانی کارآفرینی و همچنین جایگاه ایران آمده است:

کشوررتبه جهانینمره بر اساس شاخص کارآفرینی جهانی
آمریکا۱۸۳.۶
سوئیس۲۸۰.۴
کانادا۳۷۹.۲
انگلستان۴۷۷.۸
استرالیا۵۷۵.۵
دانمارک۶۷۴.۳
ایران۷۵۲۶.۸

گفتنی است؛ موسسه جهانی کارآفرینی و توسعه یک سازمان توسعه سیاست مستقر در واشنگتن دی سی است که به گسترش فرصت‌های اقتصادی برای افراد، جوامع و ملت‌ها اختصاص دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *