یونس طاهری: کارگاه‌های خرد با ظرفیت فعالیت‌های دانش‌بنیان در آذربایجان شرقی حمایت می‌شوند

فعالیت دانش بنیان

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی از تقویت کارگاه‌های خرد با هدف توسعه فعالیت های کارآفرینانه و دانش بنیان در استان خبر داد.

 یونس طاهری روز شنبه در حاشیه بازدید از کارگاه تولید نقره در تبریز بر ضرورت هم افزایی در فعالیتهای دانش‌بنیان و ایده پردازی برای ایجاد ارزش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تاکید کرد و افزود:  کارآفرینانی که در شرکت و مجموعه‌ کاری خود اقدامات و ابداعاتی داشته باشند و سبب افزایش اشتغال، سودآوری و خلق ارزش جدیدی شوند به‌ عنوان کارآفرینان برتر انتخاب می شوند.

وی اظهار کرد: طبق فرموده‌ رهبر معظم انقلاب امسال، سال تولید دانش بنیان و اشتغال‌ آفرین است؛ بنابراین از طرح‌ها و ایده‌های جدید، حمایت و پشتیبانی کرده تا آنها را تجاری سازی کنیم و با هم افزایی کلیه‌ دستگاه‌های دولتی و دانشگاه‌ها در افزایش امر کارآفرینی در استان و فرهنگ سازی موثر باشیم.

طاهری هم افزایی میان سازمان‌های دولتی راهم ضروری دانست و گفت: از رشته‌های نوپا با تخصیص تسهیلات حمایت می‌کنیم .

وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی در حوزه نقره و تولیدات آن در سطح کشور در رتبه های بالایی قرار دارد، افزود: این استان مستعد ارتقا و جهش به سمت دانش بنیان می باشد.

طاهری افزود: خاستگاه بسیاری از مشاغل در حوزه های مختلف با همت و تلاش کارآفرینان و نخبگان علمی و اقتصادی در این استان می باشد که حمایت های همه جانبه برای توسعه این مشاغل در دستور کار اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی آذربایجان و کمیته های تخصصی قرار دارد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر حمایت های همه جانبه دستگاههای خدمت رسان در استان افزود: اعتبارات خوبی در استان در راستای حمایت از مشاغل خانگی و پشتیبان از طرحهای کارآفرینان وجود دارد که با رسته بندی و اولویت بندی در حوزه های مختلف فرش، آجیل، پوشاک، کیف و کفش و همچنین در حوزه نقره  این استان به عنوان قطب و در رتبه های نخست کشور قرار گرفته است.

وی بر زنجیره تولید ارزش برای تولید محصولات فناورانه با بهره مندی از مهارت و تخصص تلاشگران این عرصه تاکید کرد و افزود: اعتبارات بالایی جهت توسعه مشاغل خانگی در بخش های مختلف اختصاص یافته است که با توجه به اثربخشی مشاغل خانگی در اقتصاد خانواده و جامعه از طرح های پشتیبان در راستای توسعه مشاغل خانگی حمایت و تسهیلات کارمزدی در قالب قرض الحسنه اعطا می شود.

طاهری در بخش دیگری از حمایت های به عمل آمده به اجرای طرح کارورزی برای ورود فارغ التحصیلان برای ورود به بازار کار با هدف توسعه  فعالیت های کارآفرینانه در استان اشاره کرد و افزود: در راستای حمایت از کارآفرینان و نیز ایجاد زمینه مهارت آموزی در محیط کار واقعی، طرح کارورزی با هدف حمایت از اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان اجرا می شود و کارفرمایان در صورت جذب نیروی کار از محل کارورزی از مشوق ها و حمایت های قانونی برخوردار خواهند شد.

حامیان توسعه مشاغل خانگی تسهیلات قرض الحسنه می گیرند

 طاهری اعلام کرد: از محل اعتبارات مشاغل خانگی برای افراد پشتیبان که بتواند زمینه های اشتغال را تا سقف ۴۰ نفر فراهم کنند از محل اعتبارات مشاغل خانگی تا ۲ میلیارد تومان از تسهیلات اعطایی قرض الحسنه بهره مند خواهند شد.

وی در توضیح طرح کارورزی اظهار کرد: در این طرح که کارآموز در محیط کار واقعی می گیرد، کارآموزان به مدت سه ماه مشغول به کار و آموزش می شوند و بعد از سه ماه در صورت رضایت کارفرما، تا دو سال قرارداد کار می بندند؛ در این طرح کارفرماها در مدت اجرای قرارداد، از پرداخت حق بیمه معاف بوده و دولت سهم کارفرما را پرداخت می کند.

رییس اتحادیه طلا، جواهر و نقره تبریز گفت: اجباری نبودن استاندارد برای محصولات نقره یکی از مهمترین معضلات این حوزه می باشد.

مهدی بهرمانی با بیان اینکه توسعه کارگاه مستلزم سرمایه اولیه است، افزود: ارایه تسهیلات برای بنگاه های کوچک و مشاغل خانگی کار بسیار خوبی است که می تواند هنر-صنعت نقره را سرپا نگه دارد.

وی از آمادگی این اتحادیه در تامین نیاز خرید دستگاه و تجهیزات خارجی جهت توسعه این صنعت در استان خبر داد و افزود:  باید با تلاش و  همکاری هم مشکلات پیش رو را برداشته و برای توسعه صنعت نقره در تبریز گام های بلندی را برداریم.

 مدیرعامل کارگاه تولیدکننده محصولات نقره در تبریز گفت: تبریز قطب تولید نقره در ایران است.

علی ماهر با اشاره به اینکه با توصیه های رهبری گامهای بلندی که در راستای حمایت از تولید داخلی برداشته شده است، افزود: تولید نقره از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و توانسته است سهم بزرگی از بازارهای داخلی و منطقه‌ای را به خود اختصاص دهد .

وی افزود: با کسب آموزش های تخصصی در کشورهای مختلف از جمله کشور ترکیه دانش و تخصص لازم را برای تولید محصولات با کیفیت و تنوع در حوزه تولید نقره در ایران را کسب کرده ایم و به جرات می توانیم بگوییم که صفر تا صد کار را خودمان انجام می دهیم.

وی با اشاره به اینکه تبریز قطب تولید نقره در ایران است، افزود: به لحاظ مشکلات موجود و عدم همراهی برخی از ادارات متاسفانه در صادرات محصولات تولیدی با مشکلات عمده مواجه هستیم و در این راستا استان خراسان رضوی به لحاظ همجواری با کشورهای منطقه توانسته است قطب صادرات نقره را در کشور به خود اختصاص دهد.

ماهر با بیان اینکه اقدامات بسیار مهمی در حوزه طراحی، سنگ زنی و همچنین آموزش های تخصصی در این مجموعه انجام شده است، افزود: تلاش بر این بوده که تخصص، دانش، کیفیت و مهارتهای لازم را جهت تولید محصولات تخصصی در حوزه نقره کسب و عملیاتی کنیم.

وی با بیان اینکه حمایت و تقویت این حوزه می تواند ارزش آفرینی را در جامعه ایجاد کند، افزود: با همت و تلاش صنعتگران این حوزه شاهد پیشرفت های خوبی در این حوزه هستیم که با حمایت مادی و معنوی از این حوزه ها می توان در بخش های صادرات غیرنفتی شاهد شکوفایی اقتصادی در کشور باشیم.

ماهر با بیان اینکه برای ۳۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این کارگاه اشتغال زایی کرده ایم، افزود: در کارگاه ما ۹۵ درصد وسایل از جمله دستگاه ها، طرح و ایده ایرانی بوده و نقره خام از معادن داخل ایران تامین می شود.

مدیرعامل کارگاه تولیدکننده محصولات نقره از آمادگی این شرکت در پشتیبانی از مشاغل خانگی به لحاظ فعالیت و ماهیت فعالیت این شرکت تولیدی خبر داد و افزود: در صورت حمایت های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتحادیه مربوطه آمادگی توسعه مشاغل خانگی و اجرای برنامه های  پیش بینی شده را جهت ایجاد ارزش در جامعه و اشتغال آفرینی برای توسعه اقتصاد خانواده را داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *