دکتر صالحی: در تداوم تولیدات علمی، نگاهمان به سمت اقتصاد و تجاری‌سازی است

تولیدات علمی

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در تداوم فعالیت‌هایمان در تولیدات علمی، نگاهمان به سمت اقتصاد و تجاری‌سازی یافته‌های علمی است.

دکتر پیمان صالحی در مراسم تجلیل از مقام علمی برگزیدگان کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی (کامستک) روز شنبه در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی، فناوری نوآوری و تکنولوژی کشور ابا اشاره به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری شده است؛ گفت: امسال علاوه بر نگاه علمی به فعالیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایران، ارتباط آنها با مسائل اقتصادی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری سایر بازیگران حوزه علم و فناوری سعی داریم خروجی‌های علمی‌مان را به تجاری سازی برسانیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم در ادامه سخنان خود گفت: در سال ۲۰۲۱ در پایگاه اسکوپوس بیش از ۷۷ هزار خروجی از کشورمان به ثبت رسیده است. ایران در زمینه تولیدات علمی در حال حاضر رتبه پانزدهم را به خود اختصاص داده و این در حالی است که ارجاعات به مقالات علمی ایران نیز از وضعیت مناسبی برخوردار است و در ارجاعات نیز رتبه ۱۵ و ۱۶ را در دنیا کسب کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: تمامی بازیگران حوزه علم و فناوری در ایران با برنامه‌ریزی بلندمدت موفق شدند به چنین مراتبی نائل شوند و سعی داریم که همواره رتبه‌مان را نیز ارتقا دهیم. البته در بین کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه دارای رتبه نخست هستیم.

دکتر صالحی با بیان اینکه هر سال میزان فعالیت های مشترک بین المللی ما افزایش یافته است، افزود: دانشمندان ما همواره محدود به مرزهای سیاسی نبودند و در سال ۲۰۲۱، بیش از ۳۵,۷ درصد فعالیت‌های بین‌المللی در تولیدات علمی داشته‌ایم.

وی درخصوص پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی علم و فناوری و انجمن‌های علمی ایران اظهار داشت: هم اکنون ۵۵۹ پژوهشگاه و مرکز پژوهشی، ۱۰۷ قطب علمی و ۴۱۹ انجمن علمی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی، هنر و معماری در کشور داریم.

معاون پژوهشی وزارت علوم عنوان کرد: در تداوم فعالیت‌هایمان در تولیدات علمی همواره نگاهمان به سمت اقتصاد و تجاری‌‍سازی یافته‌های علمی است. همچنین به سطوح فناوری نگاه ویژه داشتیم؛ برای آنکه در نظام نوآوری بتوانیم یک ارتباط منطقی بین تولیدات علمی و تجاری‌سازی برقرار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در طول سال‌های گذشته با راه اندازی مراکز رشد، مراکز نوآوری و پارک‌های علم و فناوری سعی کرده‌ایم حلقه ارتباط تولیدات علمی و بازار را به حلقه‌ای پیوسته تبدیل کنیم.

دکتر صالحی بیان کرد: در سال ۲۰۲۱،  ۴۹ پارک علم و فناوری در سطح کشور مشغول فعالیت بوده‌اند که در هر استان یک پارک جامع و برخی دانشگاهها و پژوهشگاه ها نیز دارای پارک هستند. همچنین ۲۴۰ مرکز رشد در کشور وجود دارند که حلقه‌ای برای تبدیل ایده به محصول و تجاری سازی فناوری ها هستند.

دکتر صالحی افزود: در راستای تولید علم سعی کردیم ریل‌گذاری ممتد برای نظام ملی نوآوری در کشور و تجاری سازی یافته ها داشته باشیم.

وی در خصوص همکاری با سازمان کنفرانس اسلامی به طور اعم و کامستک به طور اخص به دوره‌های آموزشی و علمی، همکاری در طرح‌های پژوهشی و فناوری منطقه‌ای و بین‌المللی و بحث حمایت‌ها به عنوان گرنت پژوهشگران اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *