شاغل شدن ۱۵ هزار و ۴۶۲ نفر به کمک کاریابی‌ها از ابتدای سال

شاغل شدن 15هزار نفر به کمک کاریابی ها

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

از ابتدای سال حدود ۱۵.۴۶۲ نفر به وسیله کاریابی‌های غیردولتی داخلی و خارجی به کارگمارده شده اند.

در سال‌های اخیر افزایش عرضه نیروی جوان به بازار کار مشکل اشتغال کشور را دو چندان کرده است. از این رو جویندگان کار به ویژه جوانان برای یافتن شغل به روش‌های مختلفی اقدام می‌کنند.

در این میان دفاتر کاریابی به عنوان بازوان اجرایی وزارت کار از جمله ابزارهای کارآمدی هستند که با ورود خود به بازار کار و شناسایی فرصت‌های شغلی می‌توانند تأثیر مناسبی در کاهش هزینه‌ جستجوی شغل ایفاء کنند. در قانون کار جمهوری اسلامی ایران نیز بر لزوم ایجاد مؤسسات کاریابی اشاره شده و وزارت کار به استناد ماده ۱۱۹ قانون کار مکلف به ایجاد مراکز خدمات اشتغال با هدف ثبت‌نام از جویندگان کار، کسب فرصت‌های شغلی و به کارگماری آنان شده است.

پایین بودن سطح مهارت و تجربه کاری اغلب کارجویان، ناهماهنگی برخی از رشته‌های تحصیلی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با نیاز بازار کار, پایین بودن سطح تمایل کارفرمایان به جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به علت عدم مهارت و تجربه کاری, تمرکز برخی از رشته‌های دانشگاهی بر روی مباحث صرفا نظری و تئوریک, پایین بودن میزان امنیت شغلی در برخی رشته‌ها به دلیل ماهیت موقتی بودن آنها, سختی کار و طاقت فرسا بودن برخی مشاغل,- تمایل اغلب کارجویان به کار در ارگان‌های دولتی به دلیل عدم وجود ثبات شغلی در بخش غیر دولتی, وجود مشاغل کاذب با درآمد بالا و عدم وجود ثبات شغلی در بخش غیر دولتی از دلایل موثر بر عدم امکان جذب جویندگان کار در فرصت های شغلی اعلام شده است.

محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار درباره میزان اشتغال از طریق کاریابی ها گفت:  در ۵ماهه گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طریق کاریابی‌ها بیش از ۱۰۷ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی شناسایی و ۱۵.۴۶۲ نفر از ابتدای سال به وسیله کاریابی‌های غیردولتی داخلی و خارجی به کارگماری صورت گرفته است.

وی درباره بررسی جنسیت اشتغال ثبت شده طی ۵ماهه گذشته گفت: بررسی جنسیت اشتغال ثبت شده ۵ ماهه سال جدید نشان می دهد که حدود ۷۰ درصد مربوط به مردان و  ۳۰ درصد مربوط به زنان بوده و بیش از ۶۰ درصد افراد دارای مدرک دیپلم و بالاتر هستند. حدود ۱۰۰ هزار مورد تأمین مالی اشتغال در این مدت صورت گرفته که ۴۸ درصد طرح ها مربوط به بخش خدمات، ۳۰ درصد مربوط به بخش صنعت و ۲۲ درصد مربوط به بخش کشاورزی بوده است. همچنین بیشترین محل تامین مالی منابع تبصره ۱۶ بودجه است که بیش از ۴۶ درصد از این محل پرداخت شده است که تسهیلات اشتغالی کم بهره است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *