بوم مدل کسب و کار تسلا

تسلا

کمپانی تسلا در سال ۲۰۰۳ توسط گروهی از مهندسین ماهر که می‌خواستند به مردم ثابت کنند با خودروهای الکتریکی می‌توانند رانندگی سریع‌تر، بهتر و سرگرم‌کننده‌تر از خودروهای بنزینی داشته باشند، تأسیس شد. همچنین. تسلا بعد از سال‌ها از شروع کارش، نه تنها ماشین‌های تمام الکتریکی، بلکه محصولات تولید انرژی پاک و ذخیره سازی بی نهایت مقیاس پذیر را نیز می سازد. اما ایده اصلی آن‌ها که هدف اصلیشان بود ساخت خودروهای الکتریکی بود و این مسئله ذهن آن‌ها را درگیر ساخت.

در همان زمان شرکت‌های مختلفی به این مسئله مشغول بودند و ابرهارد و تارپنینگ به‌طور مستمر به بررسی تجربیات این شرکت‌ها می‌پرداختند. شرکت تسلا این را باور دارد که هر چه زودتر مردم جهان به سوخت‌های غیر فسیلی اتکا کند و به سمت آینده‌ای با انتشار صفر آلودگی حرکت کند، بهتر است. در سال ۲۰۱۳ این شرکت موفقیت دیگری کسب کرد و توانست به‌وسیله‌ی فالکن ۹، ماهواره‌ای را به مدار ماهواره‌های زمین‌ثابت ارسال کند. این همان مداری است که در آن ماهواره‌های تلویزیونی قرار می‌گیرند.

بنیان‌گذاران تسلا

ابرهارد و تارپنینگ در سال ۲۰۰۳ با همکاری شرکت AC Propulsion دست به راه‌اندازی شرکتی زدند تا به‌ صورت حرفه‌ای به ساخت خودروهای که بدون استفاده از بنزین با باتری‌هایی قوی بپردازد که مشکلات و نقص‌های نمونه‌های اولیه را نداشته باشد. جلسه‌های تارپنینگ و ابرهارد برای توسعه‌ی ایده پیرامون خودروهای برقی در سال‌های ابتدایی قرن ۲۱ با جدیت دنبال می‌شد. یکی از اهداف تسلا، داشتن ایمن‌ترین کارخانه‌ها در جهان است. برای دست یابی به این هدف رویکردی تخصصی برای ایمنی اتخاذ می‌کند و و اجبار است که کارکنان تولید قبل از اینکه بتوانند وارد این کمپانی شوند، در یک برنامه آموزشی چند روزه شرکت کنند. همچنین تسلا آموزش‌های حین کار را ارائه میدهد و عملکرد روزانه را پیگیری می‌کند تا بتوانند به سرعت پیشرفت کنند. نتیجه این است که نرخ ایمنی تسلا در حالی که تولید رمپ افزایش می‌یابد، همچنان بهبود پیدا می‌کند.

با اینکه این شرکت موفقیت‌های زیادی در عرصه خودروهای الکتریکی داشته است و مرور زمان ثبات مالی به‌دست آمده و استراتژی مداومی که ایلان ماسک به‌دنبال آن است و ایجاد هم می‌کند، اولین روزهای شروع کار تسلا، با بی‌نظمی استراتژیکی و مدیریتی همراه بود، به طوری که فقط یک بنیانگذار مسئولیت این کمپانی را به عهده گرفت. ایلان ماسک با خرید سهم ۷.۵ میلیون دلاری، وارد داستان شرکت تسلا شد و شریک جدید مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ شد.

زندگی نامه ایلان ماسک

ایلان ماسک در سال ۱۹۷۱ در آفریقای جنوبی به دنیا آمده است. پدر او یک مهندس الکترومکانیک و متولد همان کشور اما در انگلستان بزرگ‌شده است. مادر ایلان ماسک کانادایی انگلیسی است و در آن روزها به‌عنوان متخصص محصولات غذایی و مدلینگ فعالیت می‌کرد. ماسک این روزها تبدیل به یک افسانه شده است. او مدیرعامل تسلا و از بنیان‌گذارن اصلی این شرکت است. ماسک یک مخترع، یک طراح صنعتی، یک ایده‌پرداز و یک سرمایه‌گذار است. در حقیقت زندگی ماسک خیلی هیجان‌انگیزتر از مدیریت یک برند خودروسازی فوق‌العاده است. او در سن ۱۲ سالگی توانست بازی خود را طراحی کند و بفروشد و اخیرا موفق شد دو انسان را با یک فضاپیما به فضا بفرستد.

بیشتر مردم فکر می‌کنند ایلان ماسک موسس کمپانی تسلا است ولی ابرهارد و تارپنینگ بنیان گذاران اصلی هستند، اما ماسک سهم بزرگی در موفقیت این شرکت داشته است و هم‌اکنون به‌عنوان مدیر عامل اجرایی و رییس هیات مدیره‌ی تسلا موتورز فعالیت می‌کند. ماسک چندین برند بزرگ را مانند پی‌پال و اسپیس‌اکس (نام یک شرکت تولیدکننده محصولات صنایع هوافضایی تجاری در آمریکا) را پایه گذاری کرده و پیش از این‌ها برندهایی مثل zip2  و X.com را راه انداخته و البته فروخته بود.

ایلان ماسک در سال 2000 یک شرکت آنلاین برای خدمات بانکی به نام X.com را بر پا کرده بود، و چون آینده سودمندی برای بانکداری و خدمات بانکی اینترنتی می‌دید، تصمیم گرفت شرکت خود را با شرکت کانفینتی (Confinity) ادغام کند. کار شرکت کانفینتی نیز تبادل آنلاین پول بود. این شرکت جدید بعدها پی‌پال (PayPal) نام گرفت و ایلان ماسک هم مدیرعامل آن شد. پی‌پال یکی از قابل اعتماد‌ترین خدمات پرداخت آنلاین است که با توجه به قدمت و وسعت آن بر صحنه‌ی پرداخت‌های دیجیتال در جهان تسلط پیدا کرده است و بیش از 426 میلیون حساب فعال و حجم کل پرداخت 1.25 تریلیون دلار تا پایان سال 2021 داشته است.

تسلا موتورز برای این به وجود آمده تا اتوموبیل‌های بی‌نیاز از بنزین فقط یک رویا نباشد و آن را به واقعیت تبدیل کند. این یکی از آرزوهای ماسک هم بود. او وارد تسلاموتورز شد و کمی بعد تسلا روداستر در سال ۲۰۰۷ وارد مرحله تولید شد، اما قیمت‌گذاری دقیق آن با مشکل مواجه شد و شرکت با بحرانی بزرگ مواجه شد. ایلان ماسک تا آن روز ۵۵ میلیون دلار وارد کمپانی کرده بود و به نظر خودش دیگر وقتش رسیده بود که مدیرعامل شود. پس زیو دروری هم کناره‌گیری کرد تا ماسک بر سر کار بیاید.

تسلا پروژه بلندپروازانه‌ای در جزیره‌ای با نام «تائو» در ایالت ساموآی امریکا کلید زد. برق مورد نیاز این جزیره که ۶۰۰  نفر سکنه داشته و پیش از آن با استفاده از ژنراتورهای دیزلی تأمین می‌شد، با پروژه تسلا و سولارسیتی و با استفاده از ۵۳۲۸ پنل خورشیدی سولارسیتی و ۶۰ باتری پاورپک تسلا از سوخت ۱۱۰ هزار گالونی دیزل و هزینه حمل و انتقال آن بی‌نیاز می‌شود. پروژه تائو تنها پروژه بزرگ تسلا در تأمین برق منطقه‌ای با کاهش هزینه‌ها نبود و می‌توان از پروژه مشابه شرکت تسلا در سال ۲۰۱۷ در جنوب استرالیا و نیز پروژه تأمین برق بیمارستانی بزرگ در پورتوریکو به وسیه مجموعه عظیم ۷۰۰ پنلی آن اشاره کرد.