انتقاد به تفکیک اتحادیه کشوری کسب‌و‌کارهای مجازی/ آیا اتحادیه قربانی اختلافات داخلی شد؟

اتحادیه کسب و کار های مجازی

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

نشست خبری ائتلاف «توسعه اقتصاد دیجیتال» با حضور برخی از اعضای آن برگزار شد.

مدیرعامل دیوار با تاکید بر اینکه قطعا اتحادیه باید به سمت تخصصی شدن پیش رود، عنوان کرد: «این اتحادیه بعد از دوره چهارساله و عمر چهار ساله و اولیه آن و عملا با ۲۰۰عضو شروع به کار کرده و الان ۳هزار و هشتصد عضو دارد و باید تخصصی شود. اما موضوع اینجاست که راه اختصاصی شدن تفکیک اتحادیه است؟»

در جریان نشست خبری ائتلاف تاد که با حضور برخی از نمایندگان این ائتلاف و باهدف بررسی دلایل طرح تفکیک اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی از طرف وزارت صمت برگزار شد٬ اشکان آرمندهی با انتقاد از شیوه تفکیک اتحادیه در شرایط فعلی عنوان کرد: «راه درست این است که در این تصمیم کسب وکارها دخالت داده شوند و من به عنوان عضو اتحادیه  نشنیده بودم که برای تخصصی شدن باید نخسه دو تکه شدن پیچید. این موضوع سوالی است که با این روش پاسخش شفاف نیست و اگر واقعا دغدغه تخصصی شدن داریم راهش این است که تشکل‌ها را دعوت کنیم و این موضوع میتوانست در اتحادیه قبلی اعلام شود و وزارت صمت باید این موضوع را در چهارسال گذشته از هیئت مدیره مطالبه میکرد.»

به گفته او در حال حاضر به سمتی پیش می‌رویم که نمی‌توانیم پاسخ تخصصی شدن را تفکیک شدن عنوان کنیم. این تفکیک را به رسته‌های کوچکتر باید انجام دهیم و نه دو پاره شدن اتحادیه. ما مخالف تخصصی شدن نیستیم اما باید از راه قانونی باشد. همچنین ۶ماه پایانی کار برای این روند دیر است.

آرمندهی به تعامل و جلساتی که با اتاق اصناف برگزار شده اشاره کرد و گفت: «این موضوع را دغدغه اعلام کنید به عنوان اولین تکلیف هیئت مدیره بعدی، تخصصی شدن را با تعیین زمان در دستور کار قرار دهید.»

او با اشاره به اینکه از نظر خود من تفکیک هم مزایا دارد و هم معایب، گفت: «با این شیوه بحث جلوگیری از خلاقیت در سال دانش بنیان را ‌خواهیم داشت. همپوشانی و موازی کاری و مواردی از این دست هم شکل خواهد گرفت. این تفکیک زیر ساختی لازم دارد که باید در مورد مدل آن و دیگر جزئیات،  صحبت کنیم وبه نظرم روند اصولی تفکیک شدن حداقل ۶تا یک سال زمان نیاز دارد.»

در ادامه این نشست خبری، صادق محمدی، مدیرعامل مدیانا با اشاره به اینکه ۵ سال در کمیسیون بازرسی فعال بوده است، گفت: «در این مدت از نزدیک با برخی موضوعات درگیر بوده‌ایم. همچنین بعد از اعلام زمان ثبت نام وارد شدم تا دغدغه و مشکلات کسب و کارهای کوچک را حل کنم.»

محمدی با تاکید بر اینکه در این پنح سال تعداد قابل توجهی از اعضا جواز گرفتند، گفت: «اتفاقی که افتاده این است که تعداد قابل توجهی از این کسب‌وکارها کوچک هستند و دنبال کننده اخبار نیستند. این کسب‌وکارها هم از زمانی که متوجه این موضوع شدند درباره این موضوع ابراز نگرانی و سردرگمی کردند.»

او با تاکید بر اینکه لغو انتخابات منجر به کمرنگ شدن نفوذ و قدرت عمل اتحادیه خواهد شد، گفت: «انتخاباتی که قرار بود  ۲۳ فروردین برگزار شود به  دلیل ماه رمضان به تعویق افتاد. اما دلیل پشت پرده شایئه‌لی بود که دو نفر از اعضای اتحادیه اعلام کرده بودند و نامه پاسخ به این ادعا داده شد. با بررسی اتاق اصناف اما متاسفانه تنها تبعاتی که داشت لغو انتخابات بود تا اینکه تو این وضعیت قرار گرفتیم.»

لغو انتخابات هنوز رسما اعلام نشده

مهدی نجفی، مدیرعامل سفرمارکت و عضو ائتلاف تاد با بیان اینکه تفکیک اتحادیه به نعع هیچکس نیست عنوان کرد: پس از این اتفاق با معاون اول رییس جمهور نامه نگاری کردیم که نتیجه‌ای هم نداشت. در نهایت هیئت نظارت اعلام کرد انتخابات لغو شده‌. هرچند هیئت اجرایی هنوز رسما لغو انتخابات را اعلام نکرده.

با تاکید بر اینکه هیچ کدام از فرایندها توسط خود اتحادیه یا هیئت اتحادیه انجام نشده است، اعلام کرد که این فرایند از طرف اتاق اصناف و وزارت صمت برنامه ریزی شده است.

نجفی در ادامه توضیحات خود گفت: «پس از اینکه بررسی‌ها با اعلام افراد واجد صلاحیت به اتمام رسید؛ هفته آخر اسفند، زمان برگزاری انتخابات را  ۲۳ فروردین اعلام کردند. این در حالی است که به دلیل ماه رمضان خواستار آن شدیم که انتخابات به بعد از ماه رمضان موکول شود، در نهایت با وجود اینکه اعلام شد دوره قانونی هیئت مدیره تمام شده قرار بر این شد که این انتخابات با سرعت بعد از پایان ماه رمضان برگزار شود.»

مدیرعامل سفرمارکت با توضیح درباره چگونگی فعالیت ائتلاف تاد گفت: «بین دوستان تایید صلاحیت شده جمع تاد نهایی شد و به این نتیجه رسیدیم این تعداد همفکری بیشتری داشته و می‌توانند همفکری صنفی را بیشتر دنبال کنند. از همین رو، از تهرانی و شهرستانی و کوچک و بزرگ دور هم جمع شدیم .»

او به انتخاب ۱۱ نفر به عنوان اعضا و بازرس اشاره کرد و گفت: « برای انتخاب این اعضا سعی بر آن بود که در نهایت مجموعه‌ای از کسب‌وکارهای کوچک بزرگ و تهران و شهرستان و البته آگاه انتخاب شوند.»

نجفی با اشاره به گزارش‌هایی که بیانگر تخلفات هیئت‌مدیره قبلی بوده، گفت: «از جمله این تخلفات باید به  ۵۷ درصد پرونده‌هایی اشاره کرد که کسب صادره واقعی نیست. این گزارش هم از سمت برخی اعضای هیئت مدیره سابق رسیده است. ما در نهایت برای حل این مشکل با به تعویق انداختن انتخابات، تاریخ ۱۹اردیبهشت را برای برای برگزاری آن اعلام کردیم. البته قانون دست ما را برای به تعویق انداختن بیش از این باز نگذاشته بود.»

زیرساخت لازم برای تفکیک و تخصصی شدن را نداریم

الفت نسب دیگر عضو این ائتلاف در پاسخ به پرسش آی تی ایران مبنی بر اینکه با توجه به گسترش حوزه‌های کسب و کارهای آنلاین طی سال های اخیر آیا یک اتحادیه می‌تواند تخصص های مختلف و حوزه های مختلف را پوشش بدهد، گفت: « حالت مطلوب از دید خیلی ها شاید این است که کسی بخواهد کفش بفروشد برود اتحادیه کفش! این اتفاق تقریبا از ۶-۵سال پیش تجربه شد و گفتند اتحادیه فناوران و این فعالیت فعالیت ای تی هست و باید صنفی پیش برود.

وزاتر صمت تصور دارد که هر اتحادیه مجازی باید حداقل ۱۰۰ هزار عضو داشته باشد که هرگرونه فعالیت در فضای مجازی جه شبکه اجماعی باشد حه وبسابت باید از اتخادیه محوز بکیرد. اما مسئله این است که اگر قرار اتس چنین اتفاقی بیفتد ابتدا باید زیرساخت نماد الکترونیکی را درست کنید چرا که در نماد چنین چیزی تحت عنوان مجوز برای کسب و کارهای فعال در شبکه‌های احتماعی و مثلا کامال‌های تلگرامی تعریف نشده است و اینکه آیا قوه قضائیه اصلا به شما اچازه می‌دهد که بکه احتماعی مثل اینستاگرام را به رسمیت بشناسید یا نه. این همین بحث کارشناسی است که درباره ان صحبت می‌کنیم. اجازه مدهید این نسئله هم مثل طرح صیانت شود و بگذارید بخش خصوصی هم نظرش را عنوان کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *