رییس‌جمهوری: همه باید نسبت به تولید اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان حساس باشیم

رئیس جمهور

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

رئیس جمهوری با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت مردمی در مدیریت امور و آسیب‌های اجتماعی، از اهتمام دولت به استفاده از این ظرفیت گرانقدر خبر داد و گفت: در دولت سیزدهم تلاش داریم مردمی‌سازی دولت را با شناسایی و به کارگیری ظرفیت مردم در حوزه‌های مختلف دنبال کنیم.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر چهارشنبه در دیدار نخبگان، علما، خانواده شهدا و اقشار مختلف مردم استان قزوین، با بیان اینکه قزوین از تاریخ و تمدنی غنی و مردمی دین‌مدار برخوردار است، گفت: چهره‌های علمی، فقهی‌، فلاسفه و حکمای برجسته جلوه‌هایی از تمدن و تاریخ غنی و قریب به ۳ هزار شهید استان مایه افتخار فرهنگی استان قزوین هستند.

رئیس جمهوری با اشاره ظرفیت‌های بی‌شمار استان قزوین برای توسعه و تعالی، افزود: دشت پهناور و حاصل‌خیز قزوین یکی از ظرفیت‌های مهم استان است که حتما باید کاری دانش‌بنیان و مبتنی بر فناوری برای استفاده مناسب‌تر از ظرفیت این دشت انجام شود.
دکتر رئیسی حضور صنایع مختلف در قزوین را دیگر مزیت مهم این استان برشمرد و اظهار داشت: در گسترش و تقویت صنایع نیز باید با محوریت دانش و فناوری‌های نوین عمل کنیم.
رئیس‌ جمهوری با مرور گام‌های مورد نیاز برای توسعه صنایع قزوین، اولویت اصلی در این زمینه را احیای واحدهای تعطیل یا نیمه‌تعطیل خواند و اظهار داشت: آقای استاندار با همکاری کارگروهی که در وزارت صمت برای این مساله فعالیت می‌کند، این کار را با جدیت دنبال کنند. احیای واحدهای صنعتی هم می‌تواند به سرعت اشتغال ایجاد کند و هم تولید را افزایش دهد.
آیت‌الله رئیسی در ادامه سخنان خود موضوع آسیب‌های اجتماعی را جزو دغدغه‌های مردم متدین قزوین دانست و گفت:  موضوع آسیب‌های اجتماعی هم مردم عزیز استان قزوین را رنج می‌دهد و هم زیبنده استان نیست. عمیقا باور دارم که آسیب‌های اجتماعی را با همکاری خود مردم می‌شود کاهش داد و رفع کرد. اساسا مردمی‌سازی دولت یعنی همین که در حوزه‌های مختلف از ظرفیت‌های خود مردم استفاده شود. اگر در دفاع مقدس پیروز شدیم، اگر در عرصه‌های مختلفی جمهوری اسلامی پیش رفته و… دلیل آن حضور مردم بوده است.
رئیس جمهوری با اشاره به این که البته حضور مسئولین در میدان با روحیه بسیجی و جهادی هم ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم که با وجود ادغام جهادسازندگی با وزارت کشاورزی، اما روحیه جهادی و سازندگی جوانان ما به همان شکل سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب حفظ شده و مردان و زنان جوان با همان روحیه در مناطق محروم حضور یافته و خدمت می‌کنند.
دکتر رئیسی با طرح این سوال که در مساله مردمی‌سازی دولت و استفاده از ظرفیت‌های مردمی نقش دولت چیست؟ گفت: نقش دولت در سه اصل هدایت، نظارت و حمایت تعریف می‌شود. کار دولت تصدی‌گری خصوصا در حوزه اقتصادی نیست. اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ایجاب می‌کند که خصوصی‌سازی را به شکل واقعی انجام دهیم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه نحوه اجرای خصوصی‌سازی در دوره قبل خیلی‌ها را ناراحت کرد، افزود: وقتی مصادیق اجرای این قانون را بررسی کردیم متوجه شدیم که متاسفانه درست عمل نشده است. لذا تاکید کردیم که خصوصی‌سازی باید انجام شود، اما این اموال به کسی واگذار شود که دارای توانایی باشد و بعد از واگذاری هم نباید موضوع رها شود و مالکان جدید باید از طرف دولت مورد حمایت قرار بگیرند تا بتوانند آن کارگاه و کارخانه و مجموعه را به خوبی اداره کنند.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی به اعتبار ابلاغ از سوی مقام معظم رهبری باید اجرا شوند، اما نه به شکل قبل، اظهار داشت: این قانون باید به شکل دقیق و منطبق بر نص قانون اجرا شود تا به فعال کردن صنایع کشور، افزایش تولید و افزایش اشتغال بیانجامد. این سیاست در استان قزوین هم به خصوص درباره چند شرکتی که نام برده شد از جمله کنتورسازی به دقت اجرا و مردم به شکل شفاف از نتایج آن با خبر خواهند شد.
رئیس جمهوری درباره تکمیل بیمارستان ۷۰۰ تخت‌خوابی در استان قزوین که حدود ۲۰ درصد پیشرفت کار داشته است، گفت: بنای دولت مردمی بر این است که ابتدا پروژه‌هایی که ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت کار داشته‌اند، تکمیل شوند، اما با توجه به کمبود سرانه بهداشتی و درمانی در استان قزوین تکمیل این بیمارستان در دستور کار قرار خواهد رفت.
دکتر رئیسی درباره نقش‌آفرینی مردم در مدیریت امور اجتماعی تصریح کرد: باید در مدیریت امور اجتماعی برای مردم نقش تعریف کنیم و کار دست مردم باشد، از مردم و گروه‌های جهادی حمایت کنیم تا نقش بی‌بدیل و موثر خود را در این زمینه ایفا کنند.
رئیس جمهوری ادامه داد: در هر محله‌ای امام جماعت، نقشی محوری در جهت تحول و تحرک اجتماعی دارد و می‌تواند جوان‌ها را به کار بگیرد و آنها را حول خود ساماندهی کند تا کارهای بسیار خوب و ماندگاری انجام دهند.
رئیس جمهوری گفت: به همه استانداران توصیه می‌کنم که حلقه‌ای از مشاوران جوان و فرهیخته داشته باشند و حتما ماهی یکبار با آنها نشست داشته باشید تا اینها دغدغه‌ها و مشکلات را به شما منتقل کنند و پس از اولویت‌سنجی مسائل را دنبال کنید و حتما مردم را به شکل شفاف در جریان امور بگذارید تا مشارکت آنها با دولت بیش از پیش افزایش یابد.
دکتر رئیسی با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت بنیاد نخبگان افزود: احترام گذاشتن به نباید نخبگان کار پسندیده‌ای است، اما آنچه صحیح و البته مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، این است که از ظرفیت نخبگان در جاهای مناسب بهره گرفته شود. به ویژه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری این موضوع را در همه استان‌ها دنبال کند تا از ظرفیت نخبگان خانم استفاده مناسب شود و در دولت نیز از توانمندی‌های آنها بهره‌مند شویم.
رئیس جمهوری با اشاره به سخنان یکی دیگر از حاضران درباره موضوع مالیات اظهار داشت: بنا به اعلام وزیر امور اقتصادی و دارایی قرار شده است که شرکت‌ها و واحدهای اقتصادی مالیات‌شان را در همان استانی که فعالیت می‌کنند، پرداخت کنند.
آیت‌الله رئیسی درباره برخورداری مسکن مهر مهرگان قزوین تصریح کرد: طبیعتا وقتی جایی در تقسیمات کشوری شهر معرفی می‌شود، باید از خدمات شهری برخوردار باشد و آسیب‌های اجتماعی هم نداشته باشد. همه و خصوصا جوانان کمک کنید که مهرگان فقط اسمش شهر نباشد بلکه به نحوی آنچه که از الزامات شهر بودن و خدمات شهری است آنجا اجرایی شود.
رئیس جمهوری درباره موضوع موقوفات از جمله در استان قزوین خاطرنشان کرد: مناطقی همچون استان قزوین موقوفات زیاد دارند. موقوفه برای این است که گره‌گشای مشکلات اقتصادی مردم مسلمان و کمک برای رفع آسیب‌های اجتماعی باشد. امروز هم باید موقوفات گره‌های اقتصادی، مسأله تولید، رفع بیکاری و ایجاد اشتغال را حل و فصل کند. حتما این مساله را از نظر فقهی هم بررسی کنید، اما عمده موقوفات برای مسائل دینی و گره‌گشایی از مشکلات مردم انجام شده‌اند.
دکتر رئیسی در ادامه سخنانش به مساله مطرح شده از سوی یکی از سخنرانان درباره دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: فلسفه کادرسازی برای کشور و استفاده جهان اسلام از مرکز علمی که به نام انقلاب اسلامی است، حتماً محوریت دارد و ان‌شاء الله با نظر مؤسسین محترم که این دانشگاه را تأسیس کردند و با تلاش شما و با همفکری خود دانشجویان این موضوع باید دنبال شود و معتقدم نظر دانشجویان در این قضیه باید شنیده شود.
رئیس جمهوری همچنین با اشاره به سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان افزود: مخاطب سخنان دیروز رهبری همه ما هستیم. بنده بعد از هر سخنرانی ایشان در اولین جلسه دولت محورهای این سخنان را به عنوان مصوبه و مقرره اجرایی به اعضای دولت ابلاغ می‌کنم. امروز دولت ستاد اجرایی کردن سیاست‌ها و منویات مقام معظم رهبری است.
آیت‌الله رئیسی ادامه داد: درست است که سخنان دیروز ایشان خطاب به دانشجویان بود اما دولت نسبت به مسأله حفظ هویت علمی، دینی و انقلابی دانشگاه که بسیار مورد تاکید ایشان بود، نقش بسیار مهمی دارد. خطاب به فرهیختگان علمی، فرهنگی، علما، حضرات روحانیون و معلمان حاضر در این نشست عرض می‌کنم که حفظ هویت انقلابی و فرهنگی و فرهیختگی در استان قزوین وظیفه همه ما است.
رئیس جمهور اظهار داشت: بنده به عنوان مسئول در دولت باید این همت را داشته باشم و آقای استاندار و مسئولین ادارات و شما عزیزانی که در این استان مسایل را خوب می‌فهمید و رصد می‌کنید و متوجه آسیب‌ها هستید، باید اینجا مساله را دنبال کنید.
دکتر رئیسی تصریح کرد: روشنفکرها در جامعه کسانی هستند که جامعه را رصد می‌کنند و زودتر از دیگران متوجه می‌شوند که جامعه دچار آسیبی شده است و به موقع هشدار می‌دهند و مهم‌تر از همه خودشان هم حاضرند در این زمینه نقش‌آفرینی کنند. اینجا در محیط دانشگاه عرض می‌کنم که فرهیخته، دانشجوی سیاسی و طلبه فاضل سیاسی کسی است که یک جامعه و مشکلات و آسیب‌های آن را خوب بشناسد و حاضر باشد خودش را برای رفع آسیب‌ها و رفع نیازها در متن جامعه قرار بدهد.
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کارگزاران دولت شبانه‌روز به دنبال رفع کاستی‌ها و مشکلات کشور هستند، گفت:‌ همانگونه که برخی از سخنرانان در این نشست گفتند،‌ بعضی از مشکلات و مسایل ما، ‌مسایلی است که مربوط به امروز نیست و ناشی از آن است که در زمان مناسب اقدام شایسته و بایسته درباره آنها انجام نشده است. در مسایل اقتصادی عقب‌ماندگی و در اجرای عدالت عقب‌ماندگی جدی داریم.
دکتر رئیسی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به خوبی موفقیت‌ها و وضعیت موجود و وضعیت مطلوب را تبیین کرده‌اند، افزود: در برخی عرصه‌ها مثل صنایع نظامی و هسته‌ای با وجود تهدید‌ها و تحریم‌های سنگین‌تر، توفیقات بیشتری داشته‌ایم اما در صنایعی مثل خودروسازی به آن میزان موفقیت نداشته‌ایم. حتما باید دستاوردهای علمی و فنی صنایع نظامی و هسته‌ای کشور به عرصه صنایع خودروسازی سرریز شود.
رئیس جمهوری اظهار داشت: دولت این کار را شروع کرده تا بتوانیم در مدتی کوتاه با استفاده از توان فرهیختگان آن دسته از عقب‌ماندگی‌هایی که مردم و کشور را رنج می‌دهد، جبران کنیم. به عنوان مثال در حوزه مسکن‌سازی برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکن برنامه‌ریزی شده است و اگر این کار را نکنیم عقب‌ماندگی‌ها جبران نمی‌شود.
آیت‌الله رئیسی درباره شعار امسال تصریح کرد: امروز تولید نیاز جدی کشور است. همه باید نسبت به تولید حساس باشیم. تولید با صفاتی که رهبری فرمودند؛ یعنی تولید اشتغال‌آفرین و دانش بنیان. معنای این حرف آن است که باید دانایی‌ها را ضمیمه توانایی‌ها کنیم، این معنی دانش‌‌بنیان بودن است.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: استان قزوین هم در کشاورزی و هم صنعت و هم در صنعت گردشگری، در همه موارد می‌تواند کار علم پایه و فناوری پایه را دنبال کند. این از مواردی است که امشب در شورای اداری بر آن تأکید خواهم کرد و بعضی از کمبودها و مسایلی که در ذهن شما می‌آید، اکثر این موارد جزو مصوبات سفر است که از طریق رسانه‌ها در جریان این اقدامات و مصوبات قرار خواهید گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *