درباره افتتاح خانه خلاق و نوآوری دنیای اقتصاد

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

هنگامه عليقلي: «خانه خلاق و مرکز نوآوری ‌دنیای اقتصاد» با هدف تسهیل‌گری سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری با رویکرد صنایع نرم افتتاح شد. همچنین تفاهم‌نامه‌های‌ متعددی با ستاد فناوری‌های نرم و توسعه خلاق معاونت علمی ریاست‌جمهوری بسته شد. در این راستا «خانه خلاق و مرکز نوآوری ‌دنیای اقتصاد» ۶ تفاهم‌نامه دیگر با شرکت‌های شناسا، انجمن سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر، تکنو تجارت، مدیریت ثروت ستارگان، سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر آفرینش و مرکز نوآوری جهش که از جمله شرکت‌های صاحب‌نام در اکو‌سیستم فناوری محسوب می‌شوند، منعقد کرد.

بنا به اطلاعات موجود، قرار است این خانه خلاق، پل ارتباطی میان نظام اقتصادی و کسب‌وکارها باشد. هماهنگی میان این دو بخش مهم اقتصاد کشور یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های خانه خلاق و «دنیای اقتصاد» است.

 رویداد افتتاح این خانه خلاق با حضور پرویز کرمی ‌دبیر ستاد فن‌آ‌وری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، حسین سلاح‌ورزی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی صنایع، ‌معادن و کشاورزی ایران، ‌حسین اسلامی رئیس سازمان نظام صنفی یارانه‌‌ای استان تهران، رضا زرنوخی مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی، علیرضا بختیاری مدیرعامل گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد»، غلام‌حسین محمدی، ‌رئیس خانه خلاق و نوآوری «دنیای اقتصاد» و جمع بزرگی از صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی و پیشکسوتان این حوزه، دیروز در هتل هما برگزار شد.

 علیرضا بختیاری، مدیرعامل گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» با تشریح چارچوب و خط فکری ۲۰ ساله «دنیای اقتصاد» که مبتنی بر اقتصاد آزاد و فضای رقابتی است، گفت: سعی کردیم با تغییر دولت‌ها پای این اصول بنیادی که معتقدیم به صلاح کشور است بمانیم.

ه گفته بختیاری، از این اصول کوتاه نیامدیم و سعی کردیم از این چارچوب دفاع کنیم. خواستار محدودیت دخالت دولت در امور سرمایه‌گذاری و تصدی‌گری و عدم رقابت با بخش خصوصی هستیم.

مدیرعامل گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» گفت: ما حامی تولید، سرمایه‌گذاری و سیاست‌گذاری توسط دولت و مخالف تصدی‌گری دولت هستیم.

 بختیاری عدم تمایل سرمایه‌گذاران سنتی در حوزه اقتصاد دیجیتال را یکی از چالش‌های بزرگ فضای کسب‌وکارهای اینترنتی عنوان کرد. به گفته وی ا‌ز ۱۰‌سال پیش که فضای آزادتری در ایران شکل گرفته است با چالش‌های زیادی مواجه بودیم. بخش سنتی با راه‌اندازی تپسی و اسنپ مخالف بودند و «دنیای اقتصاد» نخستین کسی بود که به درستی از آنها دفاع ‌کرد. ما این فضا را برای برداشتن موانع و کمک کردن بخش خصوصی ایجاد کردیم و این اتفاق هم افتاد.

 مدیرعامل گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد»، به نیاز کنونی اقتصاد دیجیتال به ویژه در حوزه فناوری و رفع موانع فعالیت در زمینه رمز‌ارزها اشاره کرد و گفت: باید موانع کار در حوزه رمزارزها برداشته شود. باید کمک کنیم تا شرایط برای سرمایه‌گذاری در این زمینه تسهیل شود. انجام هرکار به زیر‌ساختی نیاز دارد و یکی ا‌ز زیر‌ساخت‌های ما هم این است که برگشت سرمایه در این بخش جذاب باشد.

 به گفته وی، بازار سرمایه جایی است که می‌تواند به رفع این موانع کمک کند و امکان تامین مالی و حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه کسب‌وکارهای دیجیتال از طریق بازار سرمایه نیا‌ز است.

بختیاری با اشاره به لزوم حمایت صندوق‌های نوآوری ا‌ز کسب‌وکارها‌ی دیجیتال، وضعیت ایران در بین کشورها‌ی منطقه و همسایه را در مانع زدایی از صنایع نوآور بررسی کرد.

 به گفته وی در حالی که ما از بسیاری از کشورهای منطقه و عربی زودتر شروع کرده‌ایم، ولی برخی ا‌ز آنها از ما جلوتر هستند.

 بختیاری گفت: نیاز به مانع‌زدایی توسط دولت بیشتر از گذشته احساس می‌شود و نیاز است تا بخش سنتی برای سرمایه‌گذاری در صندوق نوآوری تشویق شود.

مدیرعامل گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» دو هدف را برای ایجاد «خانه خلاق و نوآوری دنیای اقتصاد» اعلام کرد. به گفته وی، فضای رسانه‌ای کشور به سرمایه‌گذاری در حوزه پلتفرم نیاز دارد که «دنیای اقتصاد» به توسعه این بخش کمک می‌کند و از سوی دیگر به دلیل نقش، ‌نوع فکر و حمایتی که از فضاهای خلاقانه و نوآوری داشته‌ایم می‌توانیم پل خوبی برای این بخش باشیم و حتما به همکاری همه نیاز داریم و امیدواریم که اتفاقات خوبی رقم بخورد.

 مدل سه‌گانه همکاری با استارت‌آپ‌ها

«خانه خلاق و نوآوری دنیای اقتصاد» که قرار است به عنوان پلی میان سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران کسب‌وکارهای اینترنتی ایفای نقش کند سه مدل را برای حمایت از استارت‌آپ‌ها طراحی کرده است.

 غلام‌حسین محمدی، ‌رئیس خانه خلاق و نوآوری «دنیای اقتصاد» وظیفه اصلی این خانه را ایجاد ارتباط میان سرمایه‌گذاران جسور و کسب‌وکار‌های نوپا اعلام کرد. به گفته محمدی، در این فرآیند اطلاعات کامل کسب‌وکارها تجزیه و تحلیل می‌شود تا ریسک خطر‌پذیری آنها به حداقل برسد. امری که در وضعیت پرریسک اقتصاد کشور بسیار مهم است.

«رئیس خانه خلاق و نوآوری دنیای اقتصاد» گفت: ۳ مدل همکاری تعریف کرده‌ایم. در مدل سرمایه‌پذیری تلاش می‌کنیم که استارت‌آپ‌ها را به سرمایه‌گذاران نهادی معرفی کنیم.

 وی گفت: در مدل بعدی آنها به شتاب‌دهنده‌ها معرفی می‌شوند و در مدل سوم شراکت استراتژیک انجام می‌شود و شرکت‌های نوآورانه‌ای که نیاز تبلیغاتی دارند می‌توانند از امکانات گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» استفاده کنند.

 به گفته محمدی، خانه خلاق با استفاده از توان و رسانه‌هایی که در اختیار دارد می‌تواند به کسب‌وکارهای نوپا کمک کند.

و‌ی محصولات گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» را که ا‌ز ۲۰ سال گذشته ایجاد شده است از جمله روزنامه دنیای اقتصاد، اقتصادنیوز و شبکه اکو ایران را در زمره سرمایه‌های این گروه رسانه‌‌ای و به عنوان دارایی‌های خطر‌پذیر نام برد. به گفته محمدی، مرکز نوآوری و کسب‌وکار اقتصاد دیجیتال به پشتوانه شبکه وسیع مخاطبان گروه رسانه‌ا‌ی دنیای اقتصاد ا‌ز سیاستگذاران و دو‌لتمردان تا صاحبان کسب‌وکارهای بزرگ و کسب‌وکارهای نوپا، به عنوان بازیگر مرزی و پل ارتباطی میان نظام اقتصادی کشور به عنوان یک کل منسجم و کسب‌وکارهای نوپا عمل خواهد کرد.

