روندهای رهبری سازمانی برای سال ۲۰۲۳

رهبزی سازمان

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا به نقل از دنیای اقتصاد ،
۱- از فرسودگی شغلی جلوتر باشید
۲- به رهبران سازمان کمک کنید تا خوشبختی و آسایش خود را مدیریت کنند
۳- تیم‌های مجازی و از راه دور را به‌طور موثر رهبری کنید.

در این مقاله به روند اول و شیوه‌های آمادگی برای رسیدن به یک رویکرد مناسب برای اجرای آن در سازمان می‌پردازیم و دو روند بعدی را هفته آینده در همین ستون به تفصیل می‌خوانیم. با این روش‌ها احتمالا خواهید توانست، با اقدامات خود و انجام آنها جلوتر از زمان حرکت کنید.
روند۱ : از فرسودگی شغلی جلوتر باشید
فرسودگی شغلی یکی از بزرگ‌ترین مسائلی است که امروزه کارکنان با آن مواجه هستند، اگرچه اکثر شرکت‌ها نمی‌توانند تاثیر آن را بسنجند. فرسودگی شغلی در سراسر همه‌گیری افزایش یافت و در ماه مه ۲۰۲۰ به اوج خود رسید، اما همچنان در حال افزایش است. بر اساس پیش‌بینی رهبری جهانی ۲۰۲۳، رهبران سازمانی  همچنان با نرخ فرسودگی شغلی بالایی مواجه هستند و تقریبا ۱۰‌درصد بیشتر این رهبران می‌‌‌گویند که در مقایسه با سال ۲۰۲۰ احساس فرسودگی بیشتری می‌کنند. رهبران سازمانی گزارش می‌دهند که فرسودگی شغلی در میان کارکنان چالشی است که کمترین آمادگی را برای مدیریت آن احساس می‌کنند. تنها ۱۵‌درصد از رهبران گفتند که برای جلوگیری از فرسودگی کارکنان احساس آمادگی می‌کنند. این نشان می‌دهد که آنها به کمک نیاز دارند
 چگونه سازمان‌ها می‌توانند فرسودگی شغلی را پیش‌بینی و از آن جلوگیری کنند
اینکه یک شرکت چگونه فرسودگی شغلی را مدیریت می‌کند مستقیما تحت‌تاثیر رهبران آن است. رهبران خط مقدم به‌ویژه باید بدانند که چگونه همدلی نشان دهند، کوچینگ انجام دهند و از تیم خود حمایت کنند. در این نوشتار شیوه کمک به رهبران برای آماده‌سازی آمده است.
۱. مهارت‌های همدلی را توسعه و تقویت کنید
یکی از راه‌های مبارزه با فرسودگی شغلی باز نگه داشتن خطوط ارتباطی صادقانه بین رهبران سازمان  و کارکنان است. اکثر افراد به دلیل ترس از به خطر انداختن موقعیت خود تمایلی به صحبت در مورد احساس فرسودگی شغلی خود ندارند، بنابراین مهم است که این تابو را در ابتدا حذف کنید. همدلی برای جلوگیری از فرسودگی کارکنان بسیار مهم است، هم به این دلیل که امکان ارتباط دو طرفه را باز می‌کند و هم احترام و اعتماد متقابل را بین رهبران سازمان و تیم‌هایشان برقرار می‌کند. یک رهبر سازمانی همدل می‌تواند به حقایق و احساسات متفکرانه پاسخ دهد یا در عین حال که احساسات مثبت را تصدیق می‌کند، احساسات منفی را خنثی کند.
در میان شرکت‌هایی که بهترین آمادگی را برای کاهش فرسودگی کارکنان دارند، همدلی به عنوان یک مهارت رهبری سازمانی عالی رتبه‌بندی می‌شود. هنگامی که رهبران سازمان با تیم‌های خود در سطح انسانی ارتباط برقرار می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که فرسودگی شغلی و سایر خطرات سلامتی را شناسایی کنند. به همین دلیل است که ارائه مهارت‌های همدلی، به عنوان بخشی از آموزش توسعه رهبری سازمان بسیار مهم است. اگرچه فرسودگی شغلی می‌تواند چالشی اساسی برای مدیریت سازمان‌ها باشد، رهبری سازمانی موثر یک استراتژی مهم برای کمک به کاهش آن است. توانایی یک رهبر سازمان برای نشان دادن همدلی، رهبری سازمانی تغییر، انجام کوچینگ با همرده‌های خود و واگذاری کار می‌تواند به تیم آنها کمک کند تا درگیر و موثر باقی بمانند.
۲. به رهبران سازمان کمک کنید تا خوشبختی و آسایش خود را مدیریت کنند
خوشبختانه فرسودگی شغلی در یک سازمان پدیده‌ای است که در صورت به کارگیری مهارت‌ها و استراتژی‌های مناسب می‌توان از آن جلوگیری کرد یا کاهش داد. اما در حالی که رهبران سازمان با فرهنگ فرسودگی شغلی مبارزه می‌کنند، باید بپذیرند که خودشان از خطر فرسودگی در امان نیستند. از آنجا که سطح تغییر و بحرانی که رهبران کسب و کار با آن روبه‌رو هستند در حال تکامل است، آنها باید بر روی کاهش استرس محل کار تمرکز کنند تا به مدیریت احساس فرسودگی شغلی کمک کنند. منابع انسانی باید نقش مهمی در حمایت از رفاه مدیران ارشد با انجام اقداماتی برای اطمینان از فضای امن و حمایتی در کار ایفا کند. برای مثال، منابع انسانی می‌تواند برنامه‌‌‌هایی را که آگاهی سلامت روان را افزایش می‌دهند یا یک برنامه کمکی قوی برای کارکنان ایجاد می‌کنند، تسهیل و ترویج کند.
۳. مهارت‌های رهبران سازمان را برای اولویت‌بندی و مدیریت کار توسعه دهید

کوچینگ و تفویض اختیار تاکتیک‌‌‌هایی هستند که رهبران سازمان می‌توانند از آنها استفاده کنند تا مطمئن شوند که تیم‌‌‌هایشان فرصت‌‌‌های رشد، حجم کاری متعادل و منابعی برای رسیدن به اهداف خود دارند، بدون اینکه خسته شوند. از طریق تفویض اختیار موثر، رهبران سازمان می‌توانند تیم‌‌‌های خود را برای شکل‌‌‌دهی و مدیریت پروژه‌‌‌های مهمی که به آنها علاقه دارند و تجربیات یادگیری خوبی هستند، توانمند کنند و مشارکت کلی را بهبود بخشند. علاوه بر این، رهبران می‌توانند از گفت‌وگوهای مبتنی بر کوچینگ، برای کمک به کارکنان برای بهبود مهارت‌‌‌هایی استفاده کنند که برای انجام خوب کارشان حیاتی است – خواه اولویت دادن به کار، تسلط فنی یا ایجاد روابط بین فردی با دیگران باشد./ساجده یخچالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *