آیا شکایت از فروشگاه اینترنتی ممکن است؟

شکایت از فروشگاه اینترنتی

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا به نقل از زومیت، در این مطلب آسان‌ترین روش‌های شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی سایتی و پیج‌های اینستاگرامی را بررسی کرده و برایتان توضیح داده‌ایم.

خرید اینترنتی از فروشگاه‌های آنلاین، چه آن‌ها که سایت دارند و چه آن‌ها که پیج اینستاگرامی برای فروش کالا و خدمات هستند، به یکی از عادت‌های ما تبدیل شده است. بسیاری از ما خرید بدون نیاز به صرف وقت و هزینه برای مراجعه حضوری به فروشگاه‌ها را ترجیح می‌دهیم. با توجه به این تغییری که در شیوه خرید کردن ما اتفاق افتاده لازم است با راهکارهای حل مشکلاتی که ممکن است هنگام خرید از فروشگاه‌های اینترنتی برایمان به وجود بیاید، آشنا باشیم.

با توجه به افزایش مشکلات و کلاهبرداری‌ها در خریدهای اینترنتی و بالا رفتن میزان نارضایتی‌ها و شکایات کاربران از ضرر و زیانی که بابت خرید از فروشگاه‌های اینترنتی دیده‌اند، شیوه‌های مختلفی برای طرح شکایت و حل این مشکلات در نظر گرفته شده است. در این مطلب راه‌ و روش‌های شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی را توضیح داده‌ایم.

آیا می‌شود از فروشگاه اینترنتی کلاهبردار شکایت کرد؟

با توجه به افزایش میزان خرید از سایت‌های فروش آنلاین و پیج‌های اینستاگرامی که کالا و خدمات عرضه می‌کنند، کلاهبرداری از این راه هم توسط برخی سودجویان انجام می‌شود و به کاربران و خریداران ضرر و زیان مالی وارد می‌کند.

شما ممکن است در خرید اینترنتی خود چالش‌های مختلفی مانند کلاهبرداری هنگام پرداخت، تاخیر در زمان تحویل کالا، تخریب یا آسیب دیدن کالا در زمان حمل و نقل، مغایرت کالای ارسالی با کالای انتخابی یا تبلیغ غیر واقعی یک کالا و… را تجربه کنید. در این موارد حتما لازم است از سایت یا پیج فروشگاهی متخلف شکایت کنید.

این موضوع باعث شده مراجع قضایی و امنیتی تدابیری در نظر بگیرند و راهکارهایی ارائه کنند تا زیان‌دیده‌ها بتوانند از طریق آن‌ها طرح شکایت کرده و سوءاستفاده‌ای را که از آن‌ها شده است، پیگیری کنند. برخی از این شیوه‌ها برای سایت‌های فروش اینترنتی و پیج‌های فروشگاهی اینستاگرام مشترک است و بعضی دیگر متفاوت است.

در این مطلب تمام این روش‌ها را معرفی کرده و برای شما توضیح داده‌ایم. علاوه بر این، برایتان نوشته‌ایم که برای طرح شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی لازم است چه مدارکی در اختیار داشته باشید تا به مراجع ذی‌صلاح ارائه دهید.

بهترین راه شکایت از سایت‌های فروش اینترنتی

برای این که بتوانید تخلفی که در خرید آنلاین از سایت‌های فروش اینترنتی را گزارش کرده و شکایت خود را ثبت کنید، می‌توانید از مراجع و نهادهای مختلفی کمک بگیرید. مراجع انتظامی و قضایی مختلفی این امکان را فراهم کرده‌اند که کاربران بتوانند با مراجعه به آن‌ها شکایت‌هایتان را ثبت و پیگیری کنید. پنج روش برای انجام این کار در اختیار دارید که در ادامه تمام آن‌ها را به شما معرفی کرده‌ایم.

۱- پلیس فتا

در صورتی که فعل ارتکابی فروشگاه اینترنتی نوعی جرم باشد و عنوان مجرمانه مثل کلاهبرداری اینترنتی داشته باشد، می‌توانید از طریق پلیس فتا شکایت خود را ثبت کنید. برای این کار لازم است به سامانه مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir مراجعه کنید.

مقاله مرتبط
  • ثبت شکایت در پلیس فتا | نحوه ثبت نام و مدارک لازم

برای ثبت شکایت در سامانه پلیس فتا لازم است ابتدا در این سامانه ثبت نام کنید. ثبت نام در این سامانه صرفا نیازمند وارد کردن کد ملی، شماره موبایل و کد امنیتی است که سامانه به شما نمایش می‌دهد. در ادامه یک کد پنج رقمی برای شما پیامک می‌شود که با وارد کردن آن می‌توانید وارد سامانه شوید.

پس از ورود به سایت در منوی بالای صفحه بخش «خدمات الکترونیکی» را انتخاب و سپس روی گزینه «ثبت گزارش مردمی» کلیک کنید. در ادامه، گزینه «گزارش تخلف وب سایت» را انتخاب کنید.

سایت پلیس فتا
مرحله اول
سایت فتا
مرحله دوم

در صفحه جدید، یک فرم به شما نمایش داده می‌شود که لازم است اطلاعات خواسته‌شده را در آن وارد و فرم را تکمیل کنید. برای تکمیل این فرم به وارد کردن اطلاعاتی مانند استان، شهر، نام و آدرس وب‌سایت که قصد شکایت از آن را دارید، نوع تخلف و… را دارید. در ادامه لازم است روی بخش «مستندات» کلیک کرده و مدارکی که برای ثبت شکایت نیاز دارید، بارگذاری کنید؛ این مستندات می‌تواند شامل تصویر، ویدیو و فایل شود. در نهایت، روی گزینه «ثبت» کلیک کنید.

سایت فتا
تکمیل فرم شکایت در سامانه پلیس فتا

۲- سامانه اینماد

سامانه نماد اعتماد الکترونیکی یا همان سامانه اینماد یک سامانه تخصصی برای شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی است. دریافت اینماد که نماد اعتماد الکترونیکی است از چند سال قبل برای فروشگاه‌های اینترنتی اجباری شده تا در صورت بروز مشکلات در ارتباط مشتریان با این فروشگاه‌ها از طریق سامانه بتوان شکایت را ثبت و پیگیری کرد.

البته در نظر داشته باشید که ثبت شکایت از سایت فروشگاه اینترنتی در سامانه اینماد تنها در صورتی امکان‌پذیر است که آن سایت نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت کرده و دارا باشد. اگر سایت مورد نظر شما اینماد دارد می‌توانید با مراجعه به سایت اینماد به نشانی www.enamad.ir نسبت به شکایت اقدام کنید.

برای این کار لازم است ابتدا در سامانه اینماد ثبت نام کنید. پس از ثبت نام و ورود به سامانه، بخش «شکایت از کسب‌وکار» را انتخاب کنید. در صفحه بعدی که به شما نمایش داده می‌شود روی گزینه سبز رنگ که «اعطای دسترسی» است کلیک کنید تا وارد کارتابل شوید.

سایت اینماد
مرحله اول
سایت اینماد
مرحله دوم

در صفحه جدیدی که به شما نمایش داده می‌شود، ابتدا لازم است در قسمت نارنجی رنگ «ثبت شکایت» روی بخش «کسب‌وکار اینترنتی» کلیک کنید تا صفحه جدیدی برای ثبت شکایت به شما نمایش داده شود. در این صفحه اطلاعات خواسته‌شده را در فرم وارد کرده و در ادامه مستنداتی را که دارید با کلیک روی گزینه «پیوست مستندات» بارگذاری کنید. در انتها، روی گزینه «ثبت شکایت» کلیک کنید تا شکایت شما در سامانه ثبت شود.

سایت اینماد
مرحله اول
سایت اینماد
مرحله دوم

۳- اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی

یکی دیگر از راه‌هایی که برای شکایت از سایت‌های فروش اینترنتی دارید این است که به سایت اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی مراجعه و شکایت خود را ثبت کنید. بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی عضو اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی هستند که با ثبت شکایت در سایت این اتحادیه می‌توانید تخلف آن‌ها را گزارش کنید. البته در این سایت امکان این که از کسب‌وکارهایی که عضو این اتحادیه نیستند هم شکایت کنید؛ در ادامه نحوه ثبت شکایت از هر دو دسته کسب‌وکارها را توضیح داده‌ایم.

برای شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی به اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی باید وارد سایت انجمن به نشانی www.ecunion.ir شوید. در منوی بالای صفحه بخش «ثبت شکایت» را انتخاب کنید. حالا صفحه جدیدی به شما نمایش داده می‌شود که لازم است فرم شکایت موجود در آن را تکمیل کنید. ثبت مشخصات هویتی، ایمیل، شماره موبایل، وضعیت دامنه فروشگاه متخلف، انتخاب نام دامنه فروشگاه متخلف، نوع شکایت و شرح شکایت در این فرم الزامی است.

علاوه بر این، الزامی است که تصویر فاکتور صادرشده از سایت را، که مربوط به سبد خرید اینترنتی شما است، بارگذاری کنید. در صورتی که تصویر کالا یا خدمت، رسید فیش واریزی و مدارک دیگری هم دارید می‌توانید بارگذاری کنید. در نهایت، روی گزینه «ثبت» کلیک کنید تا شکایتتان در سامانه اتحادیه ثبت شود.

سایت اتحادیه
مرحله اول
سایت اتحادیه
مرحله دوم

نکته مهم در خصوص ثبت شکایت این است که باید وضعیت دامنه فروشگاه اینترنتی مورد مورد نظر خود را ثبت کنید. با توجه به این که شما در این سامانه هم امکان شکایت کردن از فروشگاه‌های اینترنتی عضو اتحادیه را دارید، هم فروشگاه‌هایی که عضو این اتحادیه نیستند، باید در نظر داشته باشید که اگر از کسب‌‎وکار عضو اتحادیه شکایت دارید باید نام وب‌سایت را انتخاب و شکایت خود را مطرح و ثبت کنید. اما اگر فروشگاه اینترنتی مورد نظر شما عضو اتحادیه نیست در کادر «وضعیت دامنه» موجود در فرم گزینه «عضو اتحادیه نمی‌باشد» انتخاب کرده و در ادامه، نام دامنه مورد نظر را در بخش مربوطه وارد کنید.

پس از ثبت شکایت، اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی بنا بر وظایفی که دارد شکایت شما را مورد بررسی قرار می‌دهد و مساله را حل و فصل می‌کند. در صورتی این اتحادیه توانایی و صلاحیت حل مشکل و موضوع مورد شکایت شما را نداشته باشد، شکوائیه را به مراجع ذی‌صلاح قانونی ارسال می‌کند تا به آن رسیدگی شود.

۴- مراجع قضایی

طرح شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی در مراجع قضایی نیازمند مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است. البته در نظر داشته باشید که برای شکایت و پیگیری این موضوع هم نیازمند ثبت نام در سامانه ثنا هستید که در مطالب پیشین در زومیت ثبت نام در این سامانه به‌طور کامل آموزش داده‌ایم.

در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می‌توانید شکایت خود را تنظیم و ارائه کنید تا متن شکوائیه شما به دادسرای جرائم رایانه‌ای ارسال شود. دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۱ تهران مسئول رسیدگی به جرائم مربوط به تخلفات در حوزه فضای مجازی است. شکایت شما در این نهادها بررسی می‌شود و چنانچه به بررسی بیشتر نیاز باشد، دادسرا موضوع را به پلیس فتا ارجاع خواهد داد.

۵- سازمان تعزیرات حکومتی

یکی دیگر از راه‌های شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی و غیر اینترنتی ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی است. البته شکایت به این سازمان در مواردی مثل کم‌فروشی، گران‌فروشی، احتکار، اخفا، تقلب و امتناع از عرضه کالا و مواردی مانند این قابل انجام است موضوع قانون تعزیرات حکومتی هستند.

همچنین، برای طرح شکایت در این سازمان لازم است به‌صورت حضوری اقدام کنید. در صورتی که از فروشگاه‌های اینترنتی مرتکب تخلفات نام‌برده شوند شما می‌توانید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی تخلف را گزارش کرده و شکایت کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که به‌طور کلی شکایت از طریق سازمان تعزیرات و مراجع حکومتی کمتر توصیه می‎‌شود، زیرا فرایند طولانی و زمان‌بری دارند؛ بنابراین اقدام از طریق پلیس فتا، سامانه اینماد و اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی شما را زودتر به نتیجه می‌رساند.

بهترین راه شکایت از پیج فروشگاهی اینستاگرام

تعداد بسیار زیادی از کسب‌وکارها در شبکه اجتماعی اینستاگرام فعال هستند و با توجه به تجمع بالای کاربران در این شبکه این فضا را بستری مناسبی برای عرضه و فروش خدمات و کالاهایشان می‌دانند. این موضوع باعث شده بخشی از خریدهای اینترنتی کاربران از این پیج‌های فروش باشد و البته در میان این صفحات، مواردی از تخلف و اقدام خلاف قانون دیده می‌‌شود.

در صورتی که شما هم با این موارد مواجه شدید می‌توانید از طریق پلیس فتا اقدام به شکایت از این صفحات کنید. در این سامانه علاوه بر امکان ثبت شکایت از سایت‌ها، که پیش از این توضیح دادیم، این امکان را دارید که از پیج‌های فروش اینستاگرامی هم شکایت کنید.

ثبت شکایت در سامانه پلیس فتا:

برای ثبت شکایت در پلیس فتا علاوه بر امکان گزارش تخلف در سامانه امکان مراجعه حضوری به مرکز پلیس فتا در شهر خود را دارید اما اگر مایل به انجام این فرایند به‌صورت آنلاین هستید در ادامه این روند را مرحله به مرحله توضیح می‌دهیم:

برای ثبت شکایت از طریق مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir مراجعه کنید و همان‌طور که در بخش شکایت از سایت‌های فروش توضیح دادیم، پس از ثبت نام و ورود به سامانه در بخش «خدمات الکترونیکی» گزینه «ثبت گزارش مردمی» را انتخاب کنید.

در صفحه جدیدی که به شما نمایش داده می‌شود روی قسمت «گزارش تخلف شبکه اجتماعی» کلیک کنید. در صفحه جدید لازم است فرمی را که پیش رو دارید با اطلاعات مورد نیاز کامل کنید. وارد کردن استان، شهر، نوع شبکه اجتماعی، آدرس صفحه یا کانال یا گروه متخلف و توضیحات در کادرهای مشخص‌شده الزامی است.

سایت فتا
مرحله اول
سایت فتا
مرحله دوم

پس از تکمیل تمام این اطلاعات روی گزینه ثبت کلیک کنید تا گزارش شما ثبت شود. در صورتی که بیش از یک گزارش برای ثبت کردن دارید با کلیک روی گزینه «جدید» در قسمت بالا و سمت چپ صفحه می‌توانید برای ثبت موارد دیگر هم اقدام کنید.

البته همان‌طور که در خصوص طرح شکوائیه از سایت‌های فروش اینترنتی علاوه بر امکان شکایت آنلاین به پلیس فتا، امکان مراجعه حضوری هم وجود دارد، در خصوص تخلفات کسب‌وکارهای اینستاگرامی هم می‌توانید به به دادسرای جرائم رایانه‌ای مراجعه و طرح شکایت کنید.

در خصوص شکایت از صفحات اینستاگرامی در شرایطی که ادمین یا گرداننده پیج مورد نظر متخلف باشد و این فرد به‌صورت دقیق مشخص باشد، به دادگاه احضار می‌شود تا اظهارات خود را مطرح کند. اما در صورتی که این فرد مشخص و هویتش معلوم نباشد پلیس باید وارد عمل شود و بررسی‌های لازم را انجام دهد و به شکایت شما رسیدگی کند.

برای شکایت از فروشگاه اینترنتی چه مدارکی لازم است؟

برای شکایت از سایت فروش اینترنتی یا پیج اینستاگرامی که از آن خرید کرده‌اید قاعدتا باید مدارک و مستنداتی داشته باشید که تخلف سایت یا صفحه مورد نظر را اثبات کند. بنابراین، هنگام ثبت شکایت، همان‌طور که در سامانه‌های معرفی‌شده هم ذکر شد، نیاز به ارسال مدارک دارید. مدارک مورد نیاز را در ادامه برای شما فهرست کرده‌ایم:

  • تصویر (اسکرین شات) از صفحه کالا یا خدمت ارائه‌شده در فروشگاه
  • اسکرین شات از سبد خرید پرداخت‌شده یا فاکتور خرید
  • کد رهگیری تراکنش یا اسکرین شات قبض تراکنش کارت به کارت یا اسکرین شات از پرداخت موفق

در صورتی که موضوع شکایت شما به خرید مربوط نیست و فروشگاه آنلاین مورد نظرتان تخلف دیگری مرتکب شده است نیز باید فایل صوتی، عکس، ویدیو یا فایل‌ها و مستنداتی که ادعای شما را اثبات می‌کند، به شکایت خود ضمیمه کرده و به مرجع مورد نظرتان ارائه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *