مایکروسافت بیلد ۲۰۲۳؛ رقابت با گوگل برای سلطه بر هوش مصنوعی

مایکروسافت بیلد

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا به نقل از زومیت، رویداد سالانه‌ مایکروسافت بیلد (Build) از سه‌شنبه در سیاتل آغاز می‌شود و از آن‌جایی که تاکنون اخبار زیادی در مورد هوش مصنوعی، بینگ و ChatGPT منتشر شده، تقریبا می‌دانیم که باید انتظار چه اتفاقاتی را داشته باشیم.

با تهاجم گسترده مایکروسافت به سمت هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی‌ای که از این فناوری جدید استفاده می‌کند، محور اصلی کنفرانس امسال است، اما موضوعات دیگری نیز مطرح خواهند شد.

بیلد در حالی برگزار می‌شود که کمی پیش‌تر رویداد گوگل را داشتیم. موتور جستجوی بینگ که همیشه با گوگل در رقابت بود، مدتی است به هوش مصنوعی مجهز شده و امکانات زیادی را دراختیار کاربران قرار می‌دهد. گوگل نیز در رویداد Google I/O از تلاش خود در این زمینه صحبت کرد. هر دوی این شرکت‌ها برای سلطه بر هوش مصنوعی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

رویارویی مایکروسافت و گوگل

مطمئنا متوجه افزایش تمرکز شرکت‌های بزرگ روی هوش مصنوعی شده‌اید. دلیل این امر، تحولاتی است که ابزارهای ساخته شده به کمک این فناوری می‌توانند ایجاد کنند و اکنون شاهد جنگی بزرگ بر سلطه بر هوش مصنوعی هستیم.

گوگل طی ماه‌های گذشته روزهای پرتلاطمی را در حوزه هوش مصنوعی پشت سر گذاشت و هنگامی که سروکله‌ی چت‌جی‌پی‌تی پیدا شد، به نظر می‌رسید مایکروسافت برنده‌ی رقابت شده است.

اما در کنفرانس Google I/O حوزه هوش مصنوعی گوگل جانی دوباره گرفت. در این رویداد شاهد معرفی مواردی مانند PaLM 2، مدل زبانی برای رقابت با GPT-4‌ و نمایش تجربه‌ی جدید و هوشمند موتور جستجوی بودیم. درضمن، گوگل در کنفرانس I/O 2023 اعلام کرد که بارد برای بیش‌از ۱۸۰ کشور دردسترس قرار می‌گیرد و همچنین پشتیبانی از زبان فارسی به آن اضافه شد.

از دیگر موارد مهم کنفرانس می‌توان به همکاری گوگل با ادوبی FireFly برای آوردن مولد تصویر به بارد و اضافه شدن ابزار هوش مصنوعی مولد به Workspace اشاره کرد. همچنین نمی‌توان ابزار هوش مصنوعی گوگل که ویرایش حرفه‌ای تصویری را ممکن می‌سازد فراموش کرد.

حال که رویداد مایکروسافت بیلد نزدیک است، باید دید این شرکت برای رقابت با گوگل چه برنامه‌هایی در سر دارد. آیا محصولات حوزه هوش مصنوعی ردموندی‌ها توان مقابله با گوگل را دارند؟

ادغام بیشتر هوش مصنوعی با ویندوز

ادغام هر چه بیشتر هوش مصنوعی با ویندوز امری اجتناب‌ناپذیر است. درحال‌حاضر، بخش‌هایی از ویندوز از هوش مصنوعی بهره می‌برند که ازجمله می‌توان به مدیریت سیستم و جست‌وجو، تشخیص گفتار، اصلاح دستور زبان و حتی کاهش نویز و پردازش تصویر دوربین اشاره کرد.

پانوس پانای، طی کنفرانس CES ۲۰۲۳ درباره ادغام بیشتر هوش مصنوعی با ویندوز گفت:

هوش مصنوعی به‌معنای واقعی کلمه، نحوه‌ی انجام همه‌ی کارها را در ویندوز دوباره اختراع خواهد کرد. فناوری‌هایی مثل مدل‌های بزرگ مولد، مدل‌های زبان، مدل‌های تولید کد، مدل‌های تصویرساز و غیره، بسیار قدرتمند، لذت‌بخش و مفید و شخصی‌سازی‌شده هستند و به سیستم‌عاملی نیاز دارند که از آن‌ها بهره ببرد و این همان کاری است که ما درحال‌حاضر آن‌ را انجام می‌دهیم. – پانوس پانای

مایکروسافت نیز در حال اضافه کردن AI به بخش‌های بیشتری از ویندوز است. انتظار داریم در بیلد شاهد معرفی مواردی باشیم که به عمیق‌تر شدن هوش مصنوعی در ویندوز مربوط می‌شوند.

جلسه‌ای به نام «با ویندوز تجارت مبتنی بر هوش مصنوعی را در فضای ابری و Edge ارائه دهید» نیز در بیلد برگزار می‌شود که بر نقش ویندوز در انقلاب هوش مصنوعی تأکید می‌کند. جف مندنهال، مدیر اصلی محصول AI Frameworks Hybrid & Edge در آن حضور خواهد داشت. توجه داشته باشید که Edge در اینجا به معنی مرورگر مایکروسافت نیست، بلکه مفهوم ترکیب محاسبات ابری با محاسبات روی سخت افزار محلی است.

اطلاعاتی در رابطه با نسل بعد چت جی‌پی‌تی

بدون شک طی رویداد بیلد در مورد دنیای وسیعی از موارد جدیدی که هوش مصنوعی ممکن می‌سازد خواهیم شنید. یکی از مهم‌ترین آن‌ها چت‌جی‌پی‌تی و تحولات آینده آن است.

با معرفی ChatGPT تحولی در حوزه هوش مصنوعی شکل گرفت و اکنون افراد بسیار بیشتری با این فناوری ارتباط دارند. به همین دلیل آینده‌ی این چت‌بات معروف و مسیر پیش روی آن، امری مهم تلقی می‌شود.

درست است که مایکروسافت صاحب Open AI نیست اما بزرگ‌ترین سهام‌دار آن است. در نتیجه احتمال دارد در بیلد شاهد نمایش آخرین تغییرات چت‌جی‌پی‌تی و پیشرفت این چت‌بات باشیم.

کدنویسی با هوش مصنوعی

چندی پیش شاهد معرفی کوپایلت بودیم؛ چت‌بات هوش مصنوعی مایکروسافت که بهره‌وری نرم‌افزارهای خانواده‌ی آفیس نظیر ورد و پاورپوینت را بالا می‌برد. حتی می‌توان از آن برای نوشتن کدهای مربوط به اکسل استفاده کرد که پیش از این نیاز بود به صورت دستی نوشته شوند.

کوپایلت در نرم‌افزارهای سری آفیس به شما کمک می‌کند متن بنویسید، فایل‌های پاورپوینت را بر اساس اسناد ورد بسازید و به شیوه‌ی بهتری از قابلیت‌هایی نظیر PivotTables در اکسل استفاده کنید. اکنون قرار است فناوری مذکور بیشتر از گذشته با سرویس‌های مایکروسافت ۳۶۰ ادغام شود و عملکرد بهتری ارائه دهد.

همچنین در بخش سخنرانی‌های رویداد، جلسه‌ «دوران AI Copilot» برگزار خواهد شد که طی آن کوین اسکات، مدیر ارشد فناوری مایکروسافت، در مورد پلتفرم هوش مصنوعی مایکروسافت و OpenAI صحبت خواهد کرد. جلسه‌ی جذاب دیگری نیز با عنوان «شکل دادن به آینده کار با هوش مصنوعی» برگزار می‌شود که در آن پانای به توسعه‌دهندگان نشان می‌دهد چگونه می‌توانند از ویژگی Copilot AI در ویندوز و مایکروسافت ۳۶۵ استفاده کنند.

لوگو مایکروسافت / Microsoft روی لپ تاپ سرفیس

بهینه‌سازی بیشتر ویندوز با پردازنده‌های آرم

در کنفرانس بیلد ۲۰۲۲، مایکروسافت پروژه‌ی ولترا را معرفی کرد. پروژه‌ی ولترا یک سیستم دسکتاپ ویندوزی با معماری آرم است که از پردازنده‌ی هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

احتمالا مایکروسافت با همکاری کوالکام قصد در بهینه‌تر کردن سخت‌افزار و نرم‌افزار را دارد. به همین منظور نیز جلساتی جداگانه طی رویداد بیلد برگزار خواهد شد که از آن‌ها می‌توان به «آموزش ساخت بهترین برنامه‌های آرم برای ویندوز» و دیگری «بهینه‌سازی برنامه‎‌های خود برای آرم» اشاره کرد.

تیمز، سرفیس و دیگر محصولات

مایکروسافت تیمز به طور مستمر در حال بهبود است. این پیام‌رسان اکنون از WebView2 پشتیبانی می‌کند. جلسات مربوط به آن نحوه ساخت چت‌بات و استفاده از هوش مصنوعی و Copilot را پوشش خواهند داد.

اگر بخواهیم به چند کنفرانس بیلد گذشته استناد کنیم، تنها در این مراسم تنها به رایانه شخصی و دستگاه‌های بازی مایکروسافت اشاره‌ای خواهد. احتمال دارد به نام Xbox و سرفیس در بعضی سخنرانی‌ها ذکر شود.

جمع‌بندی

همانطور که می‌دانید بیلد کنفرانسی برای توسعه‌دهندگان است تا در مورد ابزارها و تکنیک‌های جدید بیاموزند، نه مکانی برای رونمایی از محصولات جدید. در چند سال گذشته نیز شاهد اجرای چنین سیاستی بوده‌ایم.

در این رویداد مایکروسافت باید بتواند جایگاه خود در حوزه هوش مصنوعی را تثبیت کند زیرا گوگل در کنفرانس خود محصولات متعددی را به نمایش گذاشت. مواردی از جمله تغییرات آخرین نسل چت‌جی‌پی‌تی و عمیق‌تر شدن AI در ویندوز می‌تواند برگ برنده‌ی شرکت مذکور باشد.

اکنون نیز باید منتظر آغاز این رویداد باشیم تا ببینیم این شرکت چه حرف‌هایی برای گفتن دارد. باید به این نکته اشاره کرد که بیلد به صورت آنلاین و حضوری تاریخ ۲۳ تا ۲۵ می (۲ تا ۴ خرداد ۱۴۰۲) برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *