روح الله دهقانی فیروزآبادی: محصولات دانش‌بنیان باید مطابق با استانداردهای دنیا باشند

محصولات باید مطابق استاندارد باشد

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: محصولات دانش‌بنیان باید مطابق با استانداردهای دنیا باشند، اقتصاد دانش بنیان زمانی شکل می‌گیرد که بتوانیم زیرساخت‌های توسعه علم و فناوری را در کشور گسترش دهیم.

 «روح‌ الله دهقانی فیروزآبادی» در آیین‌ گرامیداشت روز ملی استاندارد، ایجاد بازار واقعی برای محصولات ایران‌ساخت را ضروری دانست و افزود: بازار داخلی ناموس ملی است، سازمان ملی استاندارد باید محصولات و خدمات دانش‌بنیان را برمبنای استانداردهای دنیا انطباق دهد.

وی یادآور شد: هر ذره از بازار داخلی که در دستان خارجی‌ها باشد آسیب به کیان این کشور است، بنابراین به این موضوع باور داریم که سازمان ملی استاندارد می‌تواند در نقطه‌ای قرار بگیرد که الزام و مقررات استفاده از استاندارد داخلی را در صنعت، معدن،‌ نفت، انرژی و کشاورزی را ایجاد و تضمین کند.

سرپرست معاونت علمی و فناوری از اهمیت استانداردسازی در توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان گفت و ادامه داد: از بزرگ‌ترین فناوری‌هایی که بشر برای افزایش کیفیت، ایجاد گفتمان در حوزه علم به آن دست پیدا کرد تحت عنوان استاندارد است.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: اقتصاد دانش بنیان زمانی شکل می‌گیرد که بتوانیم زیرساخت‌های توسعه علم و فناوری را در کشور توسعه دهیم. نقطه اصلی که از طریق آن اقتصاد دانش بنیان شکل می‌گیرد دستگاه‌های اجرایی و صنایع بزرگ کشور هستند.

وی صنعت نوآور را صنعتی هم‌سو با نوآوری دانش‌بنیان‌ها دانست و گفت: از شاخصه‌هایی که در تعریف صنعت نوآور مورد توجه بوده این است که صنعت نوآور صنعتی است که حداقل در سطحی از گردشگر مالی سابقه اش صرف همکاری با شرکت های دانش بنیان شود.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین اظهار داشت : استاندارد به عنوان یک ابزار مهم تنظیم‌گری در دانش بنیان یکی از بزرگ ترین محرک‌ها و انگیزه‌ها برای فعالان اقتصادی هر کشور است. در حوزه دانش بنیان این موضوع بسیار چشم‌گیرتر و جدی‌تر است.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: یکی از کمک‌هایی که زیست‌بوم دانش بنیان کشور و شبکه نوآوری می‌تواند به سازمان و موسسه استاندارد کند، کمک به تدوین استاندارد است.

وی گفت: شبکه آزمایشگاهی کشور با کمک موسسات و سازمان استانداردتوسعه پیدا می کند و اگر تمام دستگاه های دولتی در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی عضو شوند، این همکاری قطعا می‌تواند به سازمان ملی استاندارد کمک ویژه کند تا در تدوین و توسعه استانداردها و به روزرسانی صورت گیرد.

براساس گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همایش ملی استاندارد به مناسبت آغاز هفته استاندارد امروز (یکشنبه ) با حضور معاون اول رییس جمهوری و سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت در سالن اجلاس سران برگزار شد.

در این همایش از واحدهای نمونه کشوری در حوزه استاندارد تقدیر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *