درباره ارائه ۲ رویکرد برای افزایش اشتغال‌پذیری دانشجویان

ترویج کارافرینی

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در مورد طرح این مؤسسه، با بیان این‌که در این طرح دو رویکرد در مورد شیوه‌های افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در آموزش عالی استخراج شد، گفت: یکی از این راهکارها توجه به سوابق کارآفرینانه اعضای هیئت‌علمی در جذب و ارتقاء است؛ اینکه استادی را جذب کنیم که سابقه کارآفرینی، کار سازمانی و شرکتی داشته باشد.

به نقل از ایسنا، دکتر احمد سعیدی، با اشاره به آمار دانشجویان و اعضای هیئت علمی گفت: در حال حاضر بیش از سه میلیون نفر، دانشجو و ۸۰ هزار ۹۲۲ عضو هیئت علمی در ایران داریم.

مدیرگروه پژوهش‌های آماری، فناوری اطلاعات و رصد اشتغال مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی به رصد اشتغال دانش‌آموختگان که یکی از وظایف مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی است، اشاره کرد و گفت: گزارش رصد اشتغال دانش‌آموختگان سال ۹۵-۹۶، آخرین آمار ما در این مؤسسه بوده و آمار سال ۹۶-۹۷ آخرین رصد ما است که انجام شده و منتظر چاپ است.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در حاشیه بیست‌وسومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار در مورد رصد اشتغال دانش‌آموختگان سال تحصیلی ۹۶-۹۷ به ایسنا گفت: اشتغال دانش‌آموختگان نسبت به سال ۹۵-۹۶ تا حدود ۵ درصد، افزایش داشته و توزیع آن‌ها در گروه‌های آموزشی، متفاوت است.

وی خاطر نشان کرد: نرخ اشتغالی که مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی اعلام می‌کند، با نرخ اشتغال مرکز آمار کاملاً متفاوت است. مرکز آمار با انجام سرشماری، نرخ اشتغال را اعلام می‌کند، ولی ما تمام دانش‌آموختگان یک سال تحصیلی خاص را اعلام می‌کنیم.

مدیر گروه پژوهش‌های آماری، فناوری اطلاعات و رصد اشتغال مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در مورد موضوع گزارشات ادواری جهاد تبیین که در این مؤسسه در حال انجام است، گفت: ما در این گزارشات پیشرفت‌های کشور درحوزه نظام آموزش عالی را استخراج می‌کنیم.

وی در مورد روند پیشرفت کشور به نسبت قبل از انقلاب در حوزه آموزش عالی، گفت: در طی ۵۰ سال اخیر (یعنی یک دهه قبل از انقلاب و چهار دهه بعد از انقلاب) از سال ۱۳۵۰ تا ۱۴۰۰، جمعیت دانشجویی ما ۵۰ برابر شده و آمار زنان هیئت‌علمی ما در ۵۰ سال اخیر، ۳۰ برابر شده است.

سعیدی در مورد اشتغال زنان دانش‌آموخته، گفت: ۳۹ درصد از زنان دانش‌آموخته سال ۱۳۹۵-۱۳۹۶ و ۵۵ درصد مردان دانش‌آموخته این سال، شاغل هستند و به طور کل درصد اشتغال دانش‌آموختگان مرد نسبت به دانش آموختگان زن بالاتر است.

وی در مورد راهکارهایی برای کاهش فاصله اشتغال دانش‌آموختگان مرد و زن، گفت: ماموریت ما اعلام، جمع‌آوری و گزارش‌دهی این نتایج است. باید توجه داشت که در حوزه سیاست‌گذاری، مراکز مختلفی در حوزه اشتغال‌پذیری مؤثر هستند. یک بعد آن مربوط به آموزش عالی است و نهادهای دیگر مثل ساختار اقتصاد کشور نیز در این موضوع مؤثر است.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در مورد وظایف وزارت علوم در این حوزه، گفت: ما یک مجموعه تحت عنوان ارتباط با صنعت و مهارت‌افزایی دانشجویان، کارورزی‌ها و … داریم. گزارش واکاوی شیوه افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در آموزش عالی، یکی از گزارشاتی است که ما در این مؤسسه تهیه کردیم.

وی خاطر نشان کرد: در مورد ایجاد اشتغال، بخشی که به وزارت علوم مرتبط است، اشتغال‌پذیر کردن دانشجویان است. وزارت علوم، مسئول اشتغال نیست. آموزش عالی باید بتواند آموزش‌هایی را ارائه کند که اشتغال‌پذیری را بالا ببرد.

سعیدی در مورد اقداماتی که در وزارت علوم در مورد اشتغال‌پذیری در دست انجام است، گفت: افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در آموزش عالی، افزایش اثربخشی دوره‌های کارورزی، دوره‌های مراکز جوار صنعت و تعامل با سازمان فنی‌ و حرفه‌ای اقداماتی در راستای افزایش نرخ اشتغال از طریق اشتغال‌پذیری است.

وی تاکید کرد: ولی آیا در بستر اقتصاد و جامعه، ظرفیت‌های اشتغال برای دانش‌آموخته‌ای که آموزش عالی توانسته آن را توانمند کند و آن را در حد اشتغال‌پذیری رسانده است، وجود دارد یا خیر؛ به سایر زیر نظام‌ها مثل وزارت رفاه، وزارت اقتصاد، سایر سپهرهای بازار کار و … بر می‌گردد.

مدیرگروه پژوهش‌های آماری، فناوری اطلاعات و رصد اشتغال مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، خاطر نشان کرد: کارهای زیادی در راستای اشتغال‌پذیری دانشجویان در حال انجام است و ما به عنوان یک مرکز و اتاق فکر وزارت علوم، تحقیقاتی در این حوزه انجام دادیم.

وی در مورد طرح این مؤسسه در حوزه اشتغال‌پذیری دانشجویان، گفت: طرحی که انجام شده، تحت عنوان «واکاوی شیوه‌های افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در آموزش عالی» است و این‌که چگونه ما دوره‌ها یا توانمندی‌های مهارتی را در دانشجویان افزایش دهیم.

سعیدی با بیان این‌که در بررسی‌های این طرح دو رویکرد در این زمینه استخراج شد، گفت: رویکرد اول این است که رشته‌های مهارتی را افزایش دهیم و سهم دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای و علمی کاربردی و سایر زیرنظام‌های مهارتی را اضافه کنیم، بین‌رشته‌ای صحبت کنیم و رشته‌هایی که مرتبط به مهارت هستند را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: یک رویکرد دیگر این است که در درون برنامه درسی به صورت درون‌رشته‌ای از نظر محتواها، سرفصل‌ها، شیوه‌های تدریس و جذب هیئت‌علمی همه رشته‌هارا به سطحی برسانیم که بخش مهمی از محتواهای درسی و شیوه‌های تدریس آن مهارتی شود. یعنی برای رشته‌های ادبیات فارسی، فلسفه و مهندسی این‌کار انجام شود. همچنین در این مطالعه یک‌سری راهکارهای اجرایی برای وزارت علوم پیشنهاد دادیم.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در مورد این راهکارهای اجرایی، توضیح داد: برای مثال توجه به سوابق کارآفرینانه اعضای هیئت‌علمی در جذب و ارتقا، یکی از این راهکارها است و استادی را جذب کنیم که سابقه کارآفرینی، کار سازمانی و شرکتی داشته باشد. کسی که دکترای مهندسی آب دارد و قبل از آن شرکت در حوزه آب ثبت کرده و در این حوزه کار کرده را جذب کنیم. منطقاً دانشجویی که با این استاد کار کند، مهارت‌های بیشتری منطبق با نیاز بازار خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، بیست‌وسومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار از ۱۹ آذرماه امسال همزمان با دهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاه به مدت یک هفته در نمایشگاه بین‌المللی تهران دایر بود. در این رویداد ۲۷ دانشگاه، ۳۴ پارک علم و فناوری، ۱۳ پژوهشگاه و ۶ مرکز رشد حضور داشتند که مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی نیز با دایرکردن غرفه‌ای دستاوردهای پژوهشی خود را در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار داده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *