جزئیات تسهیلات اعطایی شتابدهنده‌های دانش‌بنیان به نوپاها

وام

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

مدیر توسعه اکوسیستم نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی، شتابدهنده‌های دانش‌بنیان را یکی از ارکان توسعه اکوسیستم فناوری کشور دانست که تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه سرمایه بذری، ۳ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه رهن و ۳ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه در گردش به شرکت‌های استارت‌آپی اعطا می‌کنند.

به نقل از ایسنا، «مصطفی بغدادی» روز دوشنبه در افتتاحیه چهل و دومین رویداد دوشنبه‌های استارت‌آپی و پانزدهمین رویداد پیوند در حوزه کشاورزی هوشمند که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با اشاره به جایگاه قانونی آن، تاسیس این صندوق را بر اساس قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، دانست و افزود: تجاری‌سازی نوآوری و اختراعات و کاربردی‌سازی دانش فنی ایجاد شد.

وی سرمایه اولیه این صندوق را ۳ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و ادامه داد: ماموریت این صندوق تامین مالی اکوسیستم فناوری و نوآوری است و بر این اساس این صندوق باید نهادی باشد که به تجاری‌سازی ایده‌های فناورانه و اختراعات منجر شود و در این راستا اساسنامه صندوق در سال ۹۷ تصویب شد و پس از آن این نهاد مالی سکان هدایت این حوزه را در دست گرفت.

بغدادی، مخاطبان اصلی این صندوق را شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و یادآور شد: ۷۰ نوع سرویس خدماتی صندوق نوآوری و شکوفایی در ۴ دسته برای این نوع شرکت‌ها است، ولی بخش بزرگی از زیست بوم فناوری کشور، کسب‌وکارهای نوپا هستند که از آنها با عنوان شرکت‌های استارت‌آپی و فناور یاد می‌شود که قابلیت دانش‌بنیانی را حائز نشده‌اند.

وی اضافه کرد: ولی ما به واسطه ماموریت‌هایی که در حوزه حمایت از کل اکوسیستم نوآوری کشور داریم، بر خود فرض داشتیم که در کنار تقویت این اکوسیستم، به تقویت بازیگران مالی این حوزه اهتمام ورزیم تا بتوانیم حتی به شرکت‌های نوپا خدمات حمایتی ارائه دهیم.

مدیر توسعه اکوسیستم نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به نحوه مداخلات این صندوق در زیست‌بوم استارت‌آپی کشور، خاطر نشان کرد: مداخلات ما به گونه‌ای بوده است که باعث حفظ تعادل بازار، عدم تداخل ژن دولتی در نهاد بازیگران زیست بوم نوآوری، جلوگیری از بزرگ و بزرگتر شدن دولت، تقویت بخش خصوصی و در نهایت فراهم‌سازی منابع مالی زیست بوم استارت آپی شود.

توسعه شتابندهنده‌های دانش‌بنیان 

وی شتابدهنده‌های دانش‌بنیان را یکی از این مهره‌های اکوسیستم فناوری کشور توصیف کرد و گفت: این شتابدهنده‌ها می‌توانند تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه سرمایه بذری اعطا کنند. اعطای ۳ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه رهن و ۳ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه در گردش از دیگر تسهیلات اعطایی این شتابدهنده‌ها به استارت‌آپ‌ها است‌

به گفته وی اعطای  ۶۰۰ میلیون تومان حمایت بلاعوض توانمندسازی از دیگر تسهیلاتی است که شتابدهنده‌ها به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناوری محور می‌توانند اعطا کنند.

بغدادی با ییان اینکه شتابدهنده‌ها می‌توانند از طریق “هم‌سرمایه‌گذاری، شریک طرح‌های فناورانه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان شوند، اظهار کرد: تاکنون ۲۷ شتابدهنده حمایت شده از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی به میزان ۹۱ میلیارد تومان از ۹۳ طرح فناورانه حمایت کرده‌اند.

توسعه صندوق‌های پژوهش و فناوری 

بغدادی با اشاره به ماموریت‌های صندوق‌های پژوهش و فناوری به عنوان یکی دیگر از ارکان تامین مالی فناوران،  گفت: تاکنون ۲۸صندوق به میزان ۹۰۵ میلیارد تومان از استارت‌آپ‌ها حمایت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: تاکنون ۶۰ صندوق پژوهش و فناوری راه‌اندازی شده که در همه استان‌های کشور مستقر شده‌اند، ضمن آنکه صندوق‌های تخصصی در حوزه‌هایی چون نانو، بیو و کشاورزی نیز ایجاد شده است.

وی یادآور شد: این صندوق‌ها نسبت یک به ۴ در تامین مالی طرح‌ها مشارکت دارند.

صندوق‌های بورسی جسورانه

مدیر توسعه اکوسیستم نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه همچنین صندوق‌های جسورانه بورسی از دیگر مهره‌های تامین مالی شرکت‌های استارت‌آپی هستند، گفت: تاکنون ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به واسطه صندوق‌های جسورانه بورسی از شرکت‌های استارت‌آپی حمایت شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۹ صندوق جسورانه بورسی مشغول به فعالیت هستند. 

جذب سرمایه ۵۵ میلیارد تومانی در رویدادهای استارت‌آپی

بغدادی با اشاره به رویدادهای «دوشنبه‌های استارت‌آپی» و «پیوند» برگزار شده در صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: طی این چند سال اخیر ۴۱ رویداد دوشنبه استارت‌آپی و ۱۴ رویداد پیوند برگزار شده که ۵۰۰ استارت‌آپ و ۲۲۰ سرمایه‌گذار و شتابدهنده در این رویدادها شرکت کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۵۵ میلیارد تومان از طریق این رویدادها توسط استارت‌آپ‌ها جذب شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *