ضرورت توسعه کارآفرینی و فعالیت دانش بنیان برای رشد اقتصادی

کریمی بیرانوند

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کار های نوین جوانان وندا:

معاون اشتغال وزارت کار گفت: در شرایط حال حاضر اقتصاد ایران و تنگناهای موجود یکی از مهم‌ترین راهکار برون‌رفت از بحران‌های موجود، توسعه کارآفرینی و ایجاد فعالیت‌های دانش‌بنیان است.

به نقل از تسنیم،کارآفرینی از طریق نوآوری، اختراع و رقابت‌پذیری بر رشد اقتصادی تأثیر می‌گذارد. کارآفرین با خلق ایده‌های نو در فرایند تولید، سبب پیدایش فناوری، محصولات و خدمات می‌شود. کارآفرینی عامل ایجاد فضای سالم اقتصادی، رونق اقتصادی و عامل انتقال فناوری است.

“با توجه به اینکه یکی از مشکلات اقتصادی کشور بحث اشتغال است, یکی از راه های مناسب که برای پایداری و گسترش اشتغال وجود دارد, بحث توسعه کارآفرینی و اهمیت بحث کارآفرینی است.

برای اینکه بتوانیم کارآفرینی را توسعه دهیم, باید چندین کار انجام دهیم, یکی از این اقدامات نهادسازی است. به همین منظور کانون نهادکارآفرینان برتر کشور را شکل دادیم, این نهاد به صورت دستورالعمل و با چندین نقص درگذشته وجود داشت, که از حالت دستورالعمل به حالت اساسنامه تبدیل کردیم. با این کار جنبه صنفی و مردمی بودن آن را افزایش دادیم,جایگاه آن را در بین دستگاه دولتی (از جمله شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی) و کارگروه اشتغال استان‌ها ارتقا بخشیدیم که رئیس کانون باید در این شوراها حضور داشته باشند.”این بخشی از اظهارات علی زندوکیلی ،مدیرکل توسعه، کارآفرینی و بهره وری نیروی کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی درباره کارآفرینی در کانون کارآفرینان برتر رسمی کشور است.

 این کانون بر اساس بند 8بیست و نهمین مصوبه شورای‌عالی اشتغال کشور تشکیل‌شده است و به‌عنوان بازوی اندیشه‌ورز استان‌ها در حوزه کارآفرینی فعالیت می‌کند.کانون کارآفرینان برتر رسمی کشور متشکل از کارآفرینان برتر کشور است که طی جشنواره کارآفرینان برتر هرساله انتخاب می‌شوند.

محمود کریمی بیرانوند, معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با اشاره به نقش کانون کارآفرینان برتر رسمی و جشنواره کارآفرینان برتر در تحقق رشد اقتصادی طی یادداشتی گفت:یکی از بارزترین ویژگی‌های اقتصاد امروز تغییرات سریع و روزافزون است. انقلاب فناوری اطلاعات، تغییر در ترکیب نیروی انسانی به نفع نیروی دانش‌محور و خلاق، همچنین ایجاد و توسعه شبکه‌های اجتماعی که می‌توانند منجر به فعالیت‌های دانش‌بنیان نوظهور شوند از مهم‌ترین این تغییرات در چند دهه اخیر هستند.

باید توجه داشت که در این محیط متلاطم برای حرکت به‌سوی نظام اقتصادی نوین تنها کشورهایی می‌توانند موفق عمل کنند که قابلیت تطبیق با این تغییرات را داشته باشند.

بر این اساس و با توجه به شرایط حال حاضر اقتصاد ایران و تنگناهای موجود یکی از مهم‌ترین راهکار برون‌رفت از بحران‌های موجود، توسعه کارآفرینی و ایجاد فعالیت‌های دانش‌بنیان است.

در سطح کلان، کارآفرینی عامل تغییرات ساختاری، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی و در سطح خرد محرک شکل‌گیری و رشد بنگاه‌ها است.

مداخلات دولت درزمینه گسترش کسب‌وکار و کارآفرینی در طول زمان، همراه با تکامل محیط اقتصادی و با توجه به تفکرات و سیاست‌های غالبی که دولت‌ها در پی تغییر و یا اصلاح آن بوده‌اند به‌تدریج از سیاست صنعتی به سیاست حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط و سپس به کارآفرینی تغییر جهت داشته است.

اخیراً نیز توجه بسیاری از سیاست‌گذاران به کارآفرینی رشد محور جلب شده است تا جایی که پشتیبانی از بنگاه‌های پررشد یکی از مهم‌ترین اهداف برنامه‌های توسعه کشورها است.

منطق این تغییر رویکرد این است که بنگاه‌های پررشد سهم بالایی در ایجاد اشتغال داشته و محرک ارتقاء بهره‌وری، نوآوری و نفوذ در بازارهای جهانی هستند و این نوع شرکت‌ها به مدد افراد متخصص و باتجربه با عنوان کارآفرین به وجود می‌آید همچنین برای ایجاد و توسعه هر چه بیشتر این نوع شرکت‌ها نیاز به فضا یا محیط متناسب می‌باشد که بهترین روش استفاده از تجربه و توانمندی کارآفرینان برتر در حوزه‌ها و مناطق مختلف می‌باشد یا به‌اصطلاح تکثیر نمونه‌های موفق که به‌واسطه کارآفرینان برتر به وجود آمده می‌باشد.

لذا امروزه با عنایت به ماهیت متلاطم اقتصادی- اجتماعی جهان و همچنین وضعیت موجود اشتغال و بازار کار کشور، توجه به مقوله کارآفرینی و فعالیت‌های دانش‌بنیان که منجر به ایجاد کسب‌وکارهای جدید باارزش افزوده بالا می‌شود به لحاظ اهمیت و نقش مثبت در رشد و توسعه اقتصادی- اجتماعی، امری ضروری و بنیادی است.

این در حالی است که کارآفرینان در پیمودن مسیر کارآفرینی با دشواری‌ها و مشکلات فراوانی روبرو هستند و دولت‌ها باید به‌جای سنگ‌اندازی در مسیر رشد و تعالی، مشوق‌هایی را در جهت جبران تلاش‌های آن‌ها مدنظر قرار دهند و با پیگیری های مستمر خود آن‌ها را در پیمودن این مسیر دشوار یاری نماید.

مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش‌بنیان‌ها فرمودند: «کارگروه‌هایی با حضور فعالان اقتصادی تشکیل دهید و با پیگیری مستمر، مشکلات را علاج کنید که در این صورت، رشد اقتصادی کشور هم محقق خواهد شد».

ازآنجایی‌که از سال 1385 تاکنون 13 دوره جشنواره توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار و کارآفرینان برتر در سطوح ملی و استانی شناسایی و معرفی‌شده‌اند. در طی برگزاری این جشنواره ­ها که بر اساس شاخص ­های طراحی­ شده جهت شناسایی کارآفرینان صورت پذیرفته به‌طور تقریبی بالغ‌بر 3000 نفر کارآفرینان برتر در استان­ ها و حدود 180 کارآفرین برتر ملی دربخش­ های مختلف اقتصادی (صنعت، کشاورزی و خدمات) انتخاب و معرفی‌شده‌اند.

در دوره­ های مختلف رویه­ ها و شاخص ­های شناسایی کارآفرینان بر اساس سیاست­ های کلان کشور انتخاب‌شده و برخی شرایط و ضوابط نیز بر اساس نیاز کشور در طول دوره‌های مختلف تغییریافته و یا اصلاح‌شده است. در سه دوره اخیر این جشنواره شاخص‌های اصلی انتخاب کارآفرینان شامل: نوآوری منجر به رشد، فروش عملیاتی، صادرات، اشتغال و محیط‌زیست بوده است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌واسطه کارآفرینان شناسایی‌شده در دوره‌های مختلف جشنواره کارآفرینان برتر، کانون‌های کارآفرینی را در تمام استان‌های کشور شکل داده است که مملو از افراد متخصص و باتجربه در حوزه‌های مختلف کسب‌وکاری هستند. امکان راه‌اندازی کارگروه‌های مدنظر مقام معظم رهبری با استفاده از قابلیت‌ها و توانمندی‌های این افراد با ‌سرعت بسیار بالا برای وزارت متبوع وجود دارد. بنابراین باید تمام توان خود را به کار بگیریم تا بتوانیم از تمام ظرفیت‌های این افراد بهره ببریم.

لذا در نهایت باید ترتیبی اتخاذ گردد تا سیاست‌ها، اقدامات و فعالیت­های کارآفرینی، فراگیر، هدفمند، کلان نگر و بلندمدت و در راستای اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بوده و میزان واقع‌گرایانه بودن و مؤثر بودن آن‌ها نیز از دیدگاه افراد مستقر در خط مقدم اقتصاد (کارآفرینان برتر) مورد تائید قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *