استارتاپ های نو پا در معرض نابودی هستند

استارتاپ های نوپا

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

فضای استارتاپی به صورت کلی فضایی پر از ابهام است و اتفاقات اخیر، به تشدید این قضیه دامن زده است. استارتاپ‌های نوپا این روزها بیش از همیشه ناامید و پر از ابهام هستند. حتی بسیاری از آن‌ها از راهی که آمده‌اند پشیمان شدند.

 اکوسیستم استارتاپی ایران تاکنون با مشکلات و چالش‌های متعددی از جمله کمبود سرمایه‌گذار و نیروی متخصص که محصول تحریم‌ها و فضای بسته سرمایه‌گذاری در ایران بودند، دست‌وپنجه نرم می‌کرد. در یک ماهه اخیر اما اعمال محدودیت‌ها و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی که مهم‌ترین کانال تبلیغات و بازاریابی بسیاری از استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی بودند، مشکلات این اکوسیستم را تشدید کرد. در این میان استارتاپ‌های نوپا نیز با بیشترین میزان آسیب مواجه شدند. این درحالی است که توسعه اکوسیستم استارتاپی هرکشوری می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار بر توسعه اقتصاد آن کشور باشد.

با اینکه اکوسیستم استارتاپی، ذاتا فضای پرریسکی است، اما اتفاقات اخیر باعث شد که بسیاری از سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر نیز بر سر این جمله که ایران محیط امنی برای سرمایه‌گذاری نیست، اتفاق نظر داشته باشند.

لینیفای یک استارتاپ نوپا در زمینه شتاب‌دهنده‌های شغلی است. کاری که یک شتاب‌دهنده انجام می‌دهد، نشان دادن مسیر درست برای افرادی است که به تازگی در زمینه شغلی خود، مشغول به کار شده‌اند. اما این روزها لینیفای نیز مانند بسیاری از شتاب‌دهنده‌های دیگر با چالش‌های جدی مواجه شده است.

کاهش میزان درآمد به یک پنجم درآمد گذشته

مونا گنجیان، مدیر مارکتینگ لینیفای، پیرامون چالش‌هایی که در یک ماهه اخیر با آن مواجه شدند به تجارت‌نیوز گفت: می‌توانم بگویم در یک ماه اخیر، درآمد ما به یک پنجم درآمد در ماه‌های گذشته کاهش پیدا کرده است. اینستاگرام، مهم‌ترین کانال بازاریابی ما بود که متاسفانه با فیلترینگ آن تمام زحماتی که در زمینه تولید محتوا کشیده بویم و هزینه‌ای که برای تبلیغات صرف شده بود، از بین رفت.

او ادامه داد: با اینکه ما کارمان را در روزهای شیوع کرونا شروع کردیم و بیشتر اوقات، اعضای تیم به صورت دورکاری با یکدیگر تعامل داشتند، یک دفتر کوچک داشتیم که هر از چندگاهی برای تعامل بیشتر در آنجا دور هم جمع می‌شدیم. اما به واسطه اتفاقات اخیر مجبور شدیم دفتر را تحویل دهیم. چنین اتفاقی قطعا برای تیم‌هایی که مجبورند به صورت مداوم باهم در تعامل باشند، به مراتب آسیب‌های بیشتری را به همراه دارد.

فضایی پر از ابهام و خالی از امید

گنجیان ضمن اشاره به اینکه در این روزها بیشترین میزان آسیب متوجه استارتاپ‌های نوپا و جوان است، گفت: فضای استارتاپی به صورت کلی فضایی پر از ابهام است و اتفاقات اخیر، به تشدید این قضیه دامن زده است. استارتاپ‌های نوپا این روزها بیش از همیشه ناامید و پر از ابهام هستند. حتی خیلی از آن‌ها از راهی که آمده‌اند پشیمان هستند.

ایران، محیط امنی برای سرمایه‌گذاری نیست

چندی پیش معاون فناوری وزارت ارتباطات در حاشیه نمایشگاه جیتکس، ازسرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت کرد تا در ایران سرمایه‌گذاری کنند. در حالی که دو هفته قبل از برگزاری این رویداد، محدودیت‌های اینترنت در ایران، خسارت زیادی را به فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی تحمیل کرد.

گنجیان، درباره مشکلاتی که در راه جذب سرمایه برای فعالان اکوسیستم استارتاپی وجود دارد، گفت: در اکوسیستم استارتاپی همواره یکی از چالش‌ها این است که سرمایه کمی در جریان است. ما در طول فعالیت همواره با کمبود سرمایه مواجه بودیم. یعنی میزان سرمایه اولیه‌ای که از سرمایه‌گذار گرفتیم، در حدی نبود که بتوانیم با آن محصولی رضایت‌بخش تولید کنیم. برای جذب سرمایه نیاز است محصولی توسعه داده شود که بتواند اعتماد سرمایه‌گذار را جلب کند.

او ‌با اشاره به اینکه تاریخچه بسیاری از استارتاپ‌هایی که امروزه عملکرد بهتری دارند به چند سال قبل و وجود فضای بازتر سرمایه‌گذاری برمی‌گردد گفت: آغاز به کار بسیاری از استارتاپ‌های موفق به سال‌های ۹۴ و ۹۵ که فضای سرمایه‌گذاری در ایران باز تر بود و سرمایه خارجی ورد کشور می‌شد، برمی‌گردد. متاسفانه این روزها به واسطه تحریم‌ها و مشکلاتی که وجود دارد، ایران جای امنی برای سرمایه‌گذاری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *