۱۰ دهکده و ۱۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان کشاورزی در کشور راه‌اندازی خواهد شد

دانش بنیان

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

رئیس سازمان تات گفت: راه اندازی ۱۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان تخصصی، ۱۰ دهکده و ۳۰ هنرستان کشاورزی برای ارتقای دانش کشاورزان و بهره برداران و افزایش بهره‌وری در اولویت برنامه‌های امسال است.کسید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تات در سفر یک روزه به استان قزوین ضمن افتتاح سامانه آبیاری قطره ای در ایستگاه پسته یزبر آبیک از چند طرح کشاورزی از جمله طرح ۱۵ هکتاری سایبان در تاکستان بازدید و در جلسه شورای تحقیقات و قرارگاه دانش‌بنیان کشاورزی استان نیز شرکت کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه این سفر به سوالات مختلفی از جمله افزایش دانش بهره برداران، راه اندازی هنرستانهای کشاورزی، ورود دانش به مزارع و کاربردی کردن تحقیقات پاسخ گفت.

احداث هنرستان کشاورزی در استانهای کشور

سید مجتبی خیام نکویی در پاسخ به این سوال که برای افزایش دانش کشاورزان و بهره برداران چه برنامه ای دارید؟ گفت: ارزیابی ها نشان می دهد حدود ۷۰ درصد بهره برداران بخش کشاورزی یا بیسواد و یا کم سوادند(۳۵ درصد کم سواد و ۳۵ درصد بیسواد) لذا طرحی را برای آموزش کشاورزان پیشنهاد کرده ایم که با ایجاد هنرستان های تخصصی با همکاری وزارت آموزش و پرورش بتوانیم این خلاء را جبران کنیم.

وی بیان کرد: بر اساس این طرح فرزندان کشاورزان می توانند در این هنرستانها تحصیل کنند و پس از گرفتن دیپلم در دوره های علمی کاربردی تا سطح کاردانی ادامه تحصیل دهند که با این روش می توانیم کشاورزان آینده را تربیت کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآورشد: همزمان در شرایط موجود مجموعه کارشناسان ترویج هم یک سری کارهای آموزشی و ترویجی و برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت تدارک دیده اند تا زمینه ارتقای دانش بهره برداران مهیا شود.

خیام نکویی یادآورشد: در هر استان بر اساس نیازها و تقاضای موجود یک تا دو هنرستان کشاورزی احداث خواهیم کرد تا تربیت نیروی انسانی ماهر در عرصه کشاورزی آغاز شود.

وی در خصوص ورود دانش و تحقیقات به مزرعه و استفاده از کارشناسان ترویج هم گفت: در این راستا پنجمین کاروان بهره وری کشاورزی را با کمک محققان راه اندازی کردیم که این افراد دانش خود رابه طور مستقیم به کشاورزان منتقل می کنند و در عین حال با سازمان نظام مهندسی هم توافق کردیم تا در قالب شرکت های تعریف شده بخشی از تولید محتوا در اختیارمان باشد و بخشی هم از طریق آنها در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

فعالیت ۳۱۰ شرکت دانش‌بنیان در بخش کشاورزی

رئیس سازمان تات( تحقیقات، آموزش و ترویج) در خصوص تعداد شرکت های دانش بنیان در عرصه کشاورزی هم اظهارداشت: در حال حاضر بیش از شش هزار شرکت دانش‌بنیان در عرصه های مختلف راه اندازی شده و در بخش کشاورزی فقط ۳۱۰ شرکت دانش‌بنیان داریم که حدود ۵ درصد است.

خیام نکویی تصریح کرد: این تعداد باید تا ۲۰ درصد افزایش یابد و برنامه ریزی ما راه اندازی حداقل ۱۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در بخش کشاورزی است تا بتوانیم ضمن ارتقای بهره وری در تولید از هزینه های تولید نیز با بهره گیری از علم روز بکاهیم.

ایجاد پارکهای فناوری کشاورزی در اولویت است

وی در خصوص احداث پارک های فناوری و نوآوری کشاورزی هم گفت: اولین پارک فنآوری و نوآوری کشاورزی را یک ماه قبل ایجاد کردیم و قرار است ۱۰ دهکده کشاورزی هم راه اندازی کنیم تا شرکتهای دانش‌بنیان در آنها مستقر شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تاکنون ۴ دهکده کشاورزی در کشور راه اندازی شده و امیدواریم در یک سال آینده شش دهکده دیگر نیز احداث شود که به دلیل ظرفیت های خوب دشت قزوین آمادگی داریم در صورت فعال شدن حداقل ۲۰ شرکت دانش بنیان در این استان، مجوز احداث دهکده کشاورزی در قزوین را نیز صادر کنیم.

خیام نکویی در پاسخ به سوالی در مورد کاربردی شدن تحقیقات در بخش کشاورزی اظهارداشت: برای کاربردی شدن تحقیقات همه معاونت های اجرایی وزارت خانه و در استانها معاونت های سازمانها را درکمیته هایی تلفیق کرده ایم تا طرح هایی که قابلیت اجرا ندارند از دستور اجرا خارج شده و هر تحقیقاتی که کاربردی است حمایت شده و اجرا شود.

رئیس سازمان تات در مورد اولویت های این سازمان در سال جاری هم گفت: کاهش اقلامی وارداتی  مانند خوراک دام و طیورو توسعه برنامه های آموزشی و حمایت از تحقیقات کاربردی از اولویت های منهم امسال است.

وی در مورد راه اندازی بورس خدمات دانش‌بنیان هم گفت: این پیشنهاد باید از طریق معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری پیگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *