ایجاد خط ارتباطی برای تسهیل‌ خدمات به دانش‌بنیان‌ها

دانش بنیان

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از راه اندازی خط الکترونیکی میان این مرکز با معاونت علمی خبر داد و گفت: این اقدام علاوه بر تسهیل‌گری به شرکت‌های دانش بنیان، موجب حذف موسسات متفرقه در این زمینه خواهد شد.

 سید محمد علی طاهری، با اشاره به همکاری سازمان ثبت استاد و املاک کشور با معاونت علمی در حوزه دانش بنیان‌ها، افزود: ما از طریق ایجاد دفاتر پیشخوان در پارک‌های علم و فناوری می‌توانیم تعامل خوبی با این معاونت داشته باشیم و انتفاع این دفاتر نیز متوجه شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود. در این راستا دفتر پیشخوان مالکیت فکری در پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی راه اندازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن بر اساس مکاتباتی که اخیرا با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتم، مقرر شد که میان مرکز مالکیت معنوی و معاونت علمی اتصال الکترونیکی به منظور معرفی شرکت‌های دانش بنیان به ما ایجاد شود تا از این طریق ما حمایت‌های لازم اعم از تسریع در فرآیندها به شرکت‌های دانش‌بنیان و حذف بسیاری از موسسات واسط ارائه کنیم.

طاهری با تاکید بر اینکه متقاضیان، شرکت‌های دانش بنیان و فعالان اقتصادی از مراجعه به دفاتر و موسسات متفرقه ثبت مالکیت فکری خودداری کنند، ادامه داد: این اتصال الکترونیکی، در این زمینه تسهیل‌گری خواهد کرد تا هم این موسسات متفرقه حذف شوند و هم درخواست‌های متقاضیان در کمترین زمان ممکن، برآورده شود.

وی در خصوص پروسه ثبت اختراعات توضیح داد: متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه مرکز مالکیت معنوی اظهارنامه خود را تکمیل و ارسال کند و این اظهارنامه‌ها توسط کارشناسان مرکز مورد بررسی قرار می‌گیرد. کارشناسان اظهارنامه‌های ارسالی را بر اساس شاخص‌هایی چون جدید بودن و طرح‌ها بررسی می‌کنند و در صورتی که طرح‌های ارسالی، شرایط لازم برای ثبت را داشته باشند، به ثبت خواهند رساند.

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: ولی متاسفانه بسیاری از مخترعان قبل از آنکه طرح و ایده خود را در این مرکز به ثبت برسانند، آنها را افشا و یا اقدام به تجاری سازی و یا از طریق انتشار مقاله، محصول خود را معرفی می‌کنند که در این شرایط، اختراعات از حالت جدید بودن خارج می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که اختراعات از طریق سامانه مرکز منتشر شود، مورد حمایت قرار می‌گیرد و بعد از ثبت کسی نمی‌تواند نسبت به آن طرح ادعایی داشته باشد و از سوی دیگر ما نسبت به طرح‌هایی که از طریق سامانه مرکز افشا شود، حمایت‌های حقوقی لازم ارائه خواهد شد.

طاهری تاکید کرد: اختراعی که در این مرکز به ثبت می‌رسد، در کل دنیا به ثبت رسیده است و هیچ مرجعی به غیر از مرکز مالکیت معنوی نمی‌تواند چنین اقدامی انجام دهد و موسسات متفرقه‌ای که در این زمینه شکل گرفته‌اند، مجاز به ثبت اختراعات نیستند.

وی ادامه داد: چالش‌هایی‌ که در این زمینه برای مخترعان ایجاد می‌شود ناشی از ارائه اطلاعات اشتباهی است که از سوی همین موسسات غیر مجاز به مخترعان ارائه می‌شود و ثبتی که از سوی این مرکز انجام می‌شود با توجه به معاهدات و کنوانسیون‌هایی که عضو هستیم در کل دنیا ثبت خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *