بوم کسب و کار دیجی کالا

بوم کسب و کار دیجی کالا

با پیشرفت اینترنت، سایت‌های زیاد و متفاوتی در زمینه فروش به وجود آمده است که یکی از وب سایت‌های بسیار فعال در زمینه فروش محصولات اینترنتی، دیجی کالا می‌باشد. در چند سال اخیر دیجی کالا، مشهور ترین و بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران است و تقریبا روزانه حدود دو تا سه میلیون بازدید کننده از همه شهر‌های ایران دارد و برای بوم مدل کسب و کار دیجی کالا تلاش های زیادی شده است.

این سایت عظیم دارای سه مرکز برای پردازش و انبار کالا دارد و همچنین برای توزیع محصولات خود ۲۳ مرکز توزیع در شهرهای مختلف دارد . هر نوع کسب و کار حرفه‌ای دارای یک بوم کسب و کار مناسب می‌باشد به همین دلیل دیجی کالا نیز یک بوم کسب و کار برای خود دارد.

بوم کسب و کار

برای یک کسب و کار اینترنتی، بوم کسب و کار شروع خوب برای یک کسب و کار به شمار می آید که بسیار ارزنده می‌باشد و توسعه کسب و کار بر اساس همین بوم، پایه ریزی شده است. بوم مدل‌ کسب‌وکار شامل بخش های متفاوتی است و به‌ عنوان طرحی برای عملکرد موفق تجارت، شناسایی منابع‌ درآمد، مشتری‌ هدف، محصولات و جزئیات‌ تأمین‌ مالی تعریف‌ می‌شود.

بخش مشتریان :

زمانی که دیجی کالا سایت خود را درست کرد و فعالیت رسمی خود را آغاز کرد، فقط تمرکز خود را به فروش محصولات دیجیتالی مثل دوربین متمرکز می‌کند. در بخش اصلی که بخش مشتریان می‌باشد، در ابتدای شروع به صورت‌های متفاوتی وجود داشت از جمله : بازار انبوه که نشان دهنده قسمت زیادی از مشتریان در بازار می‌بود. بازار چند وجهی است که در آن وجه‌های مختلف در نظر گرفته می‌شد و… اما امروز در این فروشگاه اینترنتی همه نوع کالایی پیدا می‌شود. بنابراین بوم مدل کسب و کار دیجی کالا در گذشته، مشتریان بخش بندی شده داشت اما امروز عموم مردم مشتریان آن هستند.

بوم کسب و کار دیجی کالا

ارزش پیشنهادی :

ارزش پیشنهادی، در بوم کسب و کار دیجی کالا برای مخاطبانش، همان اطلاعاتی است که در اختیار مشتریانش برای مقایسه محصولاتش با یکدیگر قرار می‌دهد. در حال حاضر اغلب مخاطبان حتی زمانی که تمایل نداشته باشند محصول مورد نظرشان را از دیجی کالا بخرند؛ قبل از خرید می‌توانند با مراجعه به این سایت علاوه بر مطالعه مطالب آن در مورد محصول، نظرات بقیه کاربران را هم بخوانند. این یکی از مهم‌ترین ارزش‌های پیشنهادی دیجی کالا برای افراد است.

کانال توزیع :

در ابتدا باید توضیح داده شود که منظور از کانال توزیع چیست؟ کانال توزیع مسیری است که همه کالاها و خدمات باید برای رسیدن به مصرف کننده طی کنند.  بعد از مشخص کردن ارزش پیشنهادی، باید از راه کانال‌های توزیع شرکت، ارزش‌های پیشنهادی را به دست کاربران برساند .محدودیتی وجود ندارد که شرکت چند و چه نوع مدلی توزیع را انجام می‌دهد. به طور مثال می‌تواند شرکت از کانال خود و یا شرکای تجاری خود با مشتری ارتباط برقرار کند .

ارتباط با مشتری :

در بوم کسب و کار دیجی کالا، بیش‌ترین ارتباطی که با مشتریان خودش دارد مربوط به زمانی است که کاربر هنوز به خریدار تبدیل نشده و از طریق تبلیغات اتفاق می‌افتد. همچنین راهکارهایی مثل کمپین‌هایی که برای تخفیف و ‌بن ها می‌گذارند، باعث ارتباط مخاطب با دیجی کالا می‌شود. البته این شرکت در شرایط دیگری هم با افراد تعامل دارد. برای مثال، بخش مهمی از این تعامل مربوط به وقتی می‌شود که مخاطب کالا مورد نظرش را خریده و از طریق پشتیبانی برای رفع اشکال، مرجوع کردن و… با پشتیبانان دیجی کالا تماس می‌گیرد.

شرکای کلیدی دیجی کالا :

شرکت‌های تولید کننده و واردکننده کالا و برخی از تولیدکنندگان داخلی مسئولیت تامین محصولاتی که در دیجی کالا عرضه می‌شود را بر عهده دارند. همچنین شرکت‌های حمل و تحویل کالا را نیز می توان به عنوان شرکای کلیدی دیجی کالا معرفی کرد.

جریان درآمد :

یکی از نکات مهم و تاثیر گذار در فرآیند شروع هر کاری این است که، فرد بتواند درآمد کسب کند. به همین دلیل یکی از بخش‌های مهم در بوم کسب و کار، مربوط به جریان درآمد می‌شود و هر شرکت باید این نکته را مد نظر داشته باشد که از هر بخشی، چگونه کسب درآمد از سمت مشتریان داشته باشد.

اصلی ترین و مهم ترین جریان درآمدی دیجی کالا فروش مستقیم و غیر واسته‌ای محصولاتی است که به مخاطبانش دارد. البته در آینده دیجی کالا می‌تواند جریان‌های درآمدی دیگر هم به کار خود اضافه کند. مثلا با توجه به اینکه بازدید وبلاگ این سایت بسیار بالاست، می‌تواند از طریق دریافت تبلیغات رپورتاژ آگهی، یک جریان درآمدی دیگر به منابع درآمدی اش اضافه کند. همچنین، هزینه های کلیدی و اصلی بوم کسب و کار دیجی کالا نیز شامل سه هزینه است که عبارتند از :

  • هزینه‌ توسعه‌ کسب و کار و وب ‌سایت
  • هزینه‌‌های خرید کالا
  • هزینه‌‌های انبارداری

مشتریان دیجی کالا شامل چه افرادی می‌شود ؟

مشتریان دیجی کالا کسانی هستند که به دنبال محصولاتی که نیاز‌هایش را براورده کند، می‌گردند. این مشتری‌ها در تلاش برای پیدا کردن محصول مورد نظرشان هستند و برای پیدا کردن این محصولات به یک سری اطلاعات نیازمندند. گاهی اوقات کاربرها از روی لذت و بدون برنامه ریزی قبلی و یا به صورت تکانشی اقدام به خرید می کنند و در واقع به دنبال کالای خاصی نیستند. اما در خرید از وب سایت‌ها، مخاطب با علم و آگاهی به دنبال محصولی است که به صورت حداکثری منطبق با نیازهایش باشد.

به عبارت دیگر آن محصول نمی‌تواند برخی از نیاز‌های مهم و اساسی شما را برآورده کند و شما مجبورید برای برطرف کردن این خواسته‌ها محصول جدیدی بخرید. برای مثال خرید اینترنتی کتاب است. گاهی اوقات بر اساس نام کتاب و نویسنده و توضیحات صفحه‌ی فروش اقدام به خرید می‌کنید اما پس از دریافت کتاب متوجه این موضوع می‌شوید که کتاب خریداری شده به برخی سوالات مهم و خواسته شما پاسخ نمی‌دهد. در این مواقع شما باید برای رفع نیازتان دوباره هزینه هایی مثل پول، انرژی، صرف وقت و … کنید و به دنبال محصول مناسب بگردید. پس به جایی می‌روید که امکان بررسی بهتر و دقیق تر محصولات را برایتان فراهم کند.