شاخص‌های هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۲ منتشر شد

هوش مصنوعی

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی در راستای ترویج هوش مصنوعی گزارشی از شاخص هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۲، تهیه و منتشر کرد.

  گزارش شاخص هوش مصنوعی ۲۰۲۲ داده‌های مربوط به هوش مصنوعی را ردیابی، گردآوری، طبقه‌بندی و تجسم می‌کند. مهم‌ترین مأموریت این گزارش ارائه داده‌های بی‌طرفانه، دقیق، بررسی‌شده و منبع‌باز جهانی برای سیاست‌گذاران، محققان، مدیران اجرایی، روزنامه‌نگاران و عموم مردم است تا درک دقیق‌تری از حوزه پیچیده هوش مصنوعی را در این افراد ایجاد کنند. هدف این گزارش این است که معتبرترین و مستندترین منبع جهان برای داده‌ها و بینش در مورد هوش مصنوعی باشد.

این گزارش نشان می‌دهد که سیستم‌های هوش مصنوعی شروع به استقرار گسترده در اقتصاد کرده‌اند، اما هم‌زمان با استقرار آن‌ها، مسائل اخلاقی مرتبط با هوش مصنوعی بزرگ‌تر می‌شوند. برخی از این موارد طبیعی است (ما تمایل داریم بیشتر به جنبه‌های اخلاقی یک فناوری معین، زمانی که در جهان عرضه می‌شود اهمیت دهیم).

اما برخی از آن‌ها به ویژگی‌های عجیب هوش مصنوعی معاصر مرتبط است (سیستم‌های هوش مصنوعی بزرگ‌تر، پیچیده‌تر و تواناتر معمولاً می‌توانند در طیف وسیعی از وظایف بهتر عمل کنند و درعین‌حال پتانسیل بیشتری برای نگرانی‌های اخلاقی نشان دهند).

این امر با جهانی‌شدن و صنعتی‌شدن گسترده هوش مصنوعی مرتبط است (طیف وسیع‌تری از کشور‌ها درحال‌توسعه، استقرار و تنظیم سیستم‌های هوش مصنوعی نسبت به گذشته هستند و نتیجه ترکیبی این فعالیت‌ها ایجاد مجموعه گسترده‌تری از سیستم‌های هوش مصنوعی در دسترس عموم برای استفاده و کاهش قیمت آن‌ها خواهد بود).

بااین‌حال، برخی از بخش‌های هوش مصنوعی خیلی جهانی نشده‌اند و تحلیل ما نشان می‌دهد که بسیاری از نشریات اخلاقی هوش مصنوعی، علی‌رغم اینکه هوش مصنوعی در سطح جهانی به کار گرفته شده است، تمایل دارند بر روی سیستم‌ها و مجموعه‌داده‌های انگلیسی‌زبان تمرکز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *