جایگزین های فرصت های مطالعاتی اعضای هیئت علمی چیست؟

فرصت

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کار های نوین جوانان وندا:

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم به اعتراضات اعضای هیئت علمی در خصوص آیین‌نامه فرصت مطالعاتی در جامعه و صنعت استادان پاسخ داد.

آیین‌نامه فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی در راستای برقراری ارتباط بین دانشگاه و جامعه از سوی وزارت علوم در سال ۱۳۹۷ ابلاغ شد. بر اساس این آیین‌نامه، عضو هیئت علمی در مدت فرصت مطالعاتی موظف است در واحد عملیاتی دولتی یا غیردولتی شامل بخش‌های صنعتی، اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی، خدماتی و کشاورزی یا مراکز پژوهشی مرتبط با صنایع  حضور داشته باشد.

هرچند ایجاد ارتباط موثر بین دانشگاه و صنعت ضروری است؛ اما به نظر می‌رسد تحقق این ارتباط با ابلاغ آیین‌نامه و به شیوه دستوری با مشکلاتی مواجه است. برای مثال برخی از اعضای هئیت علمی با انتقاد از تدوین آیین‌نامه‌ای یکسان برای همه رشته‌های دانشگاهی، گلایه کردند که رشته‌های علوم انسانی ماهیتی متفاوت از سایر رشته‌ها مانند فنی و مهندسی دارند و به همین دلیل، اجرای این آیین‌‎نامه عملی نیست.

وندا این گلایه اعضای هئیت علمی را با محمدسعید سیف مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم مطرح کرد.

سیف، سازمان‌های غیرصنعتی مانند استانداری، شهرداری، ادارات محیط زیست یا میراث فرهنگی را محیط مناسبی برای گذراندن فرصت مطالعاتی استادان علوم انسانی دانست و تاکید کرد: استادان برخی از رشته‌های بنیادین مانند فلسفه هم می‌توانند فرصت مطالعاتی خود را در مراکز نظریه‌پردازی بگذرانند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم در پاسخ به این اعتراض، از روش‌های جایگزین برای فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی خبر داد؛ اگر استادی نتواند مرکزی را برای گذراندن دوره فرصت مطالعاتی پیدا کند، آیین‌نامه جایگزینی برای این مورد ارائه کرده است که بر اساس آن دانشگاه می‌تواند طرحی را تعریف کند و فرصتی مطالعاتی برای عضو هیئت علمی در راستای حل یک معضل فرهنگی و اجتماعی فراهم آورد. این طرح‌ها، نه تنها به دانشگاه کمک می‌کنند، بلکه فرصتی برای شناخت محیط اطراف و مسائل کشور در حوزه تخصصی استادان ایجاد می‌کند.

جایگزین‌ دیگر فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی این است که  دانشگاه برای این مدت ۳ تا ۶ ماه می‌تواند عضو هیئت علمی را مامور کند تا با وزارتخانه‌ها نشست برگزار کرده، تفاهم‌نامه منعقد کند یا رویدادهایی را برگزار کند. مواردی از این دست می‌تواند جایگزین فرصت مطالعاتی شود.

یکی دیگر از گلایه‌های اعضای هیئت علمی این بود که در دوره فرصت مطالعاتی حقوق اعضای هیئت علمی از سوی دانشگاه پرداخت می‌شود، در حالی که پرداخت حق‌الزحمه استادان در دوره فرصت‌ مطالعاتی دانشگاه‌های معتبر جهان، از سوی صنعت پرداخت می‌شود و تداوم پرداخت حقوق اعضای هیئت علمی از سوی وزارت علوم، اتلاف بیت‌المال است.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم و در پاسخ به این اعتراض تاکید کرد: ورود استادان به شرکت‌های خصوصی در حالی که حقوق استاد از سوی وزارتخانه پرداخت می‌شود، نوعی سرمایه‌گذاری وزارت علوم است. وزارتخانه سالها دلار پرداخت می‌کرد که اعضای هیئت علمی به بورسیه‌های خارج از کشور بروند؛ اما بر اساس آیین‌نامه استادان در شرکت‌های داخلی مشغول به کار می‌شوند.

به نظر می‌رسد با وجود انتقاداتی که از سوی استادان به آیین‌نامه فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی وارد می‌شود؛ اما این آیین‌نامه از زمان ابلاغ در سال ۹۷ تاکنون سبب رشد چشمگیر فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی در کشور شده است. نمودار زیر نشان‌دهنده این مدعا است؛ 

جایگزین‌های فرصت‌ مطالعاتی اعضای هیئت علمی چیست؟

همانطور که در نمودار دیده می‌شود از سال ۹۲ تا ۹۶، تعداد فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی رشد چندانی نداشتند؛ اما پس از ابلاغ آیین‌نامه در سال ۹۷ شاهد رشد چند برابر این تعداد بوده‌ایم.

با توجه به این که سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری شد، ضرورت پرداختن به ارتباط موثر بین دانشگاه و صنعت برای تحقق این شعار دوچندان شد. چرا که رشد تولید و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، نیازمند همکاری مستمر و قوی صنعت و دانشگاه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *