آغوش باز انجمن‌ نانوبیوتکنولوژی برای جذب کارآفرینان

نانوبیوتیک

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهاهی نوین جوانان وندا:

دبیر انجمن علمی دانشجویی نانوبیوتکنولوژی دانشگاه آزاد اسلامی شهرقدس با استقبال از فعالیت کارآفرینان در این انجمن گفت: در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی با استفاده از ظرفیت‌ دانشجویان با مراکز کارآفرینی منعقد کرده‌ایم.

انجمن‌های علمی در دانشگاه آزاد اسلامی چند سالی است که زیرنظر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه در هر واحد دانشگاهی فعالیت می‌کنند و سالانه فعالیت آنها رتبه‌بندی و اعلام می‌شود.

انجمن‌های علمی دانشجویی متشکل از دانشجویان فعال، باانگیزه و با ظرفیت‌های بالا هستند که موجب تجمیع و متمرکزشدن دانشجویان مشتاق به فعالیت‌های پژوهشی و علمی می‌شوند. بخش عمده این ظرفیت‌ها، ابتدای کار به‌صورت بالقوه هستند و اگر دانشگاه‌ها بستر مناسبی را برای فعالیت انجمن‌ها فراهم آورند؛ بالفعل‌شدن این ظرفیت‌ها دور از دسترس نخواهد بود؛ بنابراین در راستای ترویج روحیه علمی، توانمندسازی و ایجاد انگیزه در دانشجویان، دانشگاه باید انجمن‌های علمی دانشجویی را فعال و حمایت کند.

انجمن علمی دانشجویی نانوبیوتکنولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس در تازه‌ترین رتبه‌بندی دفتر مرکزی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی با امتیاز 120 و 32 فعالیت در گروه +A کشوری قرار گرفت.

درباره مأموریت‌ها، اهداف، برنامه‌ها، دستورکارها و دستاوردهای انجمن نانوبیوتکنولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس با فاطمه سپه‌وندی دانشجوی رشته نانوبیوتکنولوژی و دبیر این انجمن گفت‌وگویی انجام شده است.

سپه‌وندی با بیان اینکه انجمن علمی دانشجویی نانوبیوتکنولوژی با همت جمعی از دانشجویان و زهرا خلج استاد مشاور، اوایل سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی شد، اظهار کرد: با تلاش‌ها و کوشش دانشجویان علاقه‌مند، اکنون انجمن دارای ۱۵ عضو در هیئت مدیره و ۴۰۰ عضو عادی است.

جایگاه و وظایف انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها

وی با برشمردن جایگاه و وظایف انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها عنوان کرد: انجمن‌ها رویکردهای گوناگونی دارند و می‌توانند در تمام زمینه‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی ورود پیدا کنند؛ اما مهم‌ترین اصل برای یک انجمن، شناسایی و پیداکردن نیازهای اصلی دانشجویان در حیطه مرتبط به انجمن است.

دبیر انجمن علمی دانشجویی نانوبیوتکنولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس بیان کرد: ریشه‌یابی نیازها، توجه به نیازهای صنعتی روز جامعه و تلاش برای پیداکردن راهکارهای علمی با استفاده از ظرفیت‌های دانشجویان و استادان منجر به ارتقای سطح انجمن و دستیابی به فعالیت‌های بهتر و مفیدتر می‌شود.

سپه‌وندی در پاسخ به این سؤال که انجمن‌های علمی به‌عنوان هسته‌های تخصصی چه نقشی در پیشبرد علمی و توسعه علم و دانش به‌ویژه دانش‌های نوین دارند؟ گفت: با شناسایی دانشجویان و علاقه‌مندان می‌توانند در این زمینه پویا باشند و استعدادیابی‌ها به صورت مسابقات، استارت‌آپ تحت آزمون قرار بگیرند.

وی تبیین کرد: فضای صمیمی در انجمن‌ها به کشف راحت‌تر استعدادها کمک می‌کند و پس از شناسایی استعدادها با برگزاری کارگاه‌ها، سمینارها و فراهم کردن امکانات به رشد و پیشرفت استعدادها در حیطه‌های مختلف کمک می‌کنیم.

دبیر انجمن علمی دانشجویی نانوبیوتکنولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس در ادامه توضیح داد: با کمک انجمن‌های علمی که در واقع تشکل دانشجویی است، می‌توان در یک ساختار ساده و صمیمی با اتصال و ارتباط دانشجویان با هم تیم‌های قوی تحقیقاتی و کارآفرینی ایجاد کرد و با تأسیس هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان، موجبات رشد افراد، مجموعه دانشگاهی و باشگاهی و کشور را رقم زد.

سپه‌وندی درباره اینکه حمایت دانشگاه از انجمن‌های علمی دانشجویان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چنین پاسخ داد: انجمن‌ها با چالش‌های متعددی مواجه هستند و اعضای هیئت‌مدیره و دانشجویان باید راهکارهای ساده‌تری برای این مشکلات پیدا کنند.

تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های علمی انجمن نانوبیوتکنولوژی

وی در پاسخ به سؤال دیگر که انجمن‌های علمی چگونه تقویت شوند تا در پیشبرد علم موفق باشند؟ عنوان کرد: اکنون تسهیلات و امکانات مناسبی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس اعم از فضاهای اداری اختصاصی، امکانات آزمایشگاهی، تعامل سازنده و … با استادان در اختیار است که در صورت تداوم در سال‌های آینده زمینه‌ساز تشکیل هسته‌های صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان از دل انجمن‌های علمی می‌شود.

دبیر انجمن علمی دانشجویی نانوبیوتکنولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، تازه‌ترین فعالیت‌های اجتماعی، علمی، فرهنگی و موفقیت‌ها و دستاوردهای انجمن را اینگونه تشریح کرد: برنامه‌ریزی دقیق، همراهی و همدلی دانشجویان و استاد مشاور انجمن، استفاده از آموزش‌ها و برگزاری کارگاه‌های به‌روز و موردنیاز دانشجویان مانند برگزاری کارگاه نمونه‌گیری و پذیرش آزمایشگاه با ۲۵۰ نفر شرکت‌کننده، برگزاری کارگاه سنتز نانو به صورت مقدماتی و پیشرفته، برگزاری کارگاه‌های روش‌های تولید نانو مواد از فعالیت‌های انجام شده در این انجمن است.

سپه‌وندی برگزاری تورهای علمی، بازدید، مشارکت در فعالیت‌های خیریه و جهادی، مشارکت در طرح ملی واکسیناسیون به‌عنوان ثبات و واکسیناتور در دانشگاه، تولید مواد ضدعفونی‌کننده در دانشگاه، عقد تفاهم‌نامه‌های مفید، کاربردی و کارآفرینی با استفاده از ظرفیت‌های دانشجویان را از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این انجمن است.

وی درباره اینکه آیا در انجمن علمی دانشجویی نانوبیوتکنولوژی در دوره پیش از دوساله کرونا موفق به تولید محصول یا انجام فعالیت‌های دیگری شده‌اید؟ پاسخ داد: تعدادی از اعضای انجمن با شرکت در نخستین رویداد استارت‌آپی تخصصی در حوزه گل‌گاوزبان موفق به تولید پَک محصولات زیبایی درمانی طبیعی شدند و رتبه نخست را در این استارت‌آپ کسب کردند.

دبیر انجمن علمی دانشجویی نانوبیوتکنولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس مطرح کرد: انجمن‌ها برای دانشجویانی که دنبال تحصیلات عالی و رسیدن به مقامات علمی هستند، محیط مناسبی است، همچنین فرد را به گونه آماده پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی و هنجارهای محیط کار می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *