اشتغال‌زایی بانوی گیلانی با ۴ میلیون/ بنیادی که به مشاغل روستایی برکت می‌دهد

اشتغال زایی بانوی گیلانی

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندابه نقل از قدس آنلاین، معمول است کسی که در کارش موفق است حتما به آن علاقه دارد البته این به معنی آن نیست که دیگران نمی‌توانند موفق باشند ولی یکی از نیازهای موفقیت را باید عشق و علاقه به کار دانست چراکه در ادامه کار نیاز به شکوفایی و نوآوری دارد تا کار همچنان بر چرخش بچرخد. 

زهرا محافظت کار یکی از بانوان کارآفرین صومعه سرایی ساکن روستای نفوت است که به واسطه علاقه در دست ساخته‌های سفالی وارد این حوزه صنایع دستی شد و امروز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، خانم محافظت کار همراه با اعضای خانواده خود و البته با به کارگیری از بانوان مهارت دیده‌ای که به نوعی با مشکلات معیشتی و اقتصادی در زندگی مواجه هستند مجموعه بهم پیوسته مشاغل خانگی را تشکیل داده است. 

این بانوی گیلانی، دانش آموخته کارشناسی ارشد محیط زیست است که توانسته محیط خانه را با دانش و مهارت مبدل، بستری برای تولید و توسعه درآمد خانواده تبدیل کند. 

وی می‌گوید بعد از فراغت از تحصیل، در یک پیج آموزشی اینستاگرامی صفر تا صد شیوه ساخت منسوجات وسفال را آموخته و با سرمایه‌ای بسیار اندک شروع به کار کرد و بازار فروشش هم از طریق پیج کاری مجازی بسیار عالی و طرفدار پیدا کرد. 

این بانوی جوان و موفق صومعه سرایی می‌گوید: به سبب شرایط زندگی همواره به دنبال خلق ارزش بودم، همیشه آرزوی ایجاد کسب و کار مستقل را داشتم و این فکر و ایده رو در ذهنم می‌پروراند، من با هدف باور به اینکه با تکیه بر توانمندی و دانش دانسته‌های علمی و هنری می‌توان تغییر آهنگ رشد زندگی خود و دیگران را با همه موانع و چالش‌هایی که وجود دارد سبب شد و سکوی پرتابی شد برای تحقق رویای بانوانی که دلبسته به اندک در آمد روزانه از کسب وکار خانگی هستند. 

در مسیر فعالیت و ساخت دست ساخته‌های سفالی تنها اتکای خود را توکل به خدا و امید به آینده می‌داند و به آن معتقد است، وی می‌گوید که کمبود منابع، دامنه توسعه کار را به نوعی دچار چالش می‌کرد و برای اینکه بتوانم محیط شغلی را حفظ کنم بارها دنبال حمایت مسؤولین بودم اما نتیجه‌ای حاصل نمی‌شد که در خرداد سال گذشته بنر فراخوان کارآفرینان و تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کنهادی که خود آمده تا از گره از کار مشاغل باز کند، بعد چند روز در جلسه عمومی روستا که تشریح آیین نامه بنیاد برکت توسط کارشناس مربوط طرح بود شرکت کردم، مباحثی که گفته شد بسیار اثربخش در حمایت از تولید کننده و کارآفرین بود اما باخودم فکر کردم اینها شعار است که فرآیندی باشد با این خصیصه که هدفش فقط متمرکز بر تولیدات روستا و توانمندسازی حوزه اشتغال روستا باشد. 

با این حال چند روزی که از جلسه مسجد گذشته بود، کارشناس (تسهیلگر بنیاد برکت) به محل کسب وکارم آمد و از مشکلات حوزه کاری‌ام از اینکه چه میزان تولید دارم؟ بازار فروشم کجاست؟ چه تعداد مشغول به کار هستیم؟ چه موانعی پیش روی کسب وکارم وجود دارد؟ اگر حمایت مالی شوم سبب اشتغال جدید خواهد شد یا نه؟ سوال‌هایی کرد که به آن‌ها پاسخ دادم. 

به گفته وی، ۲هفته از بررسی مشکلاتم نگذشته بود که من توانستم از حمایت مالی بنیاد برکت بهره‌مند شده و بسیاری از تجهیزات کار را خریداری و شب عید پربرکت برای خود و نیروهای کاری رقم بزنم. 

این بانوی گیلانی می‌گوید که هنوز در تعجب است که چگونه ممکن است یک نهاد برای حمایت از اشتغال خودشان پیگیر باشند و دریافت تسهیلات داشته باشم که از این مهم، خوشحال هستم که توانستم در این مسیر کسب و کار خانگی فعالیت کنم و در این مسیر زنان خودسرپرست نیز در کنار من حضور دارند که موجب ایجاد انگیزه مضاعف برایم می‌شود. 

محافظت کار می‌گوید که ماده اصلی مصنوعاتی که استفاده می‌شود پودر سنگ بوده که از ترکیه وارد می‌شود، رنگ سیلیکون از جمله تجهیزات و ابزارهایی که باید باشد تا بتوانیم با ظرافت تولیداتی که بازارپسند را ارائه دهیم؛ با آموزش ‌هایی که به بانوان خودسرپرست و افرادی که علاقه‌مند این کار هستند تقسیم کار بین‌شان صورت گرفته تا سهولت کار صورت گیرد و هم مشتریان رضایت داشته باشند. 

ارهای خرد را کنار مسجد محله دیدم خیلی خوشحال شدم. 

این بانوی جوان و خلاق که کار هنرهای دستی را با ۴ میلیون تومان شروع کرده و امروز نه تنها سرمایه‌اش چندین برابر شده، بلکه برای چند نفر دیگر هم شغل ایجاد کرده، بانوانی که در خانه‌های خود مشغول به فعالیت اقتصادی هستند و نقش بسزایی در اقتصاد و درآمد خانوار دارند. 

می‌گوید که برای شروع کار چون سرمایه چندانی نداشت مادرش نقش زیادی برای انجام کارها و کمک به دخترش داشت و در حال حاضر پنج نفر از بانوان فعال که آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند با این بانوی کارآفرین مشغول به کار هستند که این بانوان خودسرپرست و از اقشار کم درآمد روستا هستند و تنها کارگاه تولیدی لوازم دکوری در روستا هستند که صفر تا صد کار را در خود کارگاه و در خانه انجام می‌دهند. 

وی می‌گوید که در روستا یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی کردیم که با حمایت بنیاد برکت کسب ما رونق گرفته و بسیاری از مواد اولیه تولید را توانستم برای شب عید به صورت عمده خریداری کنم، اما فعلا جا دارد تا شناخته شویم و به همه شهرها محصولات تولیدی خود را ارسال می‌کنیم، با این حال در حال حاضر، عمده‌فروشی‌های تهران و اصفهان هم جزو مشتری‌های پر و پا قرص ما هستند که به دلیل اینکه قیمت ما پایین‌تر است و از طرفی کیفیت محصولات قابل قبول است مشتری جذب می‌شود. 

یکی از چالش‌های شغلی زنان در بسیاری از مناطق ازدست دادن فرصت‌های شغلی بخاطر محدودیت‌هایی است که وجود دارد. 

فقرزدایی از جوامع روستایی یکی از مهمترین اهداف بلندمدت توسعه پایدار و سازگار با آمایش سرزمینی و ظرفیت مناطق است که نهادها ی حمایتی به دنبال راه حل پایدار در ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در مجاورت روستا دیده اند؛ زنجیره تامین بسیاری از مشاغل که موجب ایجاد اشتغال برای تعداد زیادی از خانواده‌های روستایی به ویژه زنان و دختران جوان که بخش عمده‌ای از نیروی کارند ومیتوانند تاثیر در اقتصاد روستا داشته باشند. 

برسی وضعیت اشتغال زنان در واحدهای اقتصادی خرد و کارگاهی روستایی و حاشیه شهرها یکی از مهمترین موضوعاتی است که در رشد شاخص‌های توسعه اقتصادی موثر بوده و توجه به آن حائز اهمیت است در سالی که رشد تولید توسط مقام معظم رهبری نام گرفته باید مشخص شود مناطق روستایی چه سهمی از حمایتهای سرمایه‌ای، عمرانی دارند و چه برنامه‌هایی برای توسعه روستا گنجانده می‌شود آیا طرحی برای مناطق روستایی؛ ذیل برنامه‌ها تعریف شده، که روستایی باتوجه به ظرفیت مناطقش از آن بهرمنده شود که وقتی نهادی حمایتی سراغش میرود دم از بی‌مهری مسئولین به روستا و روستایی دم نزند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *