بوم کسب و کار Jollibee

بوم کسب و کار jollibee

با توجه به مطالب درج شده در ویکی پدیا، Jollibee یک رستوران زنجیره ای فیلیپینی است که در حوزه فست فود فعالیت می کند.

این رشته رستوران در مالکیت شرکت Jollibee Foods Corporation (JFC) قرار دارد. در دسامبر 2021، JFC حدود 1500 شعبه Jollibee  در سراسر جهان داشت، با رستوران‌هایی در جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، شرق آسیا (هنگ کنگ، ماکائو)، امریکای شمالی و اروپا (اسپانیا، ایتالیا، بریتانیا).

شعار اصلی این برند Langhap Sarap است که به معنای “عطر و طعم” است.

جالیبی یک رستوران فست فود با محصولاتی با تاثیر آمریکایی و غذاهای فیلیپینی است. محصولات این رستوران شامل غذاهای فیلیپینی و غذاهای سریع السیر همچون کباب، برگر، ناگت، ساندویچ، کنجدی، پاستا و بسیاری دیگر هستند. برای دیدن منوی کامل این رستوران، می‌توانید به وب‌سایت رسمی آن به آدس https://www.jollibee.com.ph/menu مراجعه کنید.

رقبای این شرکت

بیشترشعبه های این  رستوران در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی قرار دارند. رقبای این شرکت عبارتند از: McDonald’s، KFC، Subway و Burger King.

همانطور که می دانید در بین رقبای بالا مک دونالد از همه قویتر است. مک دونالد در سال بیش از یک میلیارد دلار صرف تبلیغات می کند. اما با وجود اینکه مک دونالد در فیلیپین هم شعبه بسیار دارد، ولی نتوانسته که بازار را در دست بگیرد.

بازار اصلی در فیلیپین در دست Jollibee است.

مقایسه جالیبی و مک دونالد

شرکت Jollibee و McDonald’s هر دو در حوزه رستوران‌های زنجیره ای فست فود فعالیت می‌کنند، اما Jollibee یک شرکت فیلیپینی است و بیشتر شعبه های آن در آسیا قرار دارند. همچنین، به نظر می‌رسد که Jollibee در بسیاری از مناطق جهان، از جمله فیلیپین، بسیار محبوب است. در مقابل، McDonald’s یک شرکت آمریکایی است و بیشتر رستوران‌های آن در آمریکای شمالی قرار دارند.

غذاهای جالیبی و مک دونالد

به نظر می رسد که غذا‌های Jollibee با غذا‌های McDonald’s تفاوت دارند. برای مثال، Jollibee دارای Jolly Hotdog است که McDonald’s ندارد. غذا‌های دیگر شامل Lumpiang Shanghai، Beef Tapa، Palabok و Arroz Caldo می‌شوند. از سوی دیگر، McDonald’s هم چیزی دارد که Jollibee ندارد.

مقایسه قیمت

قیمت محصولات Jollibee و McDonald’s در هر کشور متفاوت است. در برخی کشورها، محصولات Jollibee گرونتر از محصولات McDonald’s هستند، در حالی که در برخی دیگر، قیمت آنها تقریباً یکسان است. به عنوان مثال، قیمت پایه برای یک برگر در Jollibee در فیلیپین حدود ۱٫۵ دلار است، در حالی که قیمت پایه برای یک برگر در McDonald’s حدود ۲٫۵ دلار است.

حرف آخر

کارکرد جالیبی و استراتژی آن نشان می دهد که اگر بازار محلی را درست درک کرده و مطابق با سلیقه آن عمل کنیم، به موفقیت دست پیدا خواهیم کرد.

عملکرد بر اساس ذائقه مردم فیلیپین و همسایگان آن بازار را در دستان Jollibee قرار داده است.