بوم کسب و کار شرکت اسنپ

شرکت اسنپ

همانطور که اطلاع دارید اسنپ اولین و بزرگترین تاکسی اینترنتی در ایران است که از زمستان سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد؛ خدمات اصلی شرکت اسنپ، ارائه‌ی حمل و نقل درون‌شهری آنلاین است؛ به این صورت که برای درخواست سفر از طریق این اپلیکیشن، مسافران پس از مشخص نمودن مبدا و مقصدی که می‌خواهند بروند، نوع سرویس خود را انتخاب کرده و پس از مشاهده هزینه سفر، تقاضای خودرو می‌کنند.

در این سامانه‌ هیچ راننده‌ای به صورت رسمی استخدام شرکت نیست. در واقع، اسنپ فقط یک به عنوان یک واسطه بین راننده و مسافر عمل می‌کند که کرایه را در همان ابتدا وقتی مسافر مسیر خود را مشخص کرد، به اطلاع مسافر و راننده می‌رساند و همین موضوع، چانه‌زدن و درگیری‌های لفظی که امکان دارد بین مسافر و راننده پیش بیاید را، تقریبا از بین می‌برد.

این اپلیکیشن به صورت خودکار پس از درخواست مسافرین برای سفر، مشخصات فرد را به نزدیک‌ترین راننده ارسال می کند که مسافر در چه موقعیتی است و مقصدش کجاس و راننده در صورت تمایل آن را تأیید می‌کند؛ همچنین مسافران نیز می‌توانند موقعیت و مشخصات راننده‌ی خود را مشاهده کنند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا بوم مدل کسب و کار اسنپ را برسی کنیم.

بخش مشتری

در واقع کسب و کار Snapp دو دسته اصلی دارد. دسته اول رانندگان و دسته دوم مسافران هستند. در ابتدای شروع کار شرکت اسنپ، سرمایه گذاری زیادی را صرف جذب کردن این دو دسته کرد و البته به موفقیت بزرگی هم رسید. نقطه مشترکی که این مخاطبان دارند، این است که هر دو گروه از تلفن‌های همراه هوشمند استفاده می‌کنند.

ارزش‌های خلق شده

ارزش پیشنهادی اسنپ برای رانندگان چند مرحله است، در مرحله اول این است که می‌توانند بدون قید و بند‌های زمانی و محدودیت‌هایی که تاکسی ران‌ها دارند، به فعالیت مشغول شوند. مسئله دوم رانندگان این اجبار را ندارند که پس از تحویل مسافر به محل کار برگردند و در همان محل می‌توانند مسافر جدیدی را به مقد برسانند. این سیستم باعث می‌شود، رانندگان بتوانند مسافران زیادی را جذب کنند.

در مدل کسب و کار شرکت اسنپ ارزش پیشنهادی که برای مسافران ارائه شده است ،این است که مسافران ،راننده‌هایی که خدمات و کیفیت بیشتری به نسبت راننده تاکسی‌های عادی دارند، دریافت می‌کنند. همچنین بدون داشتن محدودیت‌های زمانی، هزینه به صرفه‌تری برای حمل و نقل پرداخت می‌کنند. هزینه سفر بستگی به مسیرهای پرتردد، طرح ترافیک و مسیر‌های پردرخواست، بر درآمد رانندگان اثرگذار است. همچنین درآمد رانندگان بسته به ترافیک مسیر و زمان انجام سفر در مسیرهای مشابه متفاوت است.

تعامل با مشتری

شرکت اسنپ راه‌های متفاوتی برای دسترسی و ارتباط با مشتری ایجاد کرده است. اصلی‌ترین راه شرکت برای ارتباط با مشتریان، پشتیبانی، ارتباط تلفنی و دفاتر نمایندگی است. علاوه بر موارد ذکر شده شبکه‌های اجتماعی این مجموعه راهکار دیگری برای تعامل با مشتریان است.

مسیرهای دسترسی به مشتریان

 راه ارتباطی این شرکت و دسترسی به مسافران و رانندگان از طریق اپلیکیشن و همچنین نمایندگی‌های مختلفی که در سطح شهرها دارد، امکان پذیر می‌باشد.

منابع کلیدی

در حال حاضر مهم‌ترین منبع کلیدی شرکت‌های تاکسیرانی اینترنتی مثل اسنپ، نیروی انسانی است که دارد؛ هم نیروهای فعال و مستقیمی که برای شرکت کار می‌کنند و چه رانندگانی که برای این مجموعه به صورت غیرمستقیم فعالیت می‌کنند. از طرفی، زیرساخت فنی نرم افزار این شرکت و مجوزهای قانونی نیز جزو منابع کلیدی این شرکت محسوب می‌شوند.

جریان درآمدی در کسب و کار اسنپ

در بیست و پنجم اردیبهشت سال ۱۳۹۸ ارزش این کسب‌وکار آنلاین را بین ۱٫۴ الی ۱٫۷ میلیارد دلار اعلام شده است. اصلی‌ترین و مهم‌ترین روند درآمدی Snapp که باعث ایجاد گردش مالی که روزانه حدود چند میلیارد می‌شود، پورسانتی است که از رانندگان شرکت به اضای هر سفری که انجام می‌دهند، دریافت می‌کند. اما علاوه بر این پورسانت، شرکت اسنپ درآمد دیگری هم از نگهداری پول به دست می‌آورد. یعنی بخش دیگری از درآمد اسنپ، از طریق سود بانک می‌باشد که به سپرده‌های این شرکت تعلق می‌گیرد.

شرکای کلیدی

شرکای کلیدی شرکت اسنپ در حال حاضر، رانندگانی هستند که با این مجموعه همکاری می‌کنند و درواقع بدون حضور رانندگان اسنپ به هیچ وجهی نمیتواند کارایی و خدماتی را خدمت مشتریان ارائه دهد. اما علاوه بر این شرکا، دسته دیگر شرکت‌های پرداختی هستند که عبور و مرور پول را برای این مجموعه آسان کرده اند.

شرکت اسنپ

فعالیت‌های کلیدی

فعالیت‌های مهم شرکت اسنپ از ابتدای شروع کار تا به امروز، دچار تغییرات و تحولات بسیار زیادی شده است. برای مثال اسنپ در ابتدای فعالیت خود،تمام وقت و سرمایه خود را اول بر روی جذب راننده، و بعد جذب مشتری و مسافر گذاشته بود. اما امروزه به خاطر آشنا شدن مردم با اسنپ، دیگر نیازی به این کار نیست و امروزه اسنپ عمده فعالیت و تمرکز خود را بر روی مدیریت کردن ارتباط راننده و مشتری برای بهتر شدن این روابط، گذاشته است.

شرایط ثبت نام در اسنپ چیست؟

  1. فرد باید مدرک سوء پیشینه و سلامت پزشکی داشته باشد، یعنی سوء سابقه و یا اعتیاد نداشته باشد.
  • سند موتور و یا ماشینی که فرد می خواهد با آن کار کند را به همراه آدرس ( قبض آب و برق ) محل زندگی فرد.
  • تهیه سفته که مقدارش را شرکت به شما اعلام می‌کند. ( گاهی سفته را شرکت در اختیار شما قرار می‌دهد ).
  • شرکت در کلاس آموزشی و نصب نرم‌افزار مخصوص رانندگان این شرکت که با اپلیکیشن مشتریان فرق می‌کند.

پس از اینکه افراد متقاضی مدارک لازم برای عضویت در اسنپ را ارائه دادند و قرارداد کاری بین فرد و شرکت اسنپ بسته می‌شود، نرم‌افزار ویژه رانندگان اسنپ را دانلود و روی تلفن همراه خود نصب کرده و با استفاده از اینترنت همراه، فعالیت خود را آغاز می‌کنند.