ژاپن به دنبال کنترل صادرات نیمه هادی؛ همکاری با آمریکا برای سرکوب فناوری چین

پرچم ژاپن و چین

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا به نقل از بازار؛ گروه بین الملل: در ۳۱ مارس ۲۰۲۳، وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن (METI) برنامه خود را برای بازنگری قانون مبادلات و تجارت خارجی (FEFTA) برای گسترش دامنه تجهیزات تولید تراشه که نیاز به تایید قبلی توسط وزارت قبل از صادرات دارد را اعلام کرد.

کنترل صادرات باید ابزاری برای حفظ صلح، ثبات، امنیت و توسعه جهانی باشد به جای محدود کردن همکاری های صنعتی یا مبادلات علمی و فناوری. این تجدید نظر قوانین توسط ژاپن مغایر با قوانین توسعه صنعتی و هدف سیستم کنترل صادرات است و عملکرد پایدار صنعت جهانی نیمه هادی و زنجیره تامین را تضعیف خواهد کرد. در مواجهه با چالش‌های توسعه صنعتی و دگرگونی جهانی و جهانی‌زدایی، انتخاب مناسب برای چین و ژاپن، پذیرفتن همکاری‌های برد-برد است.

همکاری اقتصادی و تجاری چین و ژاپن برای مدت طولانی برای دو طرف سودمند بوده است

سال ۲۰۲۳ پنجاه و یکمین سالگرد عادی سازی روابط دیپلماتیک بین چین و ژاپن است. با نگاهی به گذشته، روابط چین و ژاپن فراز و نشیب هایی را تجربه کرده است، اما همکاری های اقتصادی و تجاری دوجانبه به طور کلی از توسعه سالم برخوردار بوده است: در این مدت حجم تجارت دوجانبه بین چین و ژاپن بیش از ۳۰۰ برابر شده است و میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی از ژاپن در چین افزایش یافته و بیش از ۳۰۰۰۰ شرکت ژاپنی در چین وجود دارد. در واقع از سال ۲۰۰۷، چین بزرگترین شریک تجاری ژاپن بوده است.

با تغییرات چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی جهان، دامنه همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین چین و ژاپن از طریق کانال‌های متعدد، با افزایش تنوع و کیفیت بالاتر، گسترش یافته و رونق یافته است. تاریخ و تجربه ثابت کرده است که با وجود فراز و نشیب های فراوان، همکاری های اقتصادی و تجاری دوجانبه بین چین و ژاپن بسیار خوب بوده است.

چین بزرگترین شریک تجاری ژاپن و بزرگترین بازار صادراتی آن است. تجارت چین و ژاپن بیش از یک پنجم کل تجارت خارجی ژاپن را تشکیل می دهد. تراز تجاری کالا بین چین و ژاپن نشان دهنده مکمل بودن ساختارهای صنعتی دو طرف است. تجارت چین با ژاپن در زمینه منسوجات، محصولات غذایی مصرفی و لوازم خانگی معمولاً مازاد است، در حالی که تجارت چین با ژاپن در زمینه خودرو، محصولات صنعتی شیمیایی و مواد خام فلزی عموماً با کسری مواجه است.

باید گفت چین به یک محرک مهم برای تجارت خارجی و رشد اقتصادی ژاپن تبدیل شده است. اکوسیستم بازار ژاپن اکنون با تقاضای داخلی ضعیف، کاهش تورم و افزایش مالیات شرکت ها مواجه است. در مقایسه، مزیت‌های چین از بازارهای وسیع، رشد اقتصادی پایدار، سیستم صنعتی کامل و گشایش بیشتر با جهان خارج می‌تواند حمایت قوی از ژاپن در انتقال صنعتی، توسعه صنایع نوظهور و بهینه‌سازی و ارتقای ساختارهای صنعتی داشته باشد.

همکاری در زمینه نیمه هادی ها یکی از نمونه های شاخص منافع متقابل از روابط اقتصادی و تجاری چین و ژاپن است

همکاری در زمینه نیمه هادی ها یکی از نمونه های شاخص منافع متقابل از روابط اقتصادی و تجاری چین و ژاپن است. از یک سو سرزمین اصلی چین بزرگترین مقصد صادراتی برای تولیدکنندگان تجهیزات نیمه هادی ژاپنی است. در سال ۲۰۲۲، مقدار تجهیزات تولید نیمه هادی صادر شده از ژاپن به سرزمین اصلی چین از ۸۲۰ میلیارد ین (۶.۰۲ میلیارد دلار) فراتر رفت که حدود ۳۰ درصد از کل صادرات نیمه هادی ژاپن است. صادرات تجهیزات تولید نیمه هادی ژاپن به چین تقریباً دو برابر میزان صادرات ایالات متحده آمریکا در همان بخش به چین است.

از سوی دیگر، کانال ها و روش های مختلفی برای همکاری در صنعت نیمه هادی ها بین چین و ژاپن وجود دارد که از جمله آنها می توان به ساخت پارک های صنعتی، مناطق نمایشی و همسان سازی بین سکوها اشاره کرد.

تعداد زیادی از شرکت های ژاپنی در چین سرمایه گذاری و کارخانه ساخته اند. شرکت‌های ژاپنی که در زمینه مواد نیمه‌رسانا فعالیت می‌کنند، مقدار زیادی مواد خام مهم را از چین وارد می‌کنند و یک سیستم زنجیره تامین عظیم در چین ایجاد کرده‌اند. واضح است که روند گسترش مداوم همکاری در بخش نیمه هادی بین چین و ژاپن به نفع هر دو طرف است.

اقدامات برنامه ریزی شده کنترل صادرات ژاپن نظم اقتصادی و تجاری عادی را تضعیف خواهد کرد

بر اساس پیش نویس وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، صادرکنندگان ژاپنی می توانند شش دسته (۲۳ نوع) تجهیزات تولید تراشه را با مجوز به ۴۲ کشور و منطقه از جمله ایالات متحده و سنگاپور صادر کنند. اما صادرات چنین محصولاتی به سایر کشورها و مناطق از جمله چین نیازمند تایید موردی دولت است.

این قوانین جدید قرار است برای سرمایه گذاری مستقیم داخلی و اقدامات معادل آن در تاریخ ۲۴ مه یا پس از آن انجام شود. تجهیزات کنترل شده شامل ابزارهای ضروری برای تولید تراشه های نیمه هادی، مانند ماشین های لیتوگرافی، تجهیزات رسوب بخار شیمیایی و ماشین های اچ است. با توجه به کاربرد گسترده تراشه های نیمه هادی در صنعت مدرن، این اقدام محدود کننده تأثیر عمیقی بر توسعه صنعت نیمه هادی در چین و ژاپن خواهد داشت.

باید گفت اقدامات جدید برخلاف قوانین بازار است. در سال‌های اخیر، ژاپن امنیت اقتصادی خود را از طریق قوانین، ایجاد قوانین انحصاری اقتصادی و تجاری، تقویت بررسی سرمایه‌گذاری و کنترل صادرات، ایجاد موانعی برای همکاری عمیق نیمه‌رسانا بین چین و ژاپن افزایش داده است.

هدف واقعی از چنین سیاست هایی فقط به دست آوردن بلیط در یک اردوگاه خاص است. با این حال، این بی توجهی به قوانین توسعه بازار هزینه زیادی دارد. محدودیت‌های جدید پس از اجرا، باعث عدم اطمینان رقابت سالم در بازار و همکاری عمیق بین صنایع نیمه‌هادی چین و ژاپن می‌شود و مطمئناً ضررهای زیادی را برای شرکت‌های ژاپنی به همراه خواهد داشت.

ژاپن با گسترش دامنه کنترل های صادراتی تجهیزات تولید نیمه هادی، تعدادی از دستگاه های غیرنظامی را تحت چنین کنترل هایی قرار داده تا چین را هدف قرار دهد

اقدامات جدید باعث ایجاد شوک در توسعه صنعتی خواهد شد. ژاپن با گسترش دامنه کنترل های صادراتی تجهیزات تولید نیمه هادی، تعدادی از دستگاه های غیرنظامی را تحت چنین کنترل هایی قرار داده تا چین را هدف قرار دهد.

قصد چنین رفتاری آشکار است: ژاپن قصد دارد با ایالات متحده آمریکا در سرکوب فناوری چین همکاری کند. نیمه هادی ها صنعتی به شدت جهانی شده است. شکل‌گیری و توسعه زنجیره‌های صنعتی و تامین آن، نتیجه عوامل متعددی از جمله قوانین بازار و انتخاب‌های کسب‌وکارها است.

صنعت نیمه هادی به سطح امروزی توسعه یافته است، به طوری که هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی در هر مرحله برای تولید تراشه های پیشرفته تسلط یابد. آنچه از توسعه صنعت نیمه هادی حمایت می کند، یک شبکه صنعتی بزرگ جهانی است که عملکرد روان آن به ژاپن، ایالات متحده، کره جنوبی، اروپا و سایر مناطق و همکاری نزدیک با چین نیاز دارد.

تقاضای فعلی در بازار جهانی نیمه هادی ها به شدت در حال کاهش است و تقاضا برای قطعات و تجهیزات کم است. اقدامات جدید ژاپن در کوتاه مدت زنجیره تامین جهانی نیمه هادی ها را مختل می کند و قطعاً رقابت پذیری کلی صنعت نیمه هادی ژاپن را در بلندمدت کاهش می دهد و در نتیجه باعث عدم تعادل در صنعت نیمه هادی جهانی می شود.

اقدامات جدید مغایر با اهداف کنترل صادرات است. این فهرست جدید از اقلام کنترل شده توسط ژاپن بسیار گسترده است و استفاده نهایی از بسیاری از اقلام تولید لوازم الکترونیکی مصرفی است نه دستگاه های نظامی.

چنین گسترش اقلام کنترل شده به طور قابل توجهی از هدف اساسی کنترل صادرات منحرف شده و به طور مستقیم همکاری عادی در تجارت و اقتصاد بین المللی را مختل می کند. اقلامی که باید توسط ژاپن کنترل شوند از محدوده ترتیبات و سایر قوانین پذیرفته شده بین المللی در مورد اقلام کنترل شده فراتر رفته است، از جمله تعداد زیادی تجهیزات مورد استفاده برای لیتوگرافی، اچینگ، عملیات حرارتی، تمیز کردن، آزمایش و غیره. فهرست اصلاح شده اقلام تأثیر بدی بر فعالیت های اقتصادی عادی شرکت های نیمه هادی خواهد داشت. این مهم چالشی بزرگ برای جهانی شدن و تجارت آزاد است، در حالی که معنای کمی برای تعهدات ضد اشاعه یک کشور بزرگ و حفظ صلح و امنیت بین المللی دارد.

دولت ژاپن باید خونسرد و محتاط بماند، منافع توسعه همه در داخل و خارج را به طور کامل در نظر بگیرد و برای حفظ ثبات زنجیره عرضه و صنعتی جهانی تصمیمات درستی اتخاذ کند

رقابت فناوری در میان کشورهای بزرگ مدت‌هاست که وجود داشته در حالی که روند جهانی شدن و تقسیم کار صنعتی غیرقابل اجتناب است. حرکت های یکجانبه هر کشوری به سختی می تواند وابستگی متقابل اقتصادی همه کشورها را تغییر دهد.

جداسازی اجباری و قطع زنجیره تامین که می تواند عواقب جدی داشته باشد، باید رد شود. بنابراین کشورها تنها از طریق گفت‌وگو، مشورت و مدیریت بحران می‌توانند هنجارها و قواعد سودمند متقابل را وضع کنند و از پیامدهای منفی رویارویی برای همه دوری کنند و به تدریج راهی بیابند که امنیت ملی و منافع اقتصادی را متعادل کند. دولت ژاپن باید خونسرد و محتاط بماند، منافع توسعه همه در داخل و خارج را به طور کامل در نظر بگیرد و برای حفظ ثبات زنجیره عرضه و صنعتی جهانی تصمیمات درستی اتخاذ کند.

چین بزرگترین بازار مصرف و بازار فناوری جهان را دارد و بازار مقصد نهایی دستاوردهای علمی و فناوری و اهرمی است که انتقال فناوری را هدایت و تنظیم می کند. بر جریان داخلی و بین المللی فناوری های بالغ و عملی و همچنین فناوری ها، روش ها و تکنیک های جدید تسلط دارد. ساختار صنعتی چین و ژاپن به شدت مکمل یکدیگر است و سیستم های تولید و عرضه به شدت به هم مرتبط هستند.

ترکیب مزیت‌های بازار چین و مزیت‌های فن‌آوری ژاپن، چشم‌انداز جدیدی از همکاری‌های اقتصادی و فناوری چین و ژاپن ایجاد می‌کند. علاوه بر این، چین و ژاپن، به عنوان اعضای RCEP، نسبت کالاهای با تعرفه صفر صادراتی به یکدیگر را از ۸ درصد به ۸۶ درصد افزایش خواهند داد. کاهش تعرفه قطعا همکاری در صنعت نیمه هادی را تعمیق خواهد بخشید و به صنایع مرتبط بالادست و پایین دست خدمت خواهد کرد.

چین و ژاپن باید با ترویج اجرای مکانیسم همکاری تجارت آزاد RCEP، تقسیم کار بین المللی را در زنجیره صنعتی نیمه هادی تقویت کنند. آنها باید به قوانین بازار احترام بگذارند، کانال های ارتباطی را گسترش دهند و اعتماد متقابل سیاسی را برای شکستن دام سوء استفاده از مفهوم امنیت ملی در مسائل اقتصادی تقویت کنند تا روند جهانی شدن را دنبال کنند و به همگرایی منافع دو طرف در نیمه هادی دست یابند.

دو کشور همچنین باید هماهنگی و همکاری در سیاست‌های اقتصادی را تقویت کنند، فرصت‌های همکاری سودمند، برد-برد و متنوع را بررسی کنند، به ترویج و تعمیق همکاری‌های دوجانبه در تجارت، سرمایه‌گذاری و اقتصاد ادامه دهند، فعالانه روابط تجاری دوجانبه و چندجانبه را حفظ و گسترش دهند و به طور مشترک به چالش های تغییرات صنعتی جهانی و جهانی زدایی بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *