سرانجام کسب و کار اینترنتی با فیلترینگ

فیلترینگ

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کار های نوین جوانان وندا:

عده ای طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را به عنوان نجات دهنده فضای مجازی از بی قانونی یاد می کنند و برخی نیز آن را زیان آور برای کسب و کار در کشور می دانند.

طرحی به نام طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به یکی از مباحث داغ و پر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حاشیه این روزهای جامعه تبدیل شده است. عده ای از آن به نجات دهنده فضای مجازی از بی قانونی، هرج و مرج و فساد یاد می کنند و برخی نیز آن را محدود کننده آزادی های مشروع شهروندان و طرحی زیان آور برای کسب و کار در کشور می دانند. آیا این طرح می تواند به بهبود فضای کسب و کار در فضای مجازی و قانونمند کردن آن کمک کند یا خود سبب آسیب رسیدن به فعالان عرصه کسب و کار خواهد شد؟

به دنبال ضابطه مند کردن هستیم!

احمد راستینه، عضو کمیسون فرهنگی مجلس، در گفت و گو با ایرنا درخصوص اجرای طرح فیلترینگ گفت: هدف فیلتر کردن شبکه های اجتماعی نیست، بلکه به دنبال احقاق حقوق کاربران از طریق حمایت از داده ها و حریم خصوصی هستیم. در کشور ما تا پیش از این، بر خلاف سایر کشورها، هیچ قانونی برای حمایت از کاربران در فضای مجازی وضع نشده بود که خود سبب تضییع حقوق کاربران می شد.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان، درباره شیوه اجرای این طرح متذکر شد: در این طرح هیچ محدودیتی متوجه کاربران نخواهد بود و این پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی خواهند بود که باید ضوابط ما را بپذیرند و در صورت عدم پذیرش دچار محدودیت خواهند شد و بخشی از بازار خود را از دست خواهند داد.

تهدید سیصد هزار کسب وکار اینترنتی

عادل طالبی، دبیر انجمن کسب و کارهای اینترنتی، در گفتگو با روزنامه اعتماد محدود کردن شبکه های اجتماعی را مخاطره آمیز عنوان کرد و گفت: اگرچه ارزیابی دقیق تعداد کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت در کشور ناممکن است اما براورد ما این است که در کشور حداقل سیصد هزارکسب و کار اینترنتی وجود دارد که در هر کدام از این کسب و کارها چندین نفر مشغول به کار هستند. به این ترتیب هرگونه اقدام برای ایجاد محدودیت در شبکه های اجتماعی می تواند معیشت میلیون ها نفر را به خطر بیندازد.

جا ماندن از بازار‌ رقابتی تا بالا رفتن نرخ بیکاری

درست است که بسیاری از کاربران شبکه هایی همچون اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر، تلگرام و… از کشور ما هستند و این موضوع برای گردانندگان این شبکه ها بسیار حائز اهمیت است اما اگر بنا باشد طرح فیلترینگ به عنوان اهرمی برای تحت فشار قرار دادن مدیران این شبکه ها برای پذیرفتن قوانین ایران باشد باید در نظر گرفت که بسیاری از مشاغل در قالب فضای مجازی پا گرفته و با فیلترینگ در وهله اول هموطنانمان هستند که به جمع بیکاران می پیوندند و این موضوع برای کشور نیز هزینه هنگفتی را خواهد داشت. چه خوب می شود اگر قبل از هر تصمیم گیری، علاوه بر سنجیدن جوانب آن، فرهنگ سازی و بسترسازی لازم برای به حداقل رساندن آسیب های احتمالی صورت بگیرد.

به عنوان مثال از زمان فیلتر تلگرام تاکنون چند شبکه اجتماعی بومی شکل گرفته که پاسخگوی نیاز مخاطبان باشد؟!

انحصاری شدن پیام رسان های داخلی می تواند شرایطی همانند تولید انحصاری خودرو که خود باعث انگیزه رقابت عادلانه، بهبود امکانات و قابلیت ها را که بزرگ ترین محرک نوآوری و خلاقیت در اقتصاد است را در کشور به وجود آورد. با توجه به شرایط حال حاضر پیام رسان های بومی، آمادگی فنی و نرم افزاری پذیرش چند ده میلیون کاربر جدید را ندارند.

عرصه کسب و کار ظرفیت آزمون و خطا ندارد

اگرچه ضرورت قانون مند شدن فضای مجازی و جلوگیری از هرج و مرج امروزه به عنوان یک نیاز احساس می شود اما قانون گذاری در این عرصه نیاز به دقت و نیازسنجی عمیق و همه جانبه دارد.

در غیر این صورت در شرایطی که امروزه جامعه با معضلاتی مانند بیکاری و رکود مواجه است می تواند مشکلات بزرگ تری را برای عموم مردم به ویژه فعالان عرصه کسب و کار در فضای مجازی ایجاد کند که خود می تواند به وجود آورنده بحران های بزرگ اجتماعی و سیاسی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *