بوم کسب و کار لوازم آرایشی mac

mac

تاریخچه برند آرایشی مک

برند مک، با نام M·A·C، یک تولید کننده لوازم آرایشی آمریکایی است که در سال 1984 توسط فرانک توسکان و فرانک آنجلو در تورنتو تأسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت پس از تبدیل شدن به یکی از زیرمجموعه های شرکت های استی لادر در سال 1996 در شهر نیویورک واقع شده است. مک مخفف Make-Up Art Cosmetics است.

یک فروشگاه لوازم آرایشی مک در مرکز خرید sm aura premier در شهر جهانی بونیفاسیو، مترو مانیل، فیلیپین بود.

محصولات مک در ابتدا برای متخصصان آرایش در نظر گرفته شده بود، اما به طور مستقیم به مصرف کنندگان در سراسر جهان فروخته می شود. فرانک توسکان اظهار داشت که اولین بار برای مدل ها آرایش می کرد، اما سپس مدل ها لوازم آرایش مک را برای خواهران، دوستان خود و… می خواستند.

در دهه 1990، این مک بیش از صد فروشگاه در سراسر جهان داشت که 200 میلیون فرانک درآمد داشت. توسعه برند مک در سطح بین‌المللی، افتتاح نقاط فروش جدید، و انطباق خطوط تولید متناسب با هر قاره، زمان کمی را برای بنیان‌گذاران برای ایجاد محصولات مک جدید باقی گذاشت.

در سال 1994، شرکت های Estée Lauder کنترل 51٪ از سهام مک را به دست گرفتند و شروع به مدیریت پایان کسب و کار کردند. در حالی که دو بنیانگذار کنترل خلاقانه را حفظ کردند.

در سال 1997، فرانک آنجلو، یکی از بنیانگذاران، بر اثر ایست قلبی در حین عمل جراحی در سن 49 سالگی درگذشت. Estée Lauder Inc تملک را در سال 1998 تکمیل کرد، و فرانک توسکان تصمیم گرفت سهام باقی مانده خود را اندکی پس از آن قبل از ترک شرکت در پایان همان سال بفروشد.

مک با گردش مالی سالانه بیش از 1 میلیارد دلار و 500 فروشگاه مستقل، با بیش از 30 فروشگاه در فرانسه، یکی از سه برند برتر جهانی آرایش است. همه فروشگاه ها توسط هنرمندان حرفه ای آرایش اداره می شود. مک یک برند آرایشی رسمی است که برای ایجاد گریم برای بازیگران سینما استفاده می شود. محبوب ترین محصولات این برند عبارتند از کرم پودر Studio Fix Fluid و رژلب های فول سایز و مینی سایز مک 

یکی از ویژگی های محصولات برند مک از همان ابتدا ظاهر شیک آن بود که در بسته بندی و ظروف مشکی ارائه میشد و در زمانی که همه شرکت های آرایشی بزرگ رویکردی در جهت مراقبت از پوست داشتند، مک تمرکز خود را روی رنگ ها گذاشت. یکی از معروف ترین محصولات مک، رژ لب قرمز مات بود که در آن زمان توسط مدونا معرفی شد.

در سپتامبر 2012، مک ابتدا مجموعه “MAC Selena” را با همکاری املاک Selena Quintanilla Perez در هند راه اندازی کرد. خواهر سلنا، سوزت کوینتانیلا، با مک کار کرد تا مجموعه کاملی را ایجاد کند که واقعاً نماینده سلنا باشد. این مجموعه در عرض چند ساعت نه تنها در فروشگاه های مک بلکه در سایر خرده فروشانی که مجموعه را حمل می کردند مانند Nordstrom، Bloomingdales و Macy’s فروخت.

 طرفداران ساعت ها در صف ایستادند تا مجموعه را به دست بگیرند، اما برخی با دست خالی از آنجا رفتند. با توجه به تقاضای زیاد برای این مجموعه، برند مک در دسامبر 2016 مجموعه را مجدداً ذخیره کرد. همکاری پس از مرگ او با مک به پرفروش ترین مجموعه افراد مشهور در تاریخ لوازم آرایش تبدیل شد.

در می 2017، مک برای خرید آنلاین در Ulta Beauty در دسترس قرار گرفت. محصولات مک در ژوئن 2017 در فروشگاه ها در دسترس قرار گرفتند.

در 24 آگوست 2017، مک اعلام کرد که مجموعه ای مرتبط با املاک خواننده فقید عالیه در تابستان 2018 در دسترس خواهد بود. تاریخ انتشار رسمی مجموعه “MAC Aaliyah” در تاریخ 20 ژوئن به صورت آنلاین و 21 ژوئن در فروشگاه ها در دسترس خواهد بود. همراه با مجموعه مک، مجله مک و i-D برای انتشار یک فیلم کوتاه با عنوان “A-Z of Aaliyah” که همزمان با عرضه خواهد بود، همکاری کرده است.

در ماه مه 2018، سفورا کانادا اعلام کرد که محصولات مک را به صورت آنلاین و در فروشگاه های خود به فروش میرساند.

در مارس 2022، مک مجموعه جدید بهاره گیلاس وحشی خود را منتشر کرد و آن را برای مصرف کنندگان ژاپنی عرضه کرد.

مشخصات کلی :

سایت اصلی برند: www.maccosmetics.com

نام فارسی: مک

نام انگلیسی: Makeup Art Cosmetics

مخفف برند: MAC

کشور سازنده: آمریکا

سال تاسیس: 1984

تاسیس کنندگان: Frank Toskan | Frank Angelo

برند مادر: استی لادر

برندهای زیر مجموعه: ندارد

نمایندگی رسمی در ایران: ندارد – “گروه بازرگانی سام تنها واردکننده محصولات مک از نماینده رسمی مک ترکیه است”

صندوق ایدز مک:

صندوق ایدز مک در سال 1994 برای حمایت از مردان، زنان و کودکان مبتلا به HIV/AIDS در سطح جهان تأسیس شد. با توجه به مک، این صندوق بیش از 400 میلیون دلار از طریق فروش رژ لب‌ها و رژ لب‌های Viva Glam شرکت مک جمع‌آوری کرده است و 100 درصد از قیمت فروش را برای مبارزه با HIV/AIDS اهدا کرده است.

خط تولید Viva Glam یکی از پرفروش‌ترین لوازم آرایش مک بوده است. مک با بسیاری از افراد مشهور برای خط Viva Glam خود، در نسخه محدود براق کننده لب و رژ لب برای حمایت از صندوق ایدز مک همکاری کرده است. برند مک هر سال یک سخنگوی جدید برای Viva Glam انتخاب می کند. اولین درگ کوئین روپاول در سال 1994 بود.

رژ لب Viva Glam RuPaul اولین محصولات مک بودند که مک تبلیغ کرد.

جدال برند مک:

در سپتامبر 2010 بر سر انتشار پیش بینی شده مجموعه MAC Rodarte، یک تلاش مشترک با برچسب مد zara Rodarte، بر اساس شهر مرزی Ciudad Juárez، بحث و جدل به وجود آمد. شهر با خشونت علیه زنان از جمله صدها قتل زن مواجه شده بود. مک ابتدا نام محصولات مرتبط با Juarez را تغییر داد و در نهایت خط را قبل از توزیع حذف کرد، و در عوض یک موسسه خیریه راه اندازی کرد که بیش از 3 میلیون دلار در 2 سال جمع آوری کرد.

برخی از محصولات برند مک Mac 

• رژ لب
• کرم پودر
• مداد لب
• کرم چشم
• رژ گونه مک ، ریمل
• ریمل ابرو مک، سایه چشم
• کانسیلر مک ، حالت دهنده ابرو
• خط چشم مایع مک، مداد ابرو
• پنکیک مک، اسپری آب
• روغن پاک کننده آرایش
• براق کننده لب
• پاک کننده آرایش چشم
• مرطوب کننده
• لوسیون
• لاک ناخن

مسئولیت های اجتماعی برند مک

هر برند بزرگی را که بشناسید قطعاً بخشی از درآمد های اش را نسبت به موضوع مسئولیت اجتماعی اختصاص می دهد. برند ها با این کار سعی دارند تا به نوعی به محبوبیت بیشتری در نزد مردم برسند.
مارک مک در طول سال های فعالیت اش موارد زیادی را در حوزه مسئولیت اجتماعی اش انجام داده است. اما تأثیر گذارترین اش بر می گردد به سال ۱۹۹۴، و این همان سالی بود که دنیا برای اولین بار با ویروسی به نام ایدز آشنا شد. با شیوع بیماری HIV ، مک فعالیت خود را در زمینه مبارزه با این بیماری با راه اندازی خط تولید Viva Glam شروع کرد. این کمپین توانست با کمک افراد معروفی مثل لیدی گاگا، پاملا اندرسون و نیکی میناژ بیش از 380 میلیون دلار برای مبارزه و پیشگیری HIV جمع کند. این خود دلیل دیگری برای محبوبیت این کمپانی شده است.

مدل درامدی

در دهه 1990، این مک بیش از صد فروشگاه در سراسر جهان داشت که 200 میلیون فرانک درآمد داشت.

صندوق ایدز مک در سال 1994 برای حمایت از مردان، زنان و کودکان مبتلا به HIV/AIDS در سطح جهان تأسیس شد. با توجه به مک، این صندوق بیش از 400 میلیون دلار از طریق فروش رژ لب‌ها و رژ لب‌های Viva Glam شرکت مک جمع‌آوری کرده است و 100 درصد از قیمت فروش را برای مبارزه با HIV/AIDS اهدا کرده است.

خط تولید Viva Glam یکی از پرفروش‌ترین لوازم آرایش مک بوده است.

مک ابتدا نام محصولات مرتبط با Juarez را تغییر داد و در نهایت خط را قبل از توزیع حذف کرد، و در عوض یک موسسه خیریه راه اندازی کرد که بیش از 3 میلیون دلار در 2 سال جمع آوری کرد.

مک با گردش مالی سالانه بیش از 1 میلیارد دلار و 500 فروشگاه مستقل، با بیش از 30 فروشگاه در فرانسه، یکی از سه برند برتر جهانی آرایش است.