بوم مدل کسب و کار شبکه اجتماعی LinkedIn

شبکه اجتماعی لینکدین

شبکه اجتماعی لینکدین اساسا برای بهبود کسب و کارهای مختلف به صورت حرفه ای، و آشنا کردن افراد با اون کسب کار طراحی شده است. همچنین کاربران از طریق این شبکه اجتماعی می‌توانند با کاربران دیگری که در حوزه کاری‌شان هستند، آشنا شوند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. افرادی که به لینکدین می‌پیوندند، ایجاد هویت حرفه‌ای و ایجاد تماس‌های مفید برای کسب وکار، با هدف گسترش مرزهای جغرافیایی شغلی خود است.

بزرگ‌ترین مزیت لینکدین ساده بودن کار و استفاده از این شبکه اجتماعی است، به طور مثال به جای اینکه برای پیدا کردن منابع انسانی مورد نیاز کارتان از روش‌های سنتی استفاده کنید، با هدف استخدام و انتخاب، آموزش یا شبکه سازی، می‌توانید به سادگی به اینترنت متصل شده و وارد لینکدین شوید. این شبکه اجتماعی در ۵ مه ۲۰۰۳ به صورت یک شبکه اجتماعی زنده هویت پیدا کرد، بنابراین لینکدین ۱۶ سال سن دارد. از زمان شروع پروژه، لینکدین هر سال قابلیت‌های جدیدی را در خود پرورش می‌داد.

تاریخچه لینکدین

بنیانگذار لینکدین، رید هافمن Reid Hoffman در دسامبر ۲۰۰۲ در اتاق بازرگانی خود این شبکه اجتماعی را ساخت ولی سایت لینکدین به طور رسمی در ۵ مه ۲۰۰۳ راه اندازی شد. رید هافمن قبل از شروع ساخت لینکدین، یک پشتوانه اثبات شده و رزومه مناسبی داشت برای مثال او در هیئت مدیره در شرکت‌های معروفی مثل گوگل، ایبی و پی پال کار می‌کرد. نکته جالب این است که لینکین یکی از قدیمی‌ترین سیستم عامل‌های اجتماعی اصلی می‌باشد و حتی قدیمی‌تر از یوتیوب، فیس بوک و توییتر است.

در سال ۲۰۰۵ ، LinkedIn با راه اندازی کسب و کار و اشتراک‌های خود، گزینه‌های پرداختی را آغاز کرد. در شروع سال ۲۰۰۶شبکه اجتماعی لینکدین اولین سالی بود که توانست از پروژه خود سود کسب کند. لینکدین بیش از ۵ میلیون کاربر داشت و پروفایل‌های عمومی را به عنوان سابقه‌ای از حرفه فعلی و گذشته خود راه اندازی کرد. لینکدین در سال ۲۰۰۷ با راه اندازی اولین دفتر بین المللی خود در انگلستان از پایگاه ایالات متحده فاصله گرفت و در ابتدای سال ۲۰۰۸ این پلتفرم نسخه‌های فرانسوی و اسپانیایی را منتشر کرد و باعث شد مسیر برای جهانی شدن شبکه اجتماعی لینکدین هموار بشود. در  سال 2008 بود که ارزش لینکدین به یک میلیارد دلار رسید و در همان سال نای کنار رفت و هافمن دوباره مدیر عامل شد

 در سال ۲۰۰۹ کاربران این سایت به ۵۵ میلیون رسید. با ورود مشاغل جدید، لینکیدن با ۸۵ میلیون عضو در آغاز سال ۲۰۱۰ رشد شگفت آوری را تجربه کرد. این شبکه دفاتر بیشتری را در سراسر جهان گشود و آن را به ده سایت بین المللی با بیش از ۱۰۰۰ کارمند گسترش داد. این روند تا به امروز ادامه دارد. در واقع میتوان گفت لینکدین اگرچه آرام قدم بر می‌دارد اما همواره رو به جلو حرکت کرده است.

مزایای شبکه اجتماعی لینکدین

  1. در لینکدین شما یک رزومه آنلاین دارید که همیشه و در همه جا در دسترس کاربران بوده و می‌توانند از تخصص شما آگاه شوند.
  2. شما هر سوالی داشته باشید می‌توانید در این شبکه اجتماعی به صورت پست به اشتراک گذاشته و متخصصین به سوالات شما پاسخ دهند. همچنین برای  به نمایش گذاشتن مهارت و تخصص خود می‌توانید با پاسخ دادن به سوالات دیگران، خود را به بقیه معرفی نمایید.
  3. فضایی مناسب برای به نمایش گذاشتن توانایی‌ها و تخصص های شماست. بسیاری از افرادی که در این سایت عضویت دارند به دنبال افرد مناسب برای شرکت خود میگردند وقتی که با شما آشنا شوند ممکن است فرصت های شغلی بهتری به شما بدهند.
  4. در لینکدین می‌توانید دوستان و یا همکاران خود را بیابید و در مورد تخصص کاری و شغل اکنون آن‌ها مطلع شوید.

نکته: در صفحات شرکتی به هیچ عنوان مطالب سیاسی ، اجتماعی قرار ندهید و پیام های غیر تبلیغاتی خود را به تبریک یا تسلیت مناسبت های رسمی موجود در تقویم محدود کنید. اینکار حرفه ای بودن شما را مشخص می کند.

دیده شدن نیاز‌های شغلی در لینکدین

بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و کوچک دارای حساب کاربری در لینکدین هستند. با دنبال کردن حساب آن‌ها می‌توانید از آگهی‌های جدید آن‌ها برای استخدام آگاه شوید. همچنین می‌توانید به گروه‌های شبکه استخدام‌کننده در لینکدین بپیوندید و تخصص خود را در مقابل افرادی که به احتمال زیاد شما را وارد یک شغل جدید می‌کنند نشان دهید.

با بهینه سازی پروفایل شما در لینکدین افرادی که به دنبال جذب و استخدام نیرو هستند، به راحتی شما را پیدا می‌کنند. می‌توانید مهارت‌های خود، عنوان‌های شغلی گذشته و موارد دیگر را در بخش پروفایل خود قرار دهید. به این صورت کسانی که به دنبال استخدام نیرو هستند به راحتی شما را از طریق جستجوی لینکدین پیدا می‌کنند.

اگر به دنبال شغلی مطابق با نیاز و مهارت‌های تخصصی خود هستید، پروفایل LinkedIn خود را به صورتی که کارفرمایان به دنبال آن هستند تنظیم کنید. از امکانات و ویژگی‌های این فضا برای معرفی مهارت‌ها، عناصر رسانه‌ای برای ایجاد جذابیت بیشتر در پروفایل کاربردی و … از جمله ویژگی‌های مهم لینکدین برای افراد جویای کار هستند.

از بخش خدمات صفحه شرکت شبکه اجتماعی لینکدین خود استفاده کنید. فهرست‌هایی را برای هر یک از خدمات خود ایجاد کنید و از تمام ویژگی‌هایی مانند تصاویر بنری که به وب‌سایت شما پیوند می‌خورند، توصیفات ویدیویی و افرادی که برای کسب اطلاعات بیشتر باید با آن‌ها تماس بگیرید، به طور کامل استفاده کنید.

فعالیت مناسب در لینکدین

فعالیت درست در LinkedIn درست مانند تمام شبکه های اجتماعی با تولید محتوای با ارزش و تبلیغ آن در این شبکه اجتماعی صورت می گیرد. نکات مهم برای فعالیت در لینکدین

  • به روز رسانی‌های شبکه اجتماعی لینکدین را به صورت منظم انجام دهید.
  • اگر تازه فعالیت در لینکدین را آغاز کرده اید بهتر است تنها به تبلیغ صرف محتوای سایت خود نپردازید. ایجاد پیام هایی مانند تبریک عید نوروز میتواند به جذب سریع‌تر کاربران کمک کند.
  • اگر هاست شما امکان هات لینک کردن عکس را نمیدهد. این مشکل را حتما برطرف کنید.
  • در هر پیام بیش از یک لینک ایجاد نکنید.
  • از تصاویر برای جذاب کردن محتوای خود استفاده کنید.
  • افرادی را که می‌توانند مشتریان بلقوه محصولات شما باشند را در اولیت بازاریابی خود قرار دهید.
  • برای افزایش افراد در ارتباط با خود با افرادی که به هیچ عنوان در دایره مشتریان محصولات شما قرار ندارند نیز ارتباط بر قرار کنید.
  • برای افزودن لینک و عکس از ابزار مخصوص آن در لینکدین استفاده کنید.
  • روی دیوار و بخش مقالات به صورت منظم مطلب درج کنید.