ارائه ۳ خدمت تخصصی برای تولید، توسعه محصولات دانش‌بنیان و خلاق

دانش بنیان

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کار های نوین جوانان وندا:

رونق تولید محصولات دانش‌بنیان و خلاق زمینه‌ساز توسعه علمی کشور و کاهش وابستگی به بازار وارداتی است.

به همین دلیل تامین زیرساخت‌ها و ارائه خدمات و حمایت‌های هدفمند از شرکت‌هایی که در زمینه تولید محصولات در مرز دانش تلاش می کنند می تواند به خودکفایی بازار داخلی و رونق اقتصادی در کشور منجر شود. «قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری و اختراعات» که در سال ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید هم آغازی بر گسترده‌ترین برنامه حمایتی دولت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان بود.

البته این حمایت‌ها با تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید دانش‌بنیان شل جدی‌تری به خود گرفت و اقدامات هدفمند‌تر و کارآمدتر شد. اما در این میان یکی از اقدامات مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تعریف ۳ برنامه حمایتی به توسعه محصولات دانش‌بنیان رونق داد.

 طراحی صنعتی محصولات دانش‌بنیان

یکی از این اقدامات، حمایت از طراحی صنعتی محصولات دانش بنیان است. طراحی صنعتی با تاثیر در کیفیت، عملکرد، ارگونومی، شکل ظاهری، گرافیک و بسته‌بندی محصولات نقش مهمی در جلب رضایت مصرف‌کنندگان و بازاریابی محصول ایفا می‌کند.

بنابراین طراحی صنعتی و بسته‌بندی دارای جایگاه مهمی در بازاریابی و بازارسازی محصولات شرکت‌ها است. بر همین اساس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان، بخشی از هزینه های طراحی صنعتی این محصولات را حمایت می‌کند.

خدمات مشمول این شیوه نامه شامل طراحی محصول و طراحی بسته‌بندی می شود.

مشاوره توسعه فنی محصولات

کسب و کارهای موفق به منظور پیشبرد اهداف فنی و تخصصی خود، دستیابی به جایگاه مورد نظرشان در بازار و به روزرسانی دستاوردهای فنی، نیازمند بهره‌گیری از توان فنی و تخصصی تیم‌های مشاور هستند تا علاوه بر عبور از گلوگاه ها و چالش های تخصصی، با مشاوره به کمک افراد کارآزموده و با تجربه، توان فنی و تخصصی نیروهای خود را افزایش دهند.

همچنین بسیاری از شرکت ها در زمینه مدیریت فنی و توسعه محصولات خود دچار ابهامات متعددی می شوند و برای پیشبرد اهدافشان بدنبال راه حل مناسب و کم هزینه هستند. لذا راهنمایی شرکت ها در این حوزه می تواند موجب رشد و افزایش توانمندی آن ها شود.

ازاین رو، مرکز شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان با هدف توانمندسازی شرکت ها اقدام به ارائه خدمات مشاوره فنی کرده است. مشاوره در حوزه‌هایی چون «توسعه فنی محصولات در حوزه تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی»، «توسعه فنی محصولات در حوزه مواد شیمیایی و پلیمری»، «توسعه فنی محصولات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «مشاوره فنی در حوزه دارو و فرآورده های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان»، «مشاوره توسعه فنی محصولات در حوزه مواد پیشرفته»، «مشاوره توسعه فنی محصولات در حوزه تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته» و «مشاوره الکترونیک، مخابرات، قدرت، لیزر، سامانه های هوشمند و تجهیزات پزشکی».

یکی از راه‌های معرفی و نمایش عملکرد محصول به سرمایه‌گذاران و مشتریان، طراحی و ساخت یک نمونه نمایشی(دمو) است که ویژگی‌ها و کارکردهای اصلی محصول را به نمایش می‌گذارد. دمو، نمونه‌ای از محصول اصلی یا بخشی از آن است که در اختیار مشتری قرار داده می‌شود تا در کمترین زمان، با ظاهر، ویژگی، عملکرد و امکانات محصول اصلی آشنا شود و بر این اساس بتواند ارزیابی دقیق‌تری از محصول داشته باشد. در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری علمی و فناوری ریاست جمهوری علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان، بخشی از هزینه‌های طراحی و ساخت دموی این محصولات را حمایت می‌کند.

حمایت از طراحی و ساخت نمونه نمایشی محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *