اصلاح نظام کارمزد، اولویت‌ اصلی دولت در سال جاری

صنعت پرداخت فین تک

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا به نقل از بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، محمدرضا تفرشی، کارشناس صنعت پرداخت، از آخرین تغییر و تحولات رخ داده در نظام کارمزدی این صنعت صحبت کرد و گفت: آخرین تغییر نظام کارمزدی در صنعت پرداخت به ۱۵ سال پیش باز می‌گردد و از آن زمان تاکنون، تحول در این نظام یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین مطالبه‌های فعالان این صنعت بوده است زیرا مبحث کارمزدی مانع از ایجاد یک بازار رقابتی می‌شود و اجازه نمی‌دهد که پتانسیل‌ها در صنعت پرداخت کشور شکوفا شود.

وی افزود این اتفاق همچنین موجب می‌شود که شرکت‌های نوپا و استارتاپ نیز به دلیل عدم توانایی رقابت نتوانند به این بازار وارد شوند و نوآوری از بین می‌رود.

تفرشی در ادامه به تغییرات اخیر نظام کارمزدی پرداخت و عنوان کرد که در گذشته دو گروه در این روند کارمزد پرداخت می‌کردند که یکی بانک صادرکننده با نرخ ۲۵ تومان برای هر میزان تراکنش بود و طرف دیگر نیز بانک پذیرنده با پرداخت ۵۰ تا ۲۵۰ تومان کارمزد به نسبت میزان تراکنش.

این کارشناس صنعت پرداخت اظهار کرد که در طرح جدید اما شخص پذیرنده نیز به پرداخت‌کنندگان کارمزد اضافه می‌شود به این صورت که پذیرنده تا سقف تراکنش ۶۰۰ هزار تومان بایستی ۱۲۰ تومان کارمزد بدهد و برای مبالغ بیش از ۶۰۰ هزار تومان، عددی بین ۸۲۰ تا ۴۰۰۰ تومان از پذیرنده کارمزد دریافت می‌شود.

وی ادامه داد که برای بانک پذیرنده نیز این کارمزد از ۴۸۰ تا ۱۶هزار تومان خواهد بود و کارمزد بانک صادرکننده با کاهش یک تومانی به ۲۴ تومان رسیده است.

تفرشی همچنین به این موضوع اشاره کرد که فعلا مصوبه مکتوبی برای شرکت‌های پرداخت عنوان نشده است اما همین تغییر کارمزدی موجب می‌شود تا شرکت‌های PSP ناسالم نتوانند همانند گذشته به کار خود ادامه دهند.

این کارشناس صنعت پرداخت خاطرنشان کرد: اصلاح نظام کارمزد جزو اولویت‌های دولت در سال جاری است و رقابت ناسالم را در حوزه PSP از بین می‌برد.

وی گفت: در حال حاضر بیشتر تراکنش‌ها در کشورهای دنیا انلاین و آفلاین است اما در کشور ما به صورت آنلاین است و تراکنش آفلاین نداریم. بنابراین، اگر بخواهیم براساس دنیا پیش برویم باید به سمت استفاده از تراکنش‌های آفلاین حرکت کنیم.

به گفته تفرشی؛ زیرساخت‌های مربوط به استفاده از موبایل و کیف پول باید در کشور فراهم شود و اگر این دو گزینه به صورت واقعی فعال شود دیگر استفاده از کارت خوان و کارت کمتر شده و هزینه بانک‌ها کاهش یافته و به سوی نوآوری پیش خواهند رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *