رئیس هیات مدیره کانون کارآفرینی استان تهران: جذب کارآفرینان از سوی کشورهای همسایه زنگ هشدار برای اقتصاد کشور است

کارافرینی

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

رئیس هیات مدیره کانون کارآفرینی استان تهران گفت: شرکت‌ های دانش بنیان،نتیجه کارآفرینی هستند، در حقیقت یکی از ثمرات اصلی کارآفرینان تمرکز بر راه ‌اندازی واحدهای دانش بنیان است که می‌ توانند شکل‌ گیری و عملی سازی ایده‌ های خود را در قالب این شرکت‌ ها اجرایی کنند.

علی نقیب به مناسبت سوم اردیبهشت روز ملی کارآفرینی اظهار کرد: شاید بتوان گفت که کارآفرینی امری ذاتی و برگرفته از شخصیت فرد کارآفرین است، اما در دنیای امروز نبوغ ذاتی کافی نیست بلکه کسب دانش روز، مهارت های لازم در زمینه های تخصصی، آشنایی با فضای کسب و کار و تکنیک‌ های لازم و بهره گیری از تجربیات دیگران نقش مهمی در هدایت صحیح و دستیابی به اهداف کارآفرینان دارد.

وی با توجه به تاثیرات محیط دانشگاه بر تمایل فارغ التحصیلان به کارآفرینی افزود:دانشگاه ها می‌ توانند در پرورش افرادی که آمادگی لازم را در این زمینه دارند، مثمر ثمر باشند، اگر چه به نظر می‌ رسد که هنوز فضای دانشگاه‌ های ما نتوانسته‌ اند آنگونه که باید، برنامه‌ های نخبه‌ پروری و آموزش‌ های متناسب با نیاز کارآفرینی را در قالب تدوین دوره‌ های مرتبط فراهم سازند.

رئیس هیات مدیره کانون کارآفرینی استان تهران اعلام کرد: باید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در این زمینه اهتمام بیشتری داشته باشند و در جهت باروری و هدایت آنان در فضای مناسب گام بردارند که البته این امر نیاز به فرهنگ سازی جهت ایجاد روابط نزدیکتر با دانشگاه دارد.

استارت‌ آپ‌ ها بر اساس خلاقیت و ایده‌ های نو شکل گرفته‌ اند

نقیب با بیان اینکه در این رابطه می‌ توان از کشورهایی که موفق عمل کرده اند، الگو گرفت، گفت:بیشتر استارت‌ آپ‌ ها بر اساس خلاقیت و ایده‌ های نو شکل گرفته‌ اند و راز موفقیت آنها درک صحیح از شرایط موجود در فضای کسب و کار و استفاده از ایده‌ های خلاقانه در تولید یا ارائه خدمت است.

رئیس هیات مدیره کانون کارآفرینی استان تهران با اشاره به نزدیکی و اشتراک بسیاری از ویژگی‌ های افراد خالق استارت‌ آپ‌ ها با معیارهای کارآفرینی خاطرنشان کرد: یکی از عناصر موثر برای شکل گیری و موفقیت استارت‌ آپ‌ ها بهره گیری از استعدادهای کارآفرینی است و این کانون می تواند مکان مناسبی برای ایجاد ارتباط بین ایده، کارآفرین و سرمایه گذار باشد.

وی با اشاره به اهداف کانون کارآفرینی افزود: هر فعالیتی اگر به صورت تشکیلاتی و منسجم باشد، افراد شناخت بهتری نسبت به هم پیدا کرده، از دغدغه‌ ها و مشکلات یکدیگر مطلع می‌ شوند و می‌ توانند با هم‌ اندیشی، وحدت و ایجاد قدرت چانه زنی در رفع موانع و بهبود شرایط فضای کسب و کار، تعامل بین سازمان‌ ها و قانون‌ گذاران را افزایش داده و در حل مسائل مختلف موثر باشند.

نقیب اظهارداشت: با همین دیدگاه کانون کارآفرینی استان تهران، به شناسایی، گردهم‌ آوری، حمایت و هدایت اعضا در مسیر مناسب و کمک به حل مشکلات آنان از طریق ایجاد ارتباط با دستگاه‌ های متولی تشکیل شده است.

فراخوان و برگزاری نشست‌ های هم‌ اندیشی

رئیس هیات مدیره کانون کارآفرینی استان تهران گفت: این کانون در نظر دارد با فراخوان و برگزاری نشست‌ های هم‌ اندیشی، دوره‌ های آموزشی، ارائه مشاوره، ایجاد ارتباط با سازمان‌ ها، نسبت به سازماندهی کارآفرینان و کمک به رفع مشکلات آنان فعالیت کند. جذب جوانان مستعد و علاقمند و آموزش آنان از دیگر برنامه های کانون است.

نقیب با بیان اینکه هستند تعداد افرادی که در همین شرایط با وجود تمامی مشکلات همچنان با اراده ای قوی و عشق و علاقه برای فراهم سازی زمینه‌ های اقتصادی و اشتغال‌ زایی تلاش می‌ کنند ادامه داد: وقت آن فرا رسیده است که با ایجاد یک مرکز مستقل و با حضور نمایندگان دستگاه‌ های ذیربط، همه امور مربوط به فضای کسب و کار و فعالیت واحد های اشتغال آفرین به صورت متمرکز درآید تا علاوه بر جلوگیری از اتلاف وقت بین دستگاه‌ های مختلف و شکل گیری قوانین واحد، سرعت در انجام امور نیز بیشتر شود.

وی افزود: بدین ترتیب فعالان اقتصادی به جای مراجعه به دستگاه‌ های مختلف و یا پاسخگویی مستمر به آنان، با یک مرکز ارتباط داشته باشند، و همه امور خود را از آن طریق حل وفصل کنند. می‌توان با شناسایی استعدادهای موجود در دانشگاه‌ ها و پشتیبانی، این افراد حداقل در بخش‌ های مرتبط با مهارت مشغول بکار شوند و کانون می‌ تواند با ایجاد ارتباط با مراجع ذیربط و سرمایه گذاران ضمن جذب امکانات لازم، شرایط مورد نیاز برای کارآفرینان برای خدمت رسانی به جامعه فراهم کند.

رئیس هیات مدیره کانون کارآفرینی استان تهران گفت: این کانون با ثبت در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی تهران، رسالت و مسئولیت خود را در ۲ هدف اساسی دنبال می کند که هدف اول به چالش کشیدن مسائل و مشکلاتی که موجب عدم کارآیی و کارآفرینی شده است و نزدیک شدن به سازمان‌ های دولتی و مجلس برای حل موانع سر راه کارآفرینان می باشد. هدف دوم کانون، ایجاد راهکار و زمینه ‌های کارآفرینی برای افراد مستعدی است که از توان و انگیزه‌ های کافی برخوردار بوده و ممکن است برای شکوفایی استعدادها نیازمند کمک باشند.

نقیب افزود: اگرچه وجود تحریم‌ ها بر پایه‌ های اقتصادی کشور، در کنار تنش‌ های سیاسی در منطقه و جهان، تهدیدهای جدی در زمینه سرمایه‌ گذاری و توسعه بوده و ایجاد محدودیت ها و کمبود منابع، ضریب ریسک را برای فعالیت بالا برده است اما همین امر در صورت نگاه هوشمندانه می‌ تواند در ایجاد فرصت‌ های جدید و پیدایش استارت‌ آپ‌ های مبتنی بر کارآفرینی موثر باشد.

شناسایی کارآفرینان و گردآوری آنها در قالب تشکل و ایجاد فضای همفکری و ارتباط با دانشگاه ها

وی اضافه کرد: بی شک کانون می‌ تواند با شناسایی کارآفرینان و گردآوری آنها در قالب تشکل و ایجاد فضای همفکری و ارتباط با دانشگاه ها، سازمان‌ ها و مراکز دولتی و بخش خصوصی، نسبت به پیاده سازی طرح‌ های جدید، خلاقانه و جسورانه کارآفرینان و رفع بسیاری از مشکلات موجود گام بردارد.

نقیب به جذب کارآفرینان ایرانی از سوی کشورهای همسایه و وجود برخی قوانین و ضوابط دست و پاگیر در داخل کشور و همچنین نبود دیدگاه حمایتی از کارآفرینان در بسیاری از دستگاه‌ های متولی اشاره کرد.

رئیس هیات مدیره کانون کارآفرینی استان تهران درباره مشکلات هم گفت :  نبود برنامه، بسترهای لازم و چشم انداز برای افراد و از طرفی با توجه به تسهیلات و تبلیغات گسترده در کشورهای دیگر، کارآفرینان به رغم علاقمندی به فعالیت در کشور خود، برخی از آنها به تدریج به این کشورها کوچ می کنند واین زنگ خطری است. کارآفرینان در ایران نسبت به دیگر کشورها بیشترین گرفتاری بوروکراسی را دارند و جذب کارآفرینان از سوی کشورهای همسایه زنگ هشدار برای اقتصاد کشور است.

رئیس هیات مدیره کانون کارآفرینی استان تهران گفت: در صورت فراهم شدن شرایط مناسب بسیاری از نخبگان علمی به کشور باز خواهند گشت.

وی با اشاره به نبود یک سازمان متولی برای شناسایی و گردهم‌ آوری نخبگان و فراهم سازی حداقل امکانات مورد نیاز آنان ادامه داد: گاهی بی توجهی، موجب نا امیدی این نخبگان می شود و در مقابل، ارائه امکانات و شرایط ویژه توسط سایر کشورها، آنان را به مهاجرت ترغیب می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *