ضرورت شناخت بازار و نیاز مشتری

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا: 

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که یک شرکت خلاق با آن روبه‌رو می‌شود، عدم‌نیاز بازار و مشتریان به محصول است. هر چقدر محصول از بعد فناوری و تیم از بعد تخصص قدرتمند باشد، محتمل است محصول از جذابیت کافی برای بازار برخوردار نباشد.

شرکت‌های خلاق هنگامی که مشکل بازار و مشـتری را حل نمی‌کنند، قطعا محکوم به شکست هستند. در حقیقت بدون آن‌که بدانیم مشتری چه نیازی دارد و به دنبال چه محصولی است، نمی‌توان کسب‌وکار موفقی راه‌اندازی کرد.

ممکن است شرکت خلاق و محصول شما واقعا نیازی را هدف گرفته است اما این موضوع نیز مطرح است که آیا آن نیاز به معنای واقعی نیاز مردم است؟ آیا مشتریان بالقوه حاضر هستند برای رفع آن تلاش کنند و دنبال راه‌حل باشند یا خیر؟ و در ادامه، آیا این محصول شما، واقعا نیاز مشتری را به بهترین نحو رفع می‌کند یا خیر؟

داستان بسیاری از شرکت‌های خلاق، حکایت داستان ماهی‌فروش است. این شخص علاقه زیادی به ماهی داشت. به همین دلیل، مقدار زیادی ماهی خرید تا آنها را بفروشد و پولدار شود. چون خودش هم ماهی دوست داشت، گاهی برای مصرف شخصی‌، ماهی می‌خورد. اما هیچ‌کس علاقه‌ای به این نوع ماهی نداشت و بنابراین ماهی‌فروش نمی‌توانست ماهی‌ها را بفروشد. آخر سر هم مجبور شد خودش همه ماهی‌ها را بخورد.

این داستان، حکایتی از ارزیابی نادرست از بازار و نیازهای مشتری است. بر اساس آمار اعلام‌شده، 42 درصد از شرکت‌های خلاق با این مشکل مواجه شده و شکست خورده‌اند. این شرکت‌های خلاق، محصول یـا خدمتی ارائه کرده‌اند که بازار به آنها نیاز ندارد.

راه‌حل این مشکل این است که فناوران باید قبل از راه‌اندازی یک شرکت خلاق، در مورد بازار آن تحقیقات بسیار زیادی انجام دهند که مشخص شود آیا بازار، نیاز و آمادگی پذیرش این محصول و خدمت را دارد یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *