بوم کسب و کار لوازم آرایشی LOREAL

LOREAL

تاریخچه

ارین مک‌نات در فستیوال مُد ملبورن لورئال، سال ۲۰۱۰

در سال ۱۹۰۷ یک شیمی‌دان جوان فرانسوی زاده آلزاس؛ به نام اوژن شولر، رنگ مویی بنام اورئال (به فرانسوی: Auréole) که اولین رنگ موی شیمیایی جهان بود را ابداع کرد. او یک سال بعد با تکیه بر این نوآوری، فعالیت تجاری خود را با نام «شرکت رنگ موی بی‌ضرر فرانسوی» پایه‌گذاری کرد، که بعدها نام شرکت به لورئال تغییر یافت.

این شرکت در ابتدا به صورت تک‌نفره هدایت می‌شد. اوژن برای درست کردن رنگ مو از خواب شبانه گذشته بود و روزها هم برای فروش محصولات خود به آرایشگاه‌های پاریس سر می‌زد. کم‌کم مرحله تثبیت کمپانی لورئال آغاز شد. در سال ۱۹۰۹ اوژن موفق شد از یک شرکت سرمایه‌گذاری، وام مختصری بگیرد که با آن توانست هم یک آپارتمان بزرگ‌تر اجاره کند و هم اولین کارمند شرکت را استخدام نماید. او همچنین در یک مجله مخصوص آرایشگاه‌ها شروع به تبلیغ برای محصول جدید خود کرد. در سال ۱۹۳۴ لورئال آنقدر بزرگ شده بود که توانست شرکت فرانسوی مونسارون را بخرد. این موقعیت برای اوژن عرصه بسیار مناسبی را فراهم کرد، تا بتواند دومین نوآوری بزرگ لورئال یعنی اولین شامپوی بدون صابون را ارائه نماید. با این حال او به جای اینکه این کالای جدید را شامپوی لورئال بنامد، به آن یک نام تجاری جدید یعنی دوپ (به فرانسوی: Dop) بخشید.

در سال‌های بعد خرید شرکت‌های موجود و به وجود آوردن نام‌های تجاری جدید در رسته‌های متفاوت کالا، الگوی کاری شرکت لورئال شد. مثلاً در دهه ۱۹۶۰ میلادی شرکت‌های لانکوم و گارنیه را خرید و شرکت برند عطر «گای لاروش» را به وجود آورد. هنگامی که لورئال در سال ۱۹۹۶ شرکت میبلین را به مبلغ ۷۵۸ میلیون دلار خرید، آگاهانه بر اصلیت آمریکایی آن تأکید ورزید و زیرمجموعه‌های جدیدی به آن افزود. این استراتژی کارساز بود. فروش میبلین تا سال ۲۰۰۳ دو برابر شد و امروزه نسبت به قبل از زمان واگذاری به لورئال در خارج از ایالات متحده آمریکا، نام تجاری بسیار بزرگ‌تری است.

در سال ۲۰۰۶ لورئال شرکت آرایشی بادی شاپ را به مبلغ ۶۵۲ میلیون پوند خریداری کرد. بادی شاپ در حال حاضر بزرگترین شرکت تابعه لورئال محسوب می‌شود. در ۲۸ ژوئن ۱۹۹۹ مجله بلومبرگ بیزنس‌ویک در مقاله‌ای با عنوان «لورئال، زیبایی یک برندینگ جهانی» رمز موفقیت شرکت لورئال را توانایی آن در شناساندن جذابیت فرهنگ‌های متفاوت، در قالب محصولات گوناگون دانست. نکته جالب در مورد لورئال این است که از ضربه خوردن از خودش نمی‌ترسد. از آنجایی که این شرکت نام‌های تجاری بسیاری در بازارهای مشابه دارد خطر این که هر کدام از آن‌ها فروش دیگری را تحت‌الشعاع قرار دهد بسیار زیاد است. امروزه، برندهای زیرمجموعه لورئال آنقدر رشد کرده‌اند که بزرگ‌ترین رقیب خودش هستند.

زندگی شخصی اوژن شولر

اوژن پل لوئی شولر (Eugène Paul Louis Schueller) در تاریخ ۲۰ مارس سال ۱۸۸۱ در فرانسه به دنیا آمد. او در سال ۱۹۰۴ از موسسه‌ی شیمی کاربردی پاریس فارغ‌التحصیل شد و در سال ۱۹۰۷ ترکیب جدیدی را برای رنگ کردن مو کشف کرد. او اولین رنگ موی خود را به نام اورئال (Oréale) درست کرد و سپس به بازاریابی محصول خود پرداخت. او تمام سال‌های زندگی خود را وقف کار کردن روی شرکت و قوانین و مقررات آن کرد. قانون شرکت او این بود که محصولاتی را تولید کند که به افزایش زیبایی مردم کمک کند. او در تاریخ ۲۳ آگوست سال ۱۹۵۷ درگذشت.   

این شرکت اکنون بزرگ‌ترین شرکت تولید کننده‌ی محصولات آرایشی و زیبایی است و بیشتر سهام آن متعلق به لیلیان بتنکور (Liliane Bettencourt) دختر اوژن شولر است. لیلیان با در اختیار داشتن ثروتی معادل ۳۶.۴ میلیون دلار ثروتمندترین زن دنیا است.

ساختمان رویال لورئال، در شهر پاریس

دفتر مرکزی لورئال در حومه شهر پاریس، در کلیشی، او-دو-سن، فرانسه قرار دارد. این سازه، در دهه ۱۹۷۰ ساخته شده‌است. در حال حاضر ۱٫۴۰۰ نفر از کارکنان لورئال، در این ساختمان مستقر هستند. این ساختمان همچنین، بزرگ‌ترین سالن آرایش جهان را در خود جای داده‌است. در سال ۲۰۰۵ در این سالن در حدود ۹۰ آرایش‌گر و بیش از ۳۰۰ کارمند اشتغال داشتند. دفاتر مرکزی لورئال آمریکا نیز در شهرهای نیویورک و برکلی هایتس، نیوجرسی مستقر می‌باشند.

لورئال اس.ای. (به فرانسوی: L’Oréal S.A.) شرکت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی فرانسوی است، که به عنوان بزرگترین تولیدکننده لوازم آرایشی در جهان شناخته می‌شود.

شرکت لورئال در سال ۱۹۰۹ توسط شیمی‌دان فرانسوی؛ اوژن شولر در شهر پاریس تأسیس شد؛ و امروزه دامنه گسترده‌ای از محصولات آرایشی و بهداشتی را تولید می‌کند و تمرکز اصلی آن بر توسعه محصولاتی چون رنگ مو، کرم‌های مراقبت از پوست و ضدآفتاب، لوازم آرایشی، عطر و ترکیبات معطر، همچنین پژوهش در زمینه‌های مهندسی بافت، درماتولوژی و تولید داروهای شیمیایی معطوف می‌باشد و در حوزه فناوری نانو دارنده بالاترین شمار ثبت اختراع در ایالات متحده است.

دفتر مرکزی لورئال در حومه شهر پاریس، در کلیشی، او-دو-سن قرار دارد.بخشی از سهام این شرکت در بازارهای بورس یورونکست و بورس فرانکفورت مبادله می‌شود. فرانسوا بتانکور می‌یر با در اختیار داشتن ۳۱٪ از سهام و شرکت نستله با مالکیت ۳۰٪، اکثریت سهام لورئال را در اختیار دارند. این شرکت مالک برندهایی چون لنوین، لانکوم، گارنیه، میبلین، بادی شاپ و دیزل می‌باشد.

تبلیغات

شعار تبلیغاتی شرکت لورئال؛ «برای اینکه شما شایستگی آن را دارید» است. این شعار تابه‌حال در آگهی‌های تلویزیونی این شرکت از زبان بسیاری از اشخاص مشهور چون؛ بن افلک و جنیفر آنیستون شنیده شده‌است، که به خوبی هویت نام تجاری لورئال را آشکار می‌سازد. این شعار مثل خود شرکت، جهانی بودن را با ویژگی‌های شخصی می‌آمیزد. مخاطبان این شعار هم خریداران تک و هم بازارهای عمده هستند.

همچنین به‌تازگی، خط تولید؛ لورئال کودکان با شعار «برای اینکه ما نیز شایستگی آن را داریم» افتتاح شده‌است. لورئال در برابر این وسوسه که تمامی نام‌های تجاری خود را زیر پرچم لورئال به شکل یک مجموعه مشابه ارائه دهد، مقاومت کرده‌است و توانسته به هر کدام به‌طور جداگانه قدرت ببخشد. لورئال فقط به منظور ارائه نام‌های تجاری جدید آن‌ها را نمی‌سازد. بلکه با در نظر گرفتن بازار اختصاصی برای هر کدام، نام تجاری جدید ارائه داده یا روی آن‌ها بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کند.

تولید

لورئال هر ساله به‌طور متوسط بیش از ۳٫۰۰۰ فرمول شیمیایی جدید، در محصولاتش ارائه می‌دهد و در هر ثانیه ۸۵ محصول خود را به فروش می‌رساند. بیش از ۶۷ هزار نفر در سراسر جهان برای این شرکت کار می‌کنند و در سال مالی ۲۰۱۰ بالغ بر ۱۹٫۵ میلیارد یورو درآمد را برای شرکت به دست آورده‌اند. شرکت لورئال مالک ۴۲ کارخانه در کشورهای مختلف بوده که بیش از ۱۴٫۰۰۰ نفر در این کارخانه‌ها (بخش تولید) فعالیت می‌نمایند. شرکت لورئال به‌طور ثابت ۳٫۳٪ درصد از درآمد هر سال را به بخش تحقیق و توسعه خود اختصاص می‌دهد. هم‌اکنون شمار ۲٫۹۰۰ نفر در مراکز تحقیق و توسعه این شرکت اشتغال دارند.

محصولاتبا تمام شدن جنگ دوره‌ی جدیدی در دنیا آغاز شد. زنان سراسر دنیا وارد بازار کار شدند و به همین خاطر بیشتر به ظاهر خود اهمیت می‌دادند. آن‌ها به دنبال راهی برای پنهان کردن موهای خاکستری خود بودند تا بتوانند سن خود را کمتر نشان دهند. به همین دلیل رنگ موهای لورال با استقبال خوبی مواجه شدند و همین موضوع باعث شد تا رنگ موهای لورال به خارج از پاریس و کشورهایی مانند ایتالیا، انگلیستان، اتریش، هلند و حتی آمریکا نیز صادر شوند.

شرکت لورال فعالیت خودش را با تجارت رنگ مو آغاز کرد اما مدتی بعد کار خود را گسترش داد و تولید محصولات آرایشی دیگر را نیز شروع کرد و حتی در روسیه هم یک شعبه از شرکت خود را تأسیس کرد. موفقیت لورال در این صنعت باعث شد تا باور این شرکت به استفاده از تحقیقات و نوآوری در تولید محصولات جدید افزایش پیدا کند. آنها به نوآوری در این صنعت ادامه دادند و محصولی را به بازار ارائه کردند که سایه‌ی مختصری از رنگ طلایی روی موها ایجاد می‌کرد و باعث می‌شد که حتی موهای بلوند نیز ظاهر طبیعی‌تری داشته باشند.

اوژان شولر متوجه شد که تعداد زیادی از خانم‌هایی که دارای موی تیره هستند علاقه دارند تا موهای خود را بلوند کنند. این موضوع در فیلم‌های هالیوودی آن زمان نیز کاملا مشهود بود. بنابراین شولر دست به اختراع جدیدی زد و محصول او به انتخاب اول آرایشگران آن زمان تبدیل شد. این محصول به‌اندازه‌ای موفق بود که توانست تغییر جدیدی در مد آن دوران ایجاد کرده و موهای بلوند را تبدیل به پرطرفدارترین رنگ موی آن زمان کند.

شامپو

شرکت لورال در سال ۱۹۳۳دست به ابتکار بزرگی زد و اولین شامپوی بدون صابون (الکل چرب سولفاته شده) را تولید کرد. تفاوت این محصول با دیگر شامپوهای موجود در بازار این بود که موها را نرم‌تر می‌کرد. این شامپو دوپال (Dopal) نام گرفت و در بطری‌های ۱ لیتری برای مشتری‌ها عرضه شد. امروزه نیز این محصول با نام دوپ (Dop) در بازار فروخته می‌شود.

سال‌های بین ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۰ برای شرکت لورال بسیار مهم بودند زیرا شرکت توانست با سرمایه‌گذاری کردن در بخش تحقیقات محصولاتی را وارد بازار کند که نه تنها تاریخ‌ساز بودند بلکه توانستند کمک زیادی به رشد این برند داشته باشند.

محصولات حالت دهنده‌ی مو

دهه‌ی ۸۰ آغاز فصل جدیدی برای مدل‌های جدید مو بود و خیابان‌ها پر از مردمی بود که سعی داشتند با مدل موهای خود شخصیتشان را ابراز کنند. در همین سال‌ها بود که شرکت لورال خط تولیدی کاملی از محصولات حالت‌دهنده‌ی مو مانند ژل و اسپری را وارد بازار کرد. این محصولات به مردم اجازه می‌دادند که بتوانند موهای خود را به هر شکلی که دوست دارند مدل بدهند و استایل شخصی خودشان را بسازند. به عبارتی می‌توان گفت مردم با استفاده از این محصولات به آرایشگر شخصی خودشان تبدیل شده بودند. موفقیت این محصولات به اندازه‌ای زیاد بود که بعد از گذشت این همه سال هنوز هم این محصولات تولید شده و طرفداران زیادی دارند.

لوازم آرایشی

عطر

شرکت لورال مجوز برند رالف لورن (Ralph Lauren) را خریداری کرد و به تولید عطرهای مردانه‌ی پولو (Polo) ادامه داد. خریدن برندهای دیگر به لورال اجازه داد تا جایگاه خودش را در میان برندهای لوکس آمریکا حفظ کند.

لورال برای گسترش فعالیت‌های خودش در صنعت عطر همکاری خود را با طراحان معروف ادامه داد. این شرکت در دهه‌ی ۸۰  با جوان‌ترین دختر نقاش معروف پابلو پیکاسو (Pablo Picasso) یعنی پالوما پیکاسو (Paloma Picasso) برای طراحی عطر همکاری کرد. این طراح جواهرات نام خودش را روی عطرهایش گذاشت و ترکیب‌بندی مواد اولیه و طراحی ظرف عطر را خودش انجام داد. این عطر در کل دنیا با استقبال خوبی از طرف مردم روبه‌رو شد.

در سال ۱۹۸۷ و همزمان با رشد سفارش محصولات از طریق پست، لورال با همکاری یک شرکت پستی فرانسوی یک باشگاه زیبایی برای فروش پستی محصولات آرایشی خودش و چند برند دیگر بنیان‌گذاری کردند. لورال در سال ۲۰۰۸ سهم شرکت پستی را خرید تا بتواند خودش کنترل امور را به دست بگیرد و در سال ۲۰۱۴ فعالیت این باشگاه را متوقف کرد. فروش محصولات لورال در سال ۲۰۱۰ با رشد زیادی در اندونزی همراه بود. گزارش‌ها حاکی از این بود که فروش واحد به اندازه‌ی ۶۱ درصد و فروش خالص به اندازه‌ی ۲۸ درصد در این کشور رشد داشته‌اند. بنابراین در نوامبر سال ۲۰۱۲ بزرگ‌ترین کارخانه‌ی این برند با سرمایه‌ی ۱۰۰ میلیون دلار در کشور اندونزی ساخته شد. ۲۵ درصد محصولات این کارخانه جذب بازار داخلی این کشور شده و مابقی آن‌ها صادر می‌شوند.

نقشه بازارهای جهانی لورئال

در زیر فهرستی از سخنگویان شرکت لورئال قرار دارد، که به دو بخش سخنگویان زن و مرد، تفکیک شده‌اند. این افراد اغلب از میان بازیگران سینما، خواننده‌ها، مدل‌ها و افراد مشهور انتخاب می‌شوند.

سخنگویان زن

  •  لتیسیا کاستا
  •  شریل کول
  •  جین فوندا
  •  میلا یوویچ
  •  دایان کیتن
  •  بیانسه
  •  داوتسن کروس
  •  دیانه کروگر
  •  گونگ لی
  •  اوانجلین لیلی
  •  اوا لونگوریا
  •  جنیفر لوپز
  •  اندی مک‌داول
  •  فریدا پینتو
  •  آیشواریا رای
  •  گوئن استفانی
  •  ریچل وایس
  •  میشل یئو
  •  لی میشل
  •  خیمنا ناوارته
  •  هانده ارچل

سخنگویان مرد

  •  جرارد باتلر
  •  پاتریک دمپسی
  •  هیو لوری

سهام‌داران

بخشی از سهام شرکت لورئال در بازار بورس یورونکست و درصدی از سهام نیز در بورس فرانکفورت عرضه شده‌است. در حدود ۳۰٪ درصد از سهام این شرکت در اختیار شرکت سوئیسی؛ نستله و ۳۱٪ درصد از سهام لورئال نیز متعلق به فرانسوا بتانکور می‌یر؛ (دختر لیلیان بتنکور) نوه بنیانگذار شرکت لورئال قرار دارد. همچنین ۰٫۷٪ از سهام این شرکت نیز در اختیار تعدادی از کارکنان لورئال است.

چالش‌ها

شرکت لورال در سال ۱۹۹۳ با شکایت جمعی از هواداران حیوانات مبنی بر آزمایش شدن محصولات این شرکت روی حیوانات روبه‌رو شد. این شرکت به امتحان کردن محصولات جدید روی حیوانات متهم شد. اما نهایتا ثابت کرد که از سال ۱۹۸۹ به بعد هیچ مواد اولیه و محصول نهایی را روی حیوانات آزمایش نکرده است. این شرکت اعلام کرد که برای آزمایش کردن مواد شیمیایی خود روی روش‌های دیگری سرمایه‌گذاری کرده است.

مدیریت

پس از درگذشت اوژن شولر در سال ۱۹۵۷ دختر او؛ «لیلیان بتنکور» مدیریت شرکت را برعهده گرفت. پس از درگذشت لیلیان در سپتامبر ۲۰۱۷ این وظیفه به یکی از نوه‌های او بنام فرانسوا بتانکور می‌یر واگذار گردید.

وضعیت کنونی برند لورال

این شرکت در حال حاضر مالک ۳۶ شرکت‌ بزرگ مانند لنوین، جورجیو آرمانی، لانکوم، دیزل و … است. لورال از همان ابتدا کار خود را با تحقیق و نوآوری آغاز کرد و در حال حاضر ۶ مرکز تحقیق و توسعه در فرانسه، آمریکا، ژاپن، چین و هند دارد. این برند در حال حاضر محصولات خود را در ۵ قاره‌ی جهان و ۱۳۰ کشور به فروش می‌رساند و ۸۹ هزار کارمند در سراسر دنیا برای این برند کار می‌کنند. این شرکت همواره به دنبال این است که از تکنولوژی‌های جدید در تولید محصولات خود استفاده کند. هر ۲ برند L’Oréal Paris و L’Core Paris برندهای لوازم آرایشی هستند که از نانوتکنولوژی در محصولات خود استفاده می‌کنند. فناوری نانو و نانو مواد در محصولاتی مانند مرطوب کننده‌ها، محصولات مراقبت از پوست و ضد آفتاب‌ها استفاده می‌شود. این دو برند به‌عنوان ششمین مخترعین استفاده از نانوتکنولوژی در آمریکا شناخته می‌شوند. آن‌ها از نانوکپسول برای رساندن مواد تشکیل دهنده‌ی فعال مانند ویتامین A و رتینول به لایه‌های عمیق‌تر پوست استفاده می‌کنند. لورال ۴۳۷ اختراع ثبت شده در زمینه‌ی تولید محصولات آرایشی دارد و هدفش این است که باز هم بتواند عنوان یک میلیارد مصرف‌کننده در سراسر جهان را از آن خود کند.  

 مدل درامدی

ورئال هر ساله به‌طور متوسط بیش از ۳٫۰۰۰ فرمول شیمیایی جدید، در محصولاتش ارائه می‌دهد و در هر ثانیه ۸۵ محصول خود را به فروش می‌رساند. بیش از ۶۷ هزار نفر در سراسر جهان برای این شرکت کار می‌کنند و در سال مالی ۲۰۱۰ بالغ بر ۱۹٫۵ میلیارد یورو درآمد را برای شرکت به دست آورده‌اند. شرکت لورئال مالک ۴۲ کارخانه در کشورهای مختلف بوده که بیش از ۱۴٫۰۰۰ نفر در این کارخانه‌ها (بخش تولید) فعالیت می‌نمایند. شرکت لورئال به‌طور ثابت ۳٫۳٪ درصد از درآمد هر سال را به بخش تحقیق و توسعه خود اختصاص می‌دهد. هم‌اکنون شمار ۲٫۹۰۰ نفر در مراکز تحقیق و توسعه این شرکت اشتغال دارند.

در سال ۱۹۳۴ لورئال آنقدر بزرگ شده بود که توانست شرکت فرانسوی مونسارون را بخرد. در دهه ۱۹۶۰ میلادی شرکت‌های لانکوم و گارنیه را خرید و شرکت برند عطر «گای لاروش» را به وجود آورد. در سال ۱۹۹۶ شرکت میبلین را به مبلغ ۷۵۸ میلیون دلار خرید. در سال ۲۰۰۶ لورئال شرکت آرایشی بادی شاپ را به مبلغ ۶۵۲ میلیون پوند خریداری کرد. بادی شاپ در حال حاضر بزرگترین شرکت تابعه لورئال محسوب می‌شود.

اطلاعات مالی

اطلاعات مالی بر پایه میلیون یورو
سال مالی۲۰۰۱۲۰۰۲۲۰۰۳۲۰۰۴۲۰۰۵۲۰۰۶۲۰۰۷۲۰۰۸۲۰۰۹۲۰۱۰۲۰۱۱۲۰۱۲
فروش۱۳۷۴۰۱۴۲۸۸۱۴۰۲۹۱۴۵۳۴۱۴۵۳۳۱۵۷۹۰۱۷۰۶۳۱۷۵۴۲۱۷۴۷۳۱۹۴۹۶۲۰۳۴۳۲۲۴۶۳
درآمد۱۲۲۹۱۴۵۶۱۶۵۳۱۶۵۶۱۹۷۲۲۰۶۱۲۶۵۶۱۹۴۸۱۷۹۲۲۲۴۰۲۴۳۸۲۸۶۸
سود خالص۳۶۰-۴۰۰۱۴۷۲۲۱۷۳۳۲۹۲۳۷۳۳۷۰۰۱۹۵۸۴۱-۵۰۴-۱۵۷۵
کارکنان۴۹۱۵۰۵۰۴۹۱۵۰۵۰۰۵۲۰۸۱۵۳۴۰۳۶۰۸۵۱۶۳۳۵۸۶۷۶۶۲۶۴۶۴۳۶۶۶۱۹۶۸۸۸۶۷۲۶۳۷