به گفته وی، دو شریک استراتژیک جدی این خانه، مجموعه فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران و مجموعه شرکت‌ها و صندوق‌ها‌ی خطر‌پذیر هستند. محمدی ابراز امیدواری کرد تا با این شراکت استراتژیک بتواند به اهداف ترسیم شده در خانه خلاق دنیای اقتصاد نایل شود.

 خدمات نوآوری در فضا‌ی مجازی

و‌ی همچنین مشاوره و سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار، خدمات‌دهی به استارت‌آپ‌ها، شراکت استراتژیک و برگزاری رویداد و آموزش را ا‌ز جمله خدمات خانه خلاق به کسب‌وکارهای نوپا عنوان کرد و گفت: بخشی ا‌ز ظرفیت تبلیغاتی را برای توسعه بازار آنها در اختیارشان خواهیم گذاشت.

 طراحی۲۰ رشته در صنایع خلاق

همچنین در مراسم دیروز پرویز کرمی، رئیس ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری به ظرفیت ایجاد شغل در ۲۰رشته در صنایع خلاق و نوآورانه اشاره کرد و گفت: امیدوارم صنایع خلاق در بحث تبدیل ایده به محصول در خانه «خلاق و نوآوری دنیای اقتصاد» شکل بگیرد. ما ۲۰ رشته را در صنایع خلاق برنامه‌ریزی کرده‌ایم.  به گفته کرمی، با اینکه هنوز دانشگاه‌های ما در زمره بهترین دانشگاه‌های ایران هستند، اما در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل این است که ۵۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها نمی‌دانند کجا باید بروند.

وی گفت: قرار است با هدایت‌گری و مربیگری آقای بختیاری، مدیرعامل «دنیای اقتصاد» برای۵۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فکر کنیم. وی گفت: هرآن، درحال شدنیم ایده‌ای که به ذهن شما می‌رسد در آن واحد به ذهن ۷۰نفر می‌رسد، ولی کسی موفق است که زودتر و بهتر عمل کند.    به گفته کرمی، امروز کلمه اکوسیستم برازنده زیست‌بوم فناوری است و حدود ۶ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و ۱۵۰۰ شرکت خلاق داریم که در این زیست‌بوم ۹۰ خانه خلاق و نوآوری، ‌۹ کارخانه نوآوری و ۲۰۰ مرکز نوآوری شکل گرفته است. درحال حاضر ۷۰ خانه خلاقیت و نوآوری ثبت شده است.

 به گفته رئیس ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری، ‌امروز شرکت‌های خلاقی داریم که همه تسهیلاتی که در معاونت علمی ریاست جمهوری وجود دارد به آنها تعلق می‌گیرد به جز معافیت‌های مالیاتی که آن هم مصوب همکاران ما در دولت است.

کرمی با اشاره به آمار اشتغال صنایع خلاق و فرهنگی در جهان گفت: حدودا ۵۰ میلیون نفر در این حوزه‌ها مشغولند و ارزش بازار صنایع خلاق نیز ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار است.

 اسباب‌بازی؛ فرصت ارزشمند صنایع خلاق

 بنا به اطلاعات موجود، گردش مالی صنعت اسباب‌بازی، ‌۱۰۰ میلیارد دلار است. اما ۳۵۰ میلیون دلار به کشور اسباب‌بازی وارد می‌شود که قاچاق، سهم عمده‌ای در آن دارد. ارزش محصولات اسباب‌بازی ایرانی نیز سالانه ۲۰ میلیون دلار برآورد شده است.

 به گفته کرمی، شرکت‌های بزرگ دولتی نیز می‌توانند در این حوزه‌ها‌ سرمایه‌گذاری و از شرکت‌های خلاق و نوآورانه حمایت کنند. ‌بنیاد مستضعفان که شرکت‌ها و کارخانه‌های مختلفی دارد می‌تواند کارخانه اسباب‌بازی هم داشته باشد.

 صندوق‌های جسورانه، راهی برای تامین مالی صنایع خلاق

با استناد به سخنان کرمی در نظام تامین مالی شکل گرفته در اکو‌سیستم فناوری، ۶۰ صندوق جسورانه تامین مالی وجود دارد که یک صندوق ا‌ز آنها برای تامین صنایع خلاق است. ۴۹ درصد سهام آن متعلق به دولت و ۵۱ درصد سهام نیز متعلق به بخش خصوصی است.

 به گفته وی در حوزه استاندارد‌سازی بزرگ‌ترین مشکل با سازمان استاندارد بود که برآیند نشست‌های معاونت علمی و فناوری با سازمان استاندارد، تصویب گواهی انطباق بود. همچنین با کمک دانشگاه شریف دو منتور آموزش داده می‌شود و خانه‌های نوآوری قرار است کمک حال شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق باشند.

 کرمی، اتحاد و هم‌افزایی راکه بین شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌ها‌ی خلاق ایجاد می‌شود گلریزانی برای خلاقیت و شرکت‌های زیست‌بوم فناوری عنوان کرد.

  لزوم نوآوری اجتماعی

وی همچنین افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه از تکنولوژی روز برای نوآوری اجتماعی باید استفاده کند. بسیاری از این موارد در دل خانه‌ها‌ی خلاقیت باید شکل بگیرد. در حوزه ورزش و تندرستی باید خانه‌های خلاقیت و شرکت‌ها‌ی دانش‌بنیان شکل بگیرد.  اگر در سال‌های پس از انقلاب تاسیس مهد‌کودک نیاز کشور و خانواده‌ها بود الان خدمات تندرستی و ورزشی در حوزه طب سالمندی مورد نیاز کشور است.   به گفته کرمی، خانه‌های خلاق نیاز اقتصاد کشور است و هر چه این خانه‌ها بتواند در دل خود شرکت ایجاد کند، موفق‌تر است.  وی گفت: البته برخی از سازمان‌های دخیل جلوی ما را گرفته‌اند. یک قانون داریم و یک سند فناوری‌های نرم داریم. به گفته وی، خانه استاد حسین بهزاد، نقاش معاصر در خیابان آزادی با حمایت میراث فرهنگی محل استقرار ۲۰ شرکت خلاق شده است.

 خانه خلاق و تکمیل زنجیره ارزش

همچنین‌ حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع، ‌معادن و کشاورزی ایران در مراسم افتتاح «خانه خلاق دنیای اقتصاد» ‌به تکمیل زنجیره ارزش اشاره کرد و گفت: در شرایط امروز که به‌دلیل سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و حکمرانی اقتصادی کشور، شرایطی فراهم شده که بسیاری از کسب‌و‌کارها با مشکل مواجه‌اند اینکه «دنیای اقتصاد» برای تکمیل زنجیره ارزش خدماتش تلاش می‌کند بسیار ارزشمند است.

 به گفته سلاح‌ورزی، امید‌آفرینی در این زمین سنگلاخی، شادی‌بخش و از این جهت مهم است که ایجاد توازن بین پاداش و ریسک در تشکیل سرمایه اهمیت دارد و این اتفاق هنگامی رخ می‌دهد که سطحی از تبادل اطلاعات را بین مشارکت‌کنندگان ایجاد کنیم.

 سلاح‌ورزی موارد سه‌گانه‌ای را برای شهرت برند «دنیای اقتصاد» نام برد. به گفته وی، علل این شهرت، منصفانه و علمی بودن، وجود شبکه‌ای از افراد توانمند و داشتن بدنه بسیار ارزشمند نیروی انسانی است که تجربه خوب در حوزه‌های اقتصادی دارند.

 بلاتکلیفی در عرضه استارت‌آپ‌ها در بورس

در عین حال زرنوخی، مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی نیز در مراسم افتتاح «خانه خلاق و مرکز نوآوری دنیای اقتصاد» گفت: از منظر سرمایه‌گذاری این حرکت که مجموعه خوش‌نام دنیای اقتصاد آغاز کرده، نقطه قوت است.

به گفته زرنوخی، هرچند ۱۲ سال است که شرکت‌های زیادی به واسطه جذب سرمایه‌های کوچک ارزشمند و اجتماعی شده‌اند، اما در حال حاضر حلقه توسعه در طرف عرضه محدود شده است و هم به لحاظ منابع، بازیگران حوزه اقتصاد عملا برای خلق ارزش افزوده دچار مشکلاتی هستند.  وی در بحث ورود استارت‌آپ‌ها به بورس نیز گفت: هنوز بلاتکلیفیم و چگونگی ارزش‌گذاری این شرکت‌ها، ‌چگونگی نقد شدن سرمایه‌گذاران در بازار غیر‌رسمی، موضوع ادغام این شرکت‌ها و سایر موارد هنوز تعیین تکلیف نشده است.  زرنوخی گفت: انبوهی از شرکت‌ها و سایز‌های کوچک سرمایه‌گذاری داریم که در آن حلقه مانده‌اند.

 به گفته و‌ی به ساختارشکنی نیاز داشتیم و امیدوارم که دنیای اقتصاد بتواند این قفل را بشکند و خانه خلاق متمایزی را نسبت به ساختار قبلی ایجاد کند تا ‌نفس تازه‌ای در اکو سیستم دمیده شود و سرمایه‌گذارانی که نیاز به جابه‌جایی دارند بتوانند پرتفوی (سبد سرمایه) خود را جابه‌جا کنند.   وی ابراز امیدواری کرد تا با حرکت اخیر دنیای اقتصاد، حلقه جدیدی در اکوسیستم فناوری باز شود که بازیگران جدید را وارد این محیط کسب‌و‌کار کند و با وجود چالش‌ها و کندی موجود در بخش تقاضای کسب‌وکار این اکو‌سیستم، کار‌آفرینی برای نسل جوان فراهم شود.

 تیرهای شوم نا امیدی بر نهادهای نوآوری

در عین حال اسلامی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز شرایط حاکم بر اکوسیستم فناوری را به شلیک تیرهای شومی تشبیه کرد که ناامیدی را بر پیکر نهادهای نوآوری مستولی می‌کنند.   به گفته اسلامی در این فضا حضور «دنیای اقتصاد» می‌تواند به شفافیت این فضا منجر شود و در عمل نشان دهد که اکوسیستم فناوری می‌تواند در فضای آینده اقتصاد دیجیتال بلندتر صحبت کند.  رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفت: «خانه خلاق و نوآوری دنیای اقتصاد» اعلام کرده است که می‌خواهد نقش پلی مستمر بین جزیره کوچک کسب‌وکار‌ها‌ی اینترنتی و جزیره بزرگ و با ثبات اقتصاد پایدار ایفا کند و کسی که چنین ا‌دعایی کرده و می‌خواهد پل بزند مورد تایید است.   وی این اقدام «دنیای اقتصاد» را ارسال سیگنال به کسانی عنوان کرد که در خط مقدم زحمت می‌کشند و بسیار عدم همکاری می‌بینند و تا کنون منشأ اثر بوده‌اند.  همچنین در ادامه این مراسم آقایان جهانگرد، فیروزان، فریدوند، ساجدی، موحدین، ‌ورشوکار، نژاددادگر، شناسا و خانم معصومی ا‌ز شرکت‌ها‌ی مختلف استارت‌آپی درباره اکوسیستم فناوری صحبت کردند.  فیروزان به عنوان پیشکسوت این حوزه و راه‌انداز فیدیلو از لزوم تغییر رویکرد در نظام حکمرانی اقتصادی سخن گفت. در پایان این مراسم نیز تفاهم‌نامه‌ها‌ی متعددی منعقد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